Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. maj 2000 - 19:41 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Sound Blaster PCI 128

For satan hvor jeg føler mig nede!
Jeg har lige købt en computer med
Sound Blaster PCI 128 - det er ikke derfor jeg er nedtrykt!
Da jeg skulle installere Windows 98 gik det fint og jeg fik lagt driverne til mit TNT2 kort men da jeg så lagde driverne ned til mit SBPCI128 kort sagde den jeg burde restarte min computer som den altid gør når du lægger nye drivere ned. Da jeg så startede den op og den nåede til skrivebordet gik den i lås!
og den gør det stadig
jeg har flyttet kortet og driverne ved hjælp af fejlsikret tilstand men når jeg så installere det igen låser den på samme måde
Avatar billede phylox2 Nybegynder
29. maj 2000 - 19:44 #1
Det kunne tyde på, at der opstår en form for konflikter med enden IRQ eller DMA adresserne til kortene ... :) Undersøg dette i "Enhedshåndtering" og kom med en tilbagemelding ... :)
Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. maj 2000 - 19:58 #2
Det har jeg nu prøvet men det virker ikke!
Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. maj 2000 - 20:04 #3
Jeg hørte også fra ham jeg købte det igennem at der skulle kunne være nogle problemer med kortet - men det var selfølgelig først efter jeg havde købt det! - han vidste det ikke.
Avatar billede kosmos Nybegynder
29. maj 2000 - 21:45 #4
Phylox2 har nu ret selvom du ikke kunne finde fejlen, jeg har samme problem med mit SB live lydkort, du kan simpelhent installere det før du installere dit netkort da den gerne vil sidde på IRQ 10, 11 eller 12. Hvis den ikke får lov til dette låser den computeren. Du kan forsøge at redde det ved at gå ind i fejlsikkeret tilstand og slette din SB driver under egenskaber for denne computer ved enhedshåndtering og derefter genstarte.

- Kosmos
Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. maj 2000 - 21:53 #5
Jeg vil da godt prøve igen - og lige en enkelt ting Kosmos - Hvad har netkort med sagen at gøre - det har jeg nemlig ikke!
Avatar billede gosche Nybegynder
29. maj 2000 - 21:55 #6
Kosmos, der er vildt stor forskel på et SB live kort og et SB PCI 128 kort...

Jeg sidder selv med et SB PCI 128 og jeg har også problemer med at installere det, men jeg har fundet en udvej som gør at jeg ikke har problemer mere...

Det der skal gøre er at du skal installere windows 98 først.(logisk) *SS* Dernæst skal du installere dit lydkort, og så dit skærm kort, da skærmkortet selv går ind og checker hvad der er ledigt at IRQ og DMA. Det har virket på min computer og gør det stadig.

Håber at det lykkedes for dig
Avatar billede kosmos Nybegynder
29. maj 2000 - 22:08 #7
Gosche::

Jeg ved godt at der er forskel på SB PCI 128 og SB live men problemet er at kortet låser i opstarten hvilket til mig hentyder en IRQ fejl...

lazz1::

Problemet er det at netkortet går ind og ligger sig (som regel) på IRQ 9, 10 eller 12. At du ikke har netkort kunne jeg jo ikke vide =)

- Kosmos
Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. maj 2000 - 22:28 #8
Okay alt forladt Kosmos, jeg tilgiver dig - du er jo også et menneske.
Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. maj 2000 - 22:29 #9
Men der står også i Enhedshåndtering at der ikke er nogen konflikter - Jeg logger af nu.

(Jeg vil lige prøve det som Gosche sagde).

Godnat og Tak for i aften
Avatar billede kosmos Nybegynder
29. maj 2000 - 23:32 #10
Rolig nu, jeg forsøger bare at hjælpe =)
Avatar billede gosche Nybegynder
29. maj 2000 - 23:43 #11
KOSMOS: jeg tror bare at han er desperart på at få det til at virke.*SSS*  :o)
Avatar billede lazz1 Nybegynder
30. maj 2000 - 18:29 #12
Så er jeg her igen.
Jeg vil lige sige at vi har fundet ud af at der også lå et lydkort på motherboardet hvilket vi faktisk havde frabestilt!, det er det der ligger i vejen for IRQ og DMA. Så nu virker det - men ikke som jeg vil have det fordi jeg vil hellere bruge mit Sound Blaster PCI 128 men så låser den igen.
Avatar billede gosche Nybegynder
30. maj 2000 - 22:33 #13
lazz1:  ok Prøvede du det jeg skrev.???

Det er jo muligt at slu det lydkort fra der er i bundkortet... Kan bare ikke lige huske hvor det er henne, men så vidt jeg husker er det inde i bios'en..
Avatar billede gosche Nybegynder
30. maj 2000 - 22:33 #14
slu = slukke / disable
Avatar billede kosmos Nybegynder
30. maj 2000 - 22:51 #15
Ok Lazz1:

På bundkortet er der et sted hvor du kan koble dit Audio cdrom drev til.. Lige ved siden af er der en jumper med 3 ben..

Flyt den til modsat position og er dit onboard lydkort frakoblet.

