Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:07 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan kommer jeg ind i BIOS?

Jeg har lige formateret min bærbare PC....

Da jeg så genstarter den igen kommer den med

"Ugyldigt systemdisk
DISK I/O fejl
Skift disk, og tryk på en tast"

lige så snart den har talt ram op??

Jeg har startdisketten i for at installere Windows 98...
Hvad fanden har jeg gjort galt?????

Mvh. KenW.
Avatar billede bubbafat Nybegynder
03. marts 2002 - 15:08 #1
trykker på delet lige efter den har talt ram op!!! nogle computere er det f4 man skal trykke på!!
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2002 - 15:10 #2
du har ikke sat bios til at starte på diskette.

i de fleste tilfælde skal du trykke F1, DEL eller F10 alt efter hvilken maskine du har
Avatar billede simonia Nybegynder
03. marts 2002 - 15:11 #3
Argggh den fejl kender jeg....
Du skal som du selv siger ind i BIOS og sætte den til at boote fra din cdrom først. Den står sikkert sådan her nu: A/C/D alt efter hvad dine drev hedder. Så gemmer du og starter op igen.

Du kan altid nå at trykke dig ind i bios....mener det er F11? Men det står der på skærmen, mens den tæller RAM op, og DER skal du trykke;)
Held og lykke.
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2002 - 15:11 #4
hmmm DISK I/O tyder på en defekt diskette..
Avatar billede bartafterdark Nybegynder
03. marts 2002 - 15:11 #5
Du trykker på Delete eller del. Det kan også være det er F10, ESC.
du skal bare trykke når søger efter HDD og eller Ram
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:12 #6
Det hjælper ikke rigtigt....
Ligegyldigt hvad jeg trykker på kommer den meddelse op!!

Har du nogen andre ideer?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2002 - 15:14 #7
har selv en bærbar, af mærket Toshiba, den laver den fejl hver gang jeg formaterer c.

normalt, kan man boote den med en gammel boot-disk fra 95-98, og derved få adgang til roden. og så derefter installere den version man ønsker. du skal dog have en gammel boot-disk &:-D

mvh.
questis.dk
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2002 - 15:14 #8
hvilken comp har du?
Avatar billede simonia Nybegynder
03. marts 2002 - 15:15 #9
Det står nede i bunden af din skærm, hvad du skal trykke, og jo det ER den eneste og rigtige måde og som du beskriver problemet SKAL det også virke på denmåde, men du skal være hurtig:)
Avatar billede lrp Nybegynder
03. marts 2002 - 15:15 #10
På visse barbære computere skal man holde en eller flere taster nede mens man TÆNDER for computeren.
Avatar billede jacob_m Nybegynder
03. marts 2002 - 15:16 #11
Det kan være at skal skulle skaffe dig en DOS-Boot disken og så have en WIN98 cd klar...
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:17 #12
Det står desværre ikkr nogen steder på skærmen.... har prøvet alle jeres forslag! =(

Det er en Phoenix ROM BIOS?... hvis det kan hjælpe?

Åbenbart et svært problem.... sætter lidt flere piont afsted!

Mvh. KenW.
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2002 - 15:18 #13
du må da vide hvilket mærke din comp er....

ingen grund til flere point!!!!
Avatar billede simonia Nybegynder
03. marts 2002 - 15:18 #14
Synes det er nok points kenw. Det burde ikke være så svært:)
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:18 #15
Det er en Dell Latitude XPi CD.....
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2002 - 15:19 #16
lrp>> det er ikke den bærbare det kommer an på, det er op til det software der følger med til computeren, der er forud installeret nogle programmers funktioner der giver adgang til denne funktion
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. marts 2002 - 15:19 #17
PÅ IBBM hedder den F1, men har du en diskette i medens du starter?
Avatar billede lrp Nybegynder
03. marts 2002 - 15:20 #18
Det kan jo være, at boot-prioriteringen er sat til fx "C only" - så er det jo lige meget, hvor mange boot-disketter man prøver... Der er vist ingen vej udenom, at skulle ind og kigge i BIOS.

Hvis du har en manual til computeren, så står det helt sikkert beskrevet dér. Har du ikke en manual, kan du måske finde en online manual på producentens hjemmeside.
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:20 #19
Ja men jeg har så rigeligt....

Jeg har startdisketten i hver gang...
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2002 - 15:20 #20
How do I enter the BIOS, CMOS, Setup, or System Setup on my Dell™ computer?

