Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 18:44 Der er 36 kommentarer og
3 løsninger

Ny Tutorial i PSP

Hej

Så har jeg fået lavet en Paint Shop Pro Tutorial, og nu er spørgsmålet så om den er til at finde ud af ??

Jeg tænker specielt på Brugervenligheden.

Kan i finde rundt på siden ?
Virker den overskuelig ?
Osv osv...

Kom med en masse konstruktivt kritik ;)

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 18:44 #1
Avatar billede jelzin101 Praktikant
05. marts 2002 - 18:44 #2
den er bare super :) (link)
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 18:48 #3
Imponerende stykke arbejde.

Det er samtidig en KISS (keep it simple stupid) hvilket er MEGET godt :)

Dejligt med alle dine screenshots!

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 18:53 #4
Hvordan med Oversigten... ?

Hvad fanger fx først jeres øje...

startfirma>> tak... er lidt bange for alle mine screenshots skulle blive for tungt... jeg har med vilje valgt denne metode for at få alle med på hvordan det hele gøres... *S*

/Lee
Avatar billede simonia Nybegynder
05. marts 2002 - 18:54 #5
Det sergodt ud Lee, men kunne man tro andet:)
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 18:58 #6
Når du åbner din side er teksten svært læselig på grund af globus-effekten :) Men man finder dog 'enter' ret hurtigt :)

Din oversigt er perfekt. Den er logisk og trinvis opbygget.

Mit øje fanger først:

Forside : Globus-baggrund
Oversigt: Overskrift

:)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:07 #7
Simonia>> takker ;)

startfirma>> ok... måske jeg skulle gøre sådan at det er hele forsiden der er klikbar, det villle nok være en idé ;)

Med : Hvad fanger fx først jeres øje...
*Tænkte jeg nu mest på Oversigts siden altså den side man kommer ind på efter forsiden :)

/Lee
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 19:09 #8
På oversigt fanger mit øje stadigvæk overskriften først. Derefter at kategorierne har en overskrift, og dernæst at det starter med lavest niveau for derefter at stige :)
Avatar billede simonia Nybegynder
05. marts 2002 - 19:10 #9
Hvis du er nervøs for, dine screenshots kommer til at hænge for meget, kunne du jo lave et lille ikon, der viser, at der er et screenshot til forklaringen og så åbne dette i et lille pop-up vindue?
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:14 #10
simonia>> hmmm... syntes det lyder som mere arbejde til mig.... ;)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:15 #11
startfirma>> ok .. jamen det er jo lige sådan jeg havde håbet på ;)
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 19:16 #12
Lee> Så er alt jo som det skal være :)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:23 #13
hmm håber nu stadig på mange flere svar ;)

Mener det er vigtigt at få så mange synsvinkler som muligt

/Lee
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 19:26 #14
Lee> Absolut...  Det svinger meget, igår var jeg fx heldig med feedback http://exp.dk/spm/180929
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:30 #15
måske jeg også skulle få sitevurderet min side
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 19:37 #16
lee> Nemlig :)
Avatar billede simonia Nybegynder
05. marts 2002 - 19:40 #17
Lee: Ja:)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
05. marts 2002 - 19:43 #18
Det logo giver mig samme følese jeg har når jeg køre i min bil og solen står lavt lige i øjne på mig. Logoet giver mig med andre ord svært ved at læse teksten.
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 19:45 #19
lee> Jeg flyttede mit svar til dit andet spm...  derfor skal jeg ikke have eventuelle point her :)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:48 #20
snigermunken>> okay interesant betragtning... vil jeg da lige overveje.... ;)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:49 #21
startfirma.. hmmm du har flyttet alle dine svar vedr. brugervenligheden over i sitevurderring spm... forstår jeg ikke ?!?
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 19:52 #22
Fordi jeg troede du lukke det her spørgsmål for ikke at have 2 samme spm åbne..og jeg er ikke færdig med min feedback af dit site..sider og leger med dine toturials :)
Avatar billede prodic Mester
05. marts 2002 - 19:57 #23
Well here it goes :

Forsiden - allerede der falder venligheden. Det har aldrig været voldsomt populært, at lave de splashscreens som en intro. Folk vil hellere direkte til sagen fremfor at klikke en ekstra gang på et felt de først lige skal finde.

