Avatar billede bonheur Nybegynder
29. maj 2000 - 21:23 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Virus

En af mine venner mener at det er nok at modtage en mail med en virus for at blive angrebet.
Jeg mener nu at det først er i det øjeblik at man åbner en vedhæftet fil i forbindelse med en sådan, at man risikerer at blive ramt.

Hvad er egentligt rigtigt?
Avatar billede einstein Nybegynder
29. maj 2000 - 21:27 #1
Det kommer an på hvilken virus det er. Med ILOVEYOU var det nok bare at bruge outlook's preview funktion (den lille boks i nederste højre hjørne) er så var det sket.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
29. maj 2000 - 21:30 #2
Enig med einstein ... der er mange viruser, hvor selv det minste er nok til at eksekvere dem
Avatar billede bonheur Nybegynder
29. maj 2000 - 22:04 #3
Men nogle siger jo, at hvis man har mistanke om at en modtaget mail indeholder en virus, kan man bare slette den, så skulle der ikke ske noget?
Avatar billede stigc Nybegynder
29. maj 2000 - 22:17 #4
einstein>> skulle man ikke først åben .vbs filen?
Avatar billede stigc Nybegynder
29. maj 2000 - 22:29 #5
Jeg har hørt om vira hvor man ikke behøvet at åbne noget. Det var også nok at man kørte musen over, og den kom frem i preview vinduet. Men jeg ikke hvad det var for en virus. Det er bare ikke iloveyou-virusen!
Avatar billede geek Nybegynder
29. maj 2000 - 22:49 #6
Man skal hente filen og køre den før en virus som ILOVEYOY kan blive aktiveret og sprede sig.
Men som einstein skriver bliver ILOVEYOU aktiveret automatisk hvis man åbner brevet med denne virus i outlook, da microsoft har lavet outlook så """genialt""" at den automatisk kører de programmer eller script som medfølger i brevet, for at gøre det nemmere for brugeren.....
Så den eneste grund til at ILOVEYOU har kunne inficere så mange comp. er pga. de få folk som hentede filen og kørte den,
men mest pga. alle de folk som læste brevet i outlook.
så det er faktisk microsofts skyld at ILOVEYOU blev spredt så vildt som den blev.
Avatar billede bonheur Nybegynder
29. maj 2000 - 22:56 #7
Tak
Avatar billede codpiece Nybegynder
29. maj 2000 - 23:23 #8
ILOVEYOU bliver ikke aktiverert automatisk, man *skal* klikke på den vedhæftede fil for at aktivere den.

Derimod finder der en virus, KAK, der er skrevet i HTA-format (HTML for applications, endnu en af M$'s opfindelser), der aktiveres så snart mailen åbnes - se her: http://vil.nai.com/villib/dispVirus.asp?virus_k=10509

Derfor: Slå preview fra i Outlook og Outlook Express, og sæt dit virusprogram til at scanne for *.HTA filer.

Derefter kan du rolig slette de to filer wscript.exe og cscript.exe, så slipper du for de fleste vbs-vira.

Derimod er det en dårlig ide at installere M$'s nye sikkerhedsopdatering til Outlook, se bare her: http://www.woodyswatch.com/office/archtemplate.asp?v5-n24 under punkt 5.

// Codpiece
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2000 - 23:45 #9
Også bruge ZoneAlarm, så er du rimelig sikret, evt. med eSafe som virus Scanner, Så det den ene ikke tager, det nupper den anden.
Avatar billede stigc Nybegynder
30. maj 2000 - 00:07 #10
Ja jeg har selv fået den tilsendet her fre Eksperten, for at undersøge den. Det har jeg da ikke fået virus af!

http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=16455