Avatar billede elgruppen Nybegynder
05. marts 2002 - 12:38 Der er 13 kommentarer

Strøm fra parallelport

Nogen der ved hvor mange volt man kan hente fra en parallelport, og i såfald hvordan, da vi gerne vil have svar på om en parallelport kan trække en infrarød modtager med en konstant spænding.
Avatar billede moebius Nybegynder
05. marts 2002 - 12:40 #1
Du kan ikke bruge parallelporten til at kører en enhed med. Det er der ikke nok strøm til!

Hvis du har en lille printplade med lysdioder, kan du godt, men Infrarød kan den nok ikke!
Avatar billede paaskeland.dk Nybegynder
05. marts 2002 - 14:04 #2
Jeg ved ikke helt, men måske sådan en her: www.brinck.dk/br924.htm

/Paaskeland.dk
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. marts 2002 - 14:33 #3
Din parallelport kører TTL, dvs. 0 VOLT lav og 5 VOLT høj. Det er en signal-port så den leverer ikke ret mange miliampere.

Stationære computere kan levere flere ampere på parallelporten end bærbare.

Det er populært at benytte joystick-porten hvis man skal bruge lidt flere ampere men stadig 5V.

Hvad skal du bruge IR enheden til?
Avatar billede backside Nybegynder
05. marts 2002 - 15:23 #4
Kik på www.backside.dk under "Pinouts"
Avatar billede 1003 Nybegynder
05. marts 2002 - 16:29 #5
Du kan lave en styring, hvor du bruger en print opstilling, og bruge de 5 volt til styringen, eller bruger en ekstern strømforsyning.
Hvad er det præsist, du skal bruge styringen til??
jeg vil gerne hjælpe dig med et diagram, men det kræver, at jeg ved hvad du skal bruge styringen til!

Du kan ikke trække det vilde med strømmen fra porten, og jeg vil foreslå, at du bruger en eksterne strømforsyning, da IR bruger meget strøm..

Som Karlslund, skriver, er det 5 volt du har til forbrug..
men det med strømmen på stationær, og bærbar er jeg ikke helt sikker på, men jeg har en styring, til min bærbare, der kører uden problemer..
Du må lige vende tilbage med lidt mere info, så vi bedre kan hjælpe..
Avatar billede thda Nybegynder
05. marts 2002 - 17:50 #6
Du kan få 5V og 4-16mA.
Det variere MEGET fra port til port, hvor meget strøm du kan trække, men fælles for dem alle er, at hvis du bruger for meget brænder controleren af.
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 11:42 #7
1003, det er som thda skriver det meget forskelligt fra port til port.

Men bærbare bruger generelt low-power udgaver af chipsættene, og de har det med at levere mindre strøm på parallelporten. Det har jeg i hvert fald oplevet på nogen IBM Thinkpads der ikke kunne fungere med specielt parallel-udstyr (eprom-brændere, parallel lynx kabler m.v.) På min nuværende Dell bærbare er der dog ingen umiddelbare problemer.
Avatar billede 1003 Nybegynder
06. marts 2002 - 19:06 #8
>Karlslund  Jeg har en IBM Thinkpad. og Jeg har lavet en styring, der via 2 fototransistorer registrerer 2 forskellige emner passerer ( racerbiler) og når racerbilerne passerer mållinien, lyser der en diode ved mållinien, og en ved checkboksen, og sender et signal til porten, for registrering af tiden.
Min styring er bygget på udgangen, med 5 volt, som primærspænding,
og udgangen trækker en transistor og 4 lysdioder, og 2 fotodioder.
Uden problemer.
det kan godt være, at der er forskel på porte, men man skal nok prøve sig frem, om styringen fungerer.
derimod, ville jeg lave styringen, men IR dioder, men der var ikke strøm nok :-(
Det er derfor jeg foreslår at styringen, skal laves med en ekstern strømforsyning.
Og jeg spørger >elgruppen om hvad styringen skal bruges til!
da jeg har eksperimenteret med diverse styringer, til computere, og kan derfor komme med forslag til udviklingen af projektet.
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 23:03 #9
Halløj 1003 - er det slotcars? Jeg er ved at bygge bane i MDF-plade, med overfræser, kobbertape og en hel masse tålmodighed. Kunne være lidt cool med tidstagning på den bærbare. Har dit software support for målfoto med web-cam? :-)
Avatar billede 1003 Nybegynder
07. marts 2002 - 15:27 #10
Nej det har det ikke, men du kan trigge en udgang, der kan aktivere screenshots med dit WC :-)
Jeg har ikke et WC, Men min bror har et, og der er en knap til at tage stillbilleder med, den knap kan da manipuleres..:-)
Jeg har et par link, til slotcar sider, også med indbygget switch i banen..
du kan give mig din mailadresse, og jeg kan sende dig nogle link´s.
Avatar billede jones_net Nybegynder
07. marts 2002 - 15:44 #11
LOL!!!

1003>> Pas på med hvad du siger... Hvad tænker folk ikke, når de hører at din bror har et WC (water closet) der kan tage still-billeder... Perverse stodder!!!

karlslund>> Jeg er bange for at du ikke kan tage målfotos med et WC (LOL igen;-)
De fleste webcams er for langsomme... En standard slotcar kører 10 km/t, og hvis du skal lave et målfoto over f.eks. 20 cm, så skal dit kamera reagere inden for 0,07 sekunder... Det er hurtigt!!! Og hvis du laver en bane som din, så vil jeg tro at du kører med biler, som kører stærkere - 15-20 km/t, og så skal kameraet reagere inden for 0,035 sekunder...

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre...

Desuden vil bilen aldrig blive skarpt aftegnet på billedet, fordi den kører for hurtigt...

1003 og jeg har filmet lidt biler, og hvis du tager enkelte billeder ud (som representerer 1/24 del sekund=0.04 sek, så er bilen meget difus...)

Desværre:-(

Hvor i DK laver du din bane - hvis det er i Århus, vil 1003 og jeg måske gerne se den... Du kan evt. smide en mail på jones_net@hotmail.com

elgruppen>> Sorry jeg spammede dit spm, skal aldrig ske igen!!

/J
Avatar billede 1003 Nybegynder
07. marts 2002 - 18:54 #12
>jones_net Loooooooooooooool
Det er rigtigt som jones skriver at dit WC ikke kan nå at fange bilerne, men hvis du optager hele tiden, kan du nok bruge det til målfoto!!
Avatar billede backside Nybegynder
07. februar 2003 - 14:11 #13
Er det ved at være lukketid?