Avatar billede styrup Nybegynder
06. marts 2002 - 20:15 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

CD- og RW-drev virker ikke optimalt..???

har følgende:

A7V133 b.kort
Aopen 52x cdrom drev
Yamaha CRW2100E cd brænder

plus det løse...

cdrom og cdrw sidder på sekundær ide-kontroller, som hhv. master og slave.

efter at have fået win XP og efter en større omflytning af HD'er og cd-drevene, har jeg nu fået problemer med at læse nogle cd'er.
specielt installations cd'er er helt tosset - de kan som regel godt køre inst.program fra cd'en, men giver hver gang en fejl. (ikke altid samme sted og samme fil!)
og det gælder begge drev.
desuden virker min brænder ikke optimalt mere - jeg kan ikke brænde fra mit foretrukne program NERO - prog. kan godt brænde filerne men det giver fejl ved afslutning (forbindelsen til bænderen er ikke ok)

jeg har prøvet at flytte drevene til min ATA100 kontroller, men uden resultat. har ligeledes købt nye kabler - også uden resultat. har prøvet at køre drevene på hver sin kontroller - virker heller ikke..?

er det mit bundkort der er ved at færdigt..? eller mangler der nogle driveroplysninger..?
please help.....

Avatar billede jakeman Nybegynder
06. marts 2002 - 20:50 #1
Har du opdateret BIOS? Det er ikke nødvendigt at kører disse drev på en ATA100 controller, det kan cdrom'erne alligevel ikke kører hurtigt nok til at udnytte! Sæt dem på den sekundær IDE controller på dit mobo!
Avatar billede styrup Nybegynder
06. marts 2002 - 20:58 #2
ja, jeg kører med den nyeste bios : 1.007
Avatar billede jgk Nybegynder
06. marts 2002 - 22:16 #3
Din brænder skal sidde som master på sekundær IDE, dit cd-r på primær slave.
Avatar billede styrup Nybegynder
06. marts 2002 - 22:24 #4
jeg prøver at bytte dem om -
- hvad har det indflydelse på?, burde det ikke være ligemeget hvilken device der er master.?
Avatar billede flysound Nybegynder
06. marts 2002 - 23:30 #5
hvad angår Nero så skal du ind på adr http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?cat=%2fProduct%2fASPI-4.70&prodkey=Windows+ASPI+Package+4.70
og hente en opdateret ASPI driver så Spiller Nero
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 09:41 #6
OK! Hvis du vil, skal jeg prøve at guide dig igennem.
1) HHD skal sidde som master på primary IDE og CD-romdrev som slave på samme
På secondary sætter du brænder som master. Tjek dine jumpere. Set bag fra skal ”dimsen” sidde til højre v/master og i midten v/slave.
2) Autodetecte dine drev: Genstart computer. Når du ser der står DEL nede til venstre holder du Delete-tasten nede til du får CMOS-skærmen frem. Brug nu dine fire piletaster til at markere IDE HDD AUTO DETECTION tast Enter. Nu har du en skærm hvor der bl.a. står Primary Master:  og et N der blinker> tast y og Enter> igen, igen til dine drev er registreret og du er tilbage ved IDE HDD AUTO DETECTION> tast F10 (gem) og tast y og Enter. PC-en starter nu op.
3) Gå ind i Enhedsorientering og tjek at der ikke er gule advarselstegn. Tjek at DMA er aktiveret
i alle dine drev. Se lige hvilken Version Firmware din brænder har. Jeg har været udsat for, at en helt ny brænder skulle have firmwaren opdateret, inden den virkede optimalt.
4) Genstart 5) Tjek i Enhedsorientering, at alt er OK. 6) Opdater til nyeste Nero 5.5.7.2 gratis her:
http://www.nero.com/en/download.htm
Download Nero5572.exe fra en af de fem servere og gem den hvor du plejer at gemme downloads. Dernæst går du lidt længere ned og vælger Danish, hvis nero skal køre på dansk. Endelig går du ned og downloader CoverDesigner & WaveEditor Help Files - tast Danish og gem.
Nu går du ind hvor du har gemt de tre Nero-downloads og installerer dem en af gangen og genstarter. Tænk ikke på din gamle Neroinstallering. Det finder programmet selv ud af.
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 09:46 #7
>summer: jeg prøver dit forslag first-thing i eftermiddag.. kan det have betydning for læsningen fra mine CD-drev om de sidder på primær eller sekundær IDE.?
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 09:54 #8
Prøv at se i Enhedsorientering hvilken Firmwareversion du har. Det skal være 1.00D for at virke sammen med XP.Du kan tjekke din firmware her:
http://www.cdrinfo.com/Sections/Firmware/List_DriveVersions.asp?ListWhat=CRW%202100E
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 09:55 #9
Ja i høj grad. Prøv at følge min anvisning step bye step, så tror jeg det kører. :)
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 09:57 #10
det er 1.00N jeg har - jeg er ikke hjemme før i eftermiddag - men så prøver jeg om det virker. du må meget gerne kigge forbi i aften for at se hvordan det går...
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 19:10 #11
>summer
hmm.. jeg har flyttet lidt rundt på det:

2 x HD på raid 0 på ATA100 kontroller
cd-rom drev som master på primær ide
ekstra HD som master på sekundær ide
cdrw som slave på sekundær ide

har sat "DMA if availible" under "transfermode" i stedet for
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 19:12 #12
shit... jeg var ikke færdig med at skrive...

har sat "DMA if availible" under "transfermode" istedet for "PIO mode"

men cdrom drevet virker stadig ikke optimalt...(har stadig problemer med at læse diverse indtallations cd'er)
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 19:33 #13
Og du har autodetected efter dette?
En brænder fungerer som oftest mest optimalt ved at sidde som master, og ikke så godt sammen med cd-rom drev.
DMA kan du læse om her: http://www.wintip.dk/trimning/dma.htm
Kort sagt for processoren hurtigere adgang til Harddisken.
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 19:38 #14
cmos'en detecter automatisk primær og sekundær...

mit cdrom-drev sidder som sagt alene på primær ide som master..og det virker ikke som det skal -
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 19:52 #15
Ja, men kan din brænder ikke sidde der istedet? Det er ikke så godt den sidder som slave. Prøv at sætte den der istedet og se om du kan bruge brænderen som alm. cdrom-drev. Hvis du kan det, så tror jeg du har en fejl med dit cdrom-drev - lyder logisk ik'
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 19:55 #16
jeg prøver lige....
Avatar billede styrup Nybegynder
07. marts 2002 - 20:11 #17
du skrev jeg skulle bruge 1.00D til winXP- så vidt jeg kan se findes der kun tre : n, h og g men ikke nogen D..???
Avatar billede summer Mester
07. marts 2002 - 20:26 #18
Du har ret der er n, h og g og som jeg læser dette link er N, som du har den rigtige.
http://www.yamaha.co.jp/english/product/computer/fw-06.html
Jeg håber du får held af det, er først hjemme sent i aften. Mærkeligt med det CD-dom drev ???