Overview

The system BIOS (Basic Input Output Sytem) is the lowest-level software in the computer; it acts as an interface between the hardware and the operating system. The BIOS allows you to control your computer's hardware settings.

Some reasons why you might want to enter the BIOS are:

To change parallel port settings for your printer.
For example, from bi-directional to ECP mode.

To change IDE settings.
For example, to add a second hard drive or CD-ROM/DVD/CDRW drive.

To change the boot sequence.
For example, from the CD-ROM drive first instead of from the floppy disk first.

NOTICE: Adjusting the BIOS settings incorrectly can cause the system or peripherals to operate incorrectly. Please consult your user guide or the Support Your Dell section of the Dell Web site prior to adjusting these settings.

--------------------------------------------------------------------------------
Instructions

Below is a listing of how to enter the BIOS by system type.

Please choose a system:

Dimensionä Systems
Optiplexä Systems
Latitiudeä Systems
Inspironä Systems
PowerEdgeä Systems
Precisionä Systems
486 Systems
286 and 386 Systems

--------------------------------------------------------------------------------

Dimension Systems

On all Pentium®-based Dimension systems (except the 4200, 8100, and 8200), press the <Delete> key as the system powers up.

On the Dimension 4200, 8100, and 8200 systems, press the <F2> key as the system powers up.
Return to Overview

--------------------------------------------------------------------------------

OptiPlex Systems

On all Pentium-based OptiPlex systems, press the <Ctrl> + <Alt> + <Enter> keys at the same time, or the <F2> key as the system powers up.
Return to Overview

--------------------------------------------------------------------------------

Latitude Systems

On all non Pentium-based Latitude systems, Latitude XP series systems, and Latitude C series systems with legacy BIOS revisions, press the <Fn> + <F1> keys simultaneously at any time.

If you are running an ACPI compliant operating system such as Windows® 2000 or Windows Millennium Edition (Me), press the <Fn> + <F1> keys simultaneously as the system powers up.

On all Latitude C series systems with the most current BIOS revisions, and the Latitude LT, LS, or LM systems, press the <F2> key as the system powers up.
Return to Overview
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. marts 2002 - 15:23 #21
Min acceptere ikke at der er diskette i, medmindre at jeg har sat den til det i BIOS, så får jeg en systemfejl mnage til, men dern fortæller det at der er en ulovlig disk i. Tag den ud og start op igen og gå ind i BIOS og sæt den til at Boote fra Floppydrevet
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. marts 2002 - 15:24 #22
Så kan du starte op med diskette i.
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:25 #23
>>> hojben

FN+F1 virkede..... hvad skal jeg så inde i BIOS´en???

Mvh. KenW.
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:26 #24
Den står til:

Boot Sequence : "Hard disk only"

Er det rigtig eller hva`?
Avatar billede lrp Nybegynder
03. marts 2002 - 15:26 #25
Computeren skal boote fra A-drevet.
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:27 #26
Okay... i´ll try!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. marts 2002 - 15:27 #27
Læs lige hvad jeg har skrevet, sæt den til at boote fra Adrev=Floppy
Avatar billede simonia Nybegynder
03. marts 2002 - 15:28 #28
Som jeg skrev til dig: Sæt din BIOS til at boote fra CDdrevet som det første, så slipper du for den fejlmeddelelse.
Avatar billede simonia Nybegynder
03. marts 2002 - 15:29 #29
Ok Sorry, Jeg troede stadigt det var windowscden, der skulle bootes.
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:33 #30
NU fik jeg det til at virke... jeg installerer Windows 98!

1000 tak for hjælpen alle sammen... deler pointene lidt ud! Okay?

Mvh. Ken
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2002 - 15:34 #31
det hjælper altis at kigge på producentens hjemmeside :=)
Avatar billede cthulhu Nybegynder
03. marts 2002 - 15:34 #32
Hvis ikke det hjælper at sætte den til at boote fra diskette- eller CD drevet, så prøv at boote op fra din Win98 startdiskette og efter opstart skriver du:
fdisk /mbr
Avatar billede kenw. Nybegynder
03. marts 2002 - 15:35 #33
Ja åbenbart... tak for det!

>> nordicwolf.. der var ikke noget svar så.... men tak alligevel!

Mvh. Ken
Avatar billede lrp Nybegynder
03. marts 2002 - 15:36 #34
cthulhu << Øhh... det giver vist ingen mening?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. marts 2002 - 15:39 #35
Jeg er ligeglad med point, så derfor er det komments.
Men det er rigtigt det jeg skriver, jeg arbejder mest med med bærbare.
Men never mind.