Hovedsiden - Farvevalget i overskrifterne er ikke de heldigste. De er en tand for lyse til befolkningen generelt. Min mor(eks.) skulle bruge en lup for at se overskriften. Underteksterne/de forskellige links fremstår derimod klart og tydeligt på de hvide baggrund. Det virker!

Hovedoverskrifterne/Topmenuen - Den er godt nok svært, at få øje på. Det står meget tæt og den hvide falder for meget ind i den blå baggrund.

Undersiderne/indholdssiderne - Topmenuen på de enkelte sider er OK. Men igen - de er svære at læse.
Du fremhæver endvidere enkelte overskrifter, men bruger ikke den samme ide konsekvent. F.eks nogle punkter der burde være overskrifter er ikke markeret. F.eks under de enkelte tutorials mangler der en fremhævning af punkterne (1., 2. etc) for at det virker logisk.
Du har enkelte steder fremhævet tips og des lige. Ideen er god, men er den ikke fremhævet lige voldsomt nok. De primære fokus er vel ikke de enkelte tips, de er vel ment som yderligere hjælp. De stjæler for meget af fokus på de vigtige.
Ideen med at lave de enkelte sektioner være på en side er jeg personligt ikke vild med. Men hvis du vil bruge den, så gør dit "top"-link mere synligt og brug det alle steder fremfor nogle enkelte steder. De mangler nogle steder.

Det var det hele. Håber det kan bruges.

Ps. Utroligt, men sandt. Nu har jeg også kommenteret noget der handler om PSP. ;-)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 19:58 #24
startfirma>>

ahhh ok... jeg havde nu tænkt mig at få både sitevurderet min side og også få den vurderet i brugervenlighed.
Det er jo to forskeliige kategorier for hver sin slags kritik.
Eller har jeg misforstået noget ?!?

Glæder mig at du sidder og leger med Tutorials fra siden... perfect ;)
Så kan jeg nemlig få ordentlig testet om de fungere efter hensigten... ;o)

/Lee
Avatar billede startfirma Nybegynder
05. marts 2002 - 20:03 #25
Lee> Det er muligvis mig der kludrer i det..  jeg synes altid det er de samme spørgsmål og svar man ser i "sitevurdering, feedback, brugervenlighed" :)
Avatar billede lee Nybegynder
05. marts 2002 - 20:19 #26
prodic>> ang. splashscreens det kan der være noget om tror dog jeg vælger at beholde den indtil videre...

ang overskrifterne.. dem vil jeg straks sørge for bliver mørkere. kan godt se det.

Hvad angår hovedmenuens hvide skrift der falder for meget ind i top billedet.. hmm den er lidt svær at få til både at se godt ud og være brugervenlig, men jeg finder på noget ;)

top linkene er noteret.. det skal rettes.
og har besluttet at smide samme farve som jeg vælger til oversigtens overskrifter...

hæhæ hvad angår psp og dig Prodic... hæhæ sååå... ;)

/Lee
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
06. marts 2002 - 11:34 #27
Hvem bruger psp??
Avatar billede nonick Nybegynder
06. marts 2002 - 12:51 #28
Hmmm... Du har et par enkelte stavefejl.

Atialias = Anti-aliased
Constract = Contract det har du skrevet rigtig den ene gang og forkert den anden :)

Bare lige for at gøre dig opmærksom på det.

Peace Out...
NoNick
Avatar billede lee Nybegynder
06. marts 2002 - 13:20 #29
t0pd0g>> det er vi rent faktisk mange der gør... syntes du selv det er et rellevant spm. når det jeg beder om er en vurdering af brugervenlighed :(

Nonick>> ah jeg troede jeg havde rette den med consract... men den med antialias er god nok.. det hedder det i psp