- Kosmos
Avatar billede lazz1 Nybegynder
31. maj 2000 - 08:03 #16
Men det har jeg gjordt Kosmos og den er stadig ikke slået fra.
Jeg ved ikke hvordan man så kan gøre det.
Kunne man ikke slå Plug & Play fra så jeg kunne afinstallere lydkortet i Windows og så finder den det vel ikke!

Til Gosche

Ja jeg har prøvet det og det kan man godt i bios'en, men det virker åbenbart ikke.

angående Plug And Play, hvor slår jeg det fra henne.
Avatar billede denboj Nybegynder
31. maj 2000 - 18:50 #17
Hej, fra Denboj.

Jeg forsøgte mig også for nylig med et soundblaster lydkort - Jeg havde prøvet alt muligt pis og lort lige som dig før jeg opdagede konflikten med mit gamle lydkort. Så fik jeg den fantastisk gode idé at ringe til soundblaster (Creative). De gav en vanvittig god support og efter en 1,5 time lang telefon samtale var alt løst. Eneste krav er at du kan snakke dig forbi den grundlæggende support og over til ekspert supporten, de vil så gerne sende dig en mail der er fuldstændig ubruelig. Men held og lykke
Avatar billede lazz1 Nybegynder
05. juni 2000 - 19:18 #18
Nu har jeg sendt computeren ind til dem jeg købte den hos, for at få fjernet bundkortet og sat et andet i uden lydkort.

Så nu må jeg se om det virker
Avatar billede denboj Nybegynder
05. juni 2000 - 19:36 #19
bad luck
Hov var lydkortet en del af bundkortet ??????????
Avatar billede gosche Nybegynder
05. juni 2000 - 22:41 #20
denboj: ja hvis du har læst det hele igennem, så ville du have læst at det var... :o)
Avatar billede amfora Nybegynder
05. juni 2000 - 23:21 #21
Jeg står selv over for at skulle købe et Riva TNT2 3D med PCI fra Creative, til min PC.
Den er en AMD K6/200. Bundkort TX Pro. Lydkort er et SB 16.
Jeg har før kørt med et Matrox 220 grafikkort, men det var kun i 2D.
Tror I Riva TNT2 kortet vil kunne virke i min PC? Da jeg har haft uhyggelig mange eksempler på at Windows har gået ned, med "henvisning" til grafikkortet. Især med filer til programmet Outlook, vil det så virke bedre med både grafikkort og lydkort fra samme producent?
Avatar billede denboj Nybegynder
05. juni 2000 - 23:56 #22
gosche / Jeg tror jeg havde misforstået det - jeg forstod det sådan at de havde tilsluttet to lydkort til motherboardet - og jeg tænkte egentlig bare at det ikke undrede mig da det er min erfaring at Computerbutik medarbejdere er både blinde og døve :-)
Avatar billede lazz1 Nybegynder
07. juni 2000 - 20:24 #23
Til - Amfora

Duhhh hvad har det med sagen at gøre RIVA TNT II ???!!!???
Nu er min PC godt nok en AMD K7 Athlon med 650 Mhz men den kører sk#degodt med Riva TNT II - jeg kan da anbefale det.

Jeg har ikke fået min PC tilbage endu, jeg tror den kommer i morgen
Avatar billede phylox2 Nybegynder
07. juni 2000 - 21:52 #24
Jeg svarer lige igen, idet jeg havde ret :)
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juni 2000 - 22:17 #25
Jeg tror også at jeg vil konvertere mine kommentarer til et svar - da det er hundrede procent sikkert at du havde løst problemet hvis du havde fulgt min idé  Så Phylox2 rent moralsk mener jeg at vi må dele du lokaliserer problemet og jeg giver en løsningsmulighed :)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
07. juni 2000 - 22:26 #26
Okay -- fint med mig :)
Avatar billede gosche Nybegynder
07. juni 2000 - 22:39 #27
denboj:

hhhmmm ikke alle er døve og blibde, jeg har og skal til at arbejde i en computer forretning.*SS*
Avatar billede gosche Nybegynder
07. juni 2000 - 22:40 #28
blinde even.*SS*
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juni 2000 - 22:54 #29
Selvfølgelig ikke :-) - jeg har bare mange eksempler på folk der har købt computere der ikke har været samlet ordenligt
Avatar billede gosche Nybegynder
07. juni 2000 - 23:05 #30
denboj: ok, ja dem er der også en del af, men i den tid jeg har arbejdet med computer i forretning har jeg (7-9-13) ikke haft nogle reklamationer på nogle af dem jeg har lavet/samlet.
Avatar billede amfora Nybegynder
07. juni 2000 - 23:37 #31
Til Lazz1, jeg indrømmer min kommentar er en lidt indskud bemærkning. Men har oplevet noget af det samme som dig, med soundblaster lydkort og så Matrox grafikkort og placering af IRQ. Men for mig er soundblaster lydkort noget der virker, men jeg har ikke prøvet deres 3D grafikkort, derfor mit spørgsmål.
Jeg ved godt at min PC kører på sidste vers, men det er godt at vide hvilke dele der passer sammen til jeg snart skal købe en ny.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. september 2000 - 15:39 #32
Kan vi få en afslutning på dette spørgsmål?