Avatar billede deepanker Nybegynder
04. marts 2002 - 17:26 Der er 8 kommentarer

Navision

Hejsa jeg har lige et par spørgsmål vedrørende navision. Hvilke slags database bruger navision? Er er det forskelligt eller hvad? Jeg skal nemlig til at lave et website hvor jeg skal trække nogle data udfra en database i navision x .. Jeg kender til asp og har lavet webdesign i flere år og er færdig som multimediedesigner til sommer. Men med hensyn til navision er jeg helt blank. Nogle steder på nettet man kan lære mere om navsion og ehandel med navsion c5 light
Avatar billede jasman Nybegynder
04. marts 2002 - 20:10 #1
Hej,

hvad er det for data du skal trække ?
Så vidt jeg ved, kan man få et e-handelsmodul til Navision C5, med komplet webbutik. Så jeg går udfra at det ikke er en webbutik du skal lave ?

Der er ingen websteder hvor du kan finde (gratis) viden om Navision C5.
Den to muligheder du har, er:
* Find ud af tingene selv (læs udviklings manualen), eller
* Alliér dig med en forhandler/konsulent.

I udviklingsmanualen, står der ganske vist intet om, hvordan databasen er indrettet, men den beskriver dog noget om, hvorledes man kan anvende udviklingsværktøjerne i Navision C5, til at finde ud af datasammenhængene i systemet.

Hvis det ikke skal blive et LANGVARIGT projekt, vil jeg anbefale dig, at vælge alternativ to. Det er muligt at det bliver noget dyrere, men så skulle du da gerne kunne nå din deadline :-).

MVH

Jasman
Avatar billede jta-fyn Nybegynder
04. marts 2002 - 22:44 #2
C5 og XAL er en særlig Damgaard-database (?), men der er mange muligheder for at exportere data til en fil (lotus regneark, kommafil m.v.) og selvfølgelig ud fra selekteringskriterier. Der er desuden en ODBC driver til Concorde, og således kan du fra Microsoft m.v. hente/skrive data i concorde database.
Avatar billede sas Nybegynder
05. marts 2002 - 09:15 #3
Hej deepanker,

Jeg ved ikke om dit alias henviser til at du har smidt ankeret ud på dybt vand :-)

Som du kan se af de to svar gør Concordes proprietære databaser livet rigtigt svært for os udviklere. Jeg har selv kun meget dårlige erfaringer med begge de to øvriges løsningsmodeller - og som de selv skriver bliver dit projekt enten:
-MEEEGET langvarigt hvis du selv vil lave det hele
-MEEEGET dyrt hvis du entrerer med en Navision begunstiget forhandler
-MEEEGET fejlehæftiget hvis du benytter den såkaldte ODBC driver - den overholder nemlig - ligesom databasen - ikke gængse standarder for hvordan man skal opføre sig.

Jeg har med succes formået at få overtalt mine kunder til at skifte deres økonomisystem ud til et system med et ordentligt fundament - alle systemerne kan alligevel det samme, så hvorfor ikke benytte et, som er nemt at integrere med ? De koster ofte også en del mindre da disse systemer ikke skal indtjene udviklingsomkostningerne til back-end'en.

Hvis man vælger en som er baseret på f.eks. SQL-server eller blot en Access, så ligger hele den tekniske dokumentation hos MS - uden omkostninger. Det kræver naturligvis stadig at du ved hvilken tabeller etc du skal bruge - men det er sjældent et problem i en 'rigtig' database.

Jeg anbefaler gerne andre systemer, hvis det har interesse i dit tilfælde.

/SAS
Avatar billede deepanker Nybegynder
05. marts 2002 - 09:38 #4
SAS

Tak for dit svar. Ja det er også den konklusion jeg er kommet til. Men det er bare lidt svært når 2 af mine kunder omsætter for 150 mio om året og forslå dem at skifte system. De har penge nok så jeg har kontaktet et navision firma og de implemtere modulerne og jeg designer dem.

Jeg synes bare navision stinker af monopol og kommunisme og ikke brugervenlighed for webdesigner? Eller er det bare mig. Jeg vil da gerrne høre om andre system som kan implemteres med asp. Jeg tænker på ehandel osv
Avatar billede dma Nybegynder
06. marts 2002 - 16:03 #5
Hej deepanker

C5 og XAL behøver IKKE kun at køre på den proprietære database (med/uden ODBC). C5 kan også afvikles på MS-SQL, ligesom XAL, som desuden kan afvikles på Oracle. Så her har du al den åbenhed du kunne ønske. Priser: henvend dig til et Navision Systemcenter.
Avatar billede sas Nybegynder
07. marts 2002 - 08:34 #6
Jeg håber at det sidste svar hjælper dig til en mere anvendelig database.

Men bare for at afrunde den tekniske diskussion, så benytter både C5 og XAL kun serverne som datalager, forstået således at programmerne ikke udnytter servernes mulighed for at lave ægte client/server applikationer - man kunne i princippet lige så godt benytte en Access eller Paradox database.
Så investeringen i SQL serveren skal ses i lyset af at man kun udnytter den 20 %.
Et glimrende alternativ som jeg faldt over i min søgen efter brugbare alternativer var winfinans - deres sql version har flere forskellige typer adgang til deres data hvad enten man ønsker at benytte tabellerne direkte eller via stored procedures eller XML.
Avatar billede sas Nybegynder
07. marts 2002 - 08:43 #7
Jeg glemte lige pointen:
Hvis du - som C5 på sql-serveren - skal oprette en ordre, skal du selv lægge logikken ind for hvordan adressen, ordre etc. skal oprettes. Dette kan give fejl hvis tabellerne ændres og kræver i øvrigt en del insider viden, som du muligvis skal betale dig fra.
Hvis du har adgang til f.eks. et sæt stored procedures kalder du blot disse med et antal parametre, og så håndterer den logikken - også selvom tabellerne skulle ændre sig.
Med et XML interface kan man møje hele ordren med adresse etc afsted i en enkelt url og får ordrenummeret tilbage. Meget simpelt.
Avatar billede dma Nybegynder
28. juni 2003 - 14:46 #8
Så er det ved at være lukketid..!