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
06. marts 2002 - 13:22 #30
selv nu kan jeg ikke finde ud af det ;) Consract er contract ;)
Avatar billede cdc Novice
06. marts 2002 - 13:28 #31
t0pd0g-> Det er det mange der gør, incl mig selv. PSP er et godt værktøj til at starte sin grafiske karrere på. Det er jo ikke alle der har råd til at kaste 6-7000 kroner på borden for PS, og dermed nøjes med de 1000. Og da PSP efterhånden også er blevet et utrolig godt værktøj er det et overset program, en stor fejl.
Arbejder til dagligt med PS men bruger SP meget til ting som er tungt at arb, med i PS og meget nemt i PSP.
Derfor er det en kanon idé det lee har gang i, da et vil fræmme PSP, og sener hen skaffe nye kunder til PS på sigt. For PSP har jo selvfølgelig sine begrænsninger.
I den nyeversion, er det også kompatibel med PS, samt den kan klare vector grafik.

Vedr. din side lee, kan jeg bare tilslutte mig nogle af de svar du har fået her, og jeg kan da se at du allerede har fået lavet om på noget af det. Glæder mig til at se det færdige resultat, og vil bidrage med løbende feedback og idéer hvis det er behov for det.

/cdc
Avatar billede lee Nybegynder
06. marts 2002 - 13:37 #32
cdc>> LIGE mine ord ;) tak for den perfekte formulering.

Håber bestemt at du og mange andre vil komme med løbene feedback og idéer, der kan gøre min tut til et fedt sted at få hjælp til psp ;)

/Lee
Avatar billede ize_dawg Nybegynder
06. marts 2002 - 19:09 #33
Hey lee, kan man kontakte dig på ICQ/Mail ?
Avatar billede lee Nybegynder
07. marts 2002 - 14:51 #34
ize dawq>> joo da ... 24698036
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
07. marts 2002 - 15:19 #35
Hejsa.

Jeg er godt klar over at min kommentar ikke havde serligt meget relevans. Den har åbentbart ramt nogle af jer Psp fanatikere i hjertet og det vil jeg da gerne undskylde mange gange for.

Personeligt holder jeg mig til Ps, og kan derfor af godt grunde ikke udtale mig serligt meget om Psp. Hvis i oprigtigt og objektivt mener at Psp er bedre så er det jo helt i orden, men hvor mange gør rent faktisk det?

Som /cdc selv nævner bruger han jo faktisk også Ps til dagligt. Hvordan kan det mon være? Er det fordi han godt kan lidt udfordrende og besværligt software med underlegen funktionalitet. Jeg tror det er fordi det er det bedste og at hvis det ikke var ville der nok være flere der brugte psp.

Jeg elsker selv min Ps6.0 og kan bare ikke forstå hvorfor folk vil bruge et stykke amatørsoftware frem for et brancheledende professionelt billedbehandlingsværktøj.

/t0PD0g
Avatar billede lee Nybegynder
07. marts 2002 - 18:45 #36
hmm
Avatar billede lee Nybegynder
07. marts 2002 - 18:51 #37
Så hold dog OP!!!! hvor er jeg træt af de her evige diskutioner !!!
LÆS hvad der bliver skrevet til jer LÆS for fanden, i stedet for at sidde med en forudanelse i baghovedet, og læse hvad i SELV ønsker at en kommentar skal tolkes.... PIS !!! siger jeg bare...
Og selvom du bruger PS kan du da godt kigge på brugervenligheden af tutorialen, det var det spm. drejede sig om... ikke hvorvidt man bruger det ene eller det andet program...

LUKKER spm... har lavet en tutorial for at hjælpe... er det nu også galt. ØV!

/Lee
Avatar billede startfirma Nybegynder
07. marts 2002 - 19:10 #38
Ja det er ikke nemt altid at lave et site for at hjælpe andre :)

Her den anden dag var der en idiot på mit site der tilsyneladende havde noget imod at jeg har brugt MANGE timer på at skrue et site sammen der skal hjælpe iværksættere. Ja man forstår det sq ikke helt :)

Keep up the spirit, trods alt synes 99% at gratis tutorials m.m er et fantastisk tiltag :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede simonia Nybegynder
07. marts 2002 - 19:12 #39
Enig med startfirma. Keep it up Lee, der vil altid være nogle idioter imellem....ofte er det ren jalousi!