Avatar billede tnielsen Nybegynder
06. marts 2002 - 18:10 Der er 5 kommentarer

Multiændringsprogram

Findes der et program der på samme tid i en proces kan:

-ændre størrelse af billederne/komprimere
-give det et nyt filnavn fx PIC001.JPG, PIC002.JPG osv. i forhold til fildato
-evt. et html-script man kan klaske ind på en webside

Det skal bruges til 500 digitalbilleder, der er taget i løbet af en ferie, og som skal sorteres og på nettet.

/Torben
Avatar billede foodear Praktikant
06. marts 2002 - 18:14 #1
Adobe PhotoShop kan det der
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. marts 2002 - 18:31 #2
Ja som sagt kan Photoshop klare det. Hvert fald det meste! Du kan lave en action der ændrer størrelsen på dit billede og hvad du ellers vil have den til. Og den kan du afspille på alle dine billeder. Du skal bare vælge mappen billederne ligger i og destinations mappen. Men det der med at ændre filnavn efter dato er jeg ikke sikker på at den kan, enten skal du selv skrive hvert filnavn eller også kommer de til at hedde det samme som før.

Du kan også lave et web galleri i Photoshop. Der er et par forskellige layouts du kan vælge mellem. Den laver selv thumnails og alt det der skal bruges.

Du kan kigge på nogle af de tidligere spm. om acions og batch på linket, men sig til hvis der er noget.

http://www.eksperten.dk/kat/93/?q=batch&q_search_in=1&catid=93&order_by=3&order=1
Avatar billede tnielsen Nybegynder
06. marts 2002 - 19:49 #3
Det er faktisk det med filnavnet, der er vigtigst
Avatar billede spe Nybegynder
06. marts 2002 - 21:41 #4
Hvordan er de navngivet nu?
I Batch-funktionen har du mulighed for at angive forskellige parameter for navngivningen Dog ikke få den til at læse datoen men hedder de i forvejen 1, 2, 3 eller noget andet, der angiver hvilken række følge de er taget skulle det være muligt at indstille navngivningen så de fortsat er navngiviet i rækkefølge med et nyt navn.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. marts 2002 - 11:27 #5
Du kan bruge automate i adobe photoshop, en funktion der findes under batch - det vil sige at filer, automate, batch. Her kan du udføre en bestemt action på en hel mappe.
Derfor kan du i windows, sortere efter dato og opdele i mapper, for derefter at bruge photoshop til at udføre en action på de forskellige mapper!