Avatar billede poul_erik Nybegynder
03. marts 2002 - 13:08 Der er 13 kommentarer

Dårlige farver med scanner Plustek 600P

Hej

Jeg får dårlige farver når jeg scanner med en Plustek OpticPro 600P - se f.eks. http://dk.auctions.yahoo.com/dk/auction/1006653934 eller http://dk.auctions.yahoo.com/dk/auction/1006654258

Jeg har faktisk aldrig tidligere brugt den, men er der en måde jeg kan justere farverne på den. Den gule farve er for eksempel meget fremherskende.

Scanneren er her brugt sammen med PSP, men der var muligvis en CD med, da jeg købte den - men hvor finder jeg den i rodet?!? ;-)
Avatar billede foodear Praktikant
03. marts 2002 - 14:10 #1
Prøv at lææge et stykke mørkt (læs: sort) papir over frimærket når du scanner, det ser ud som om at lyset fra scanneren trækker igennem
Avatar billede foodear Praktikant
03. marts 2002 - 14:10 #2
lææge = lægge
Avatar billede poul_erik Nybegynder
03. marts 2002 - 14:38 #3
Prøv at kigge på: http://www.kjoge.dk/gif/testrun.jpg

Jeg har prøvet nu med et sort stykke pap bagved mærket, men det ser ud til at den scanner det dobbelt :((
Avatar billede poul_erik Nybegynder
03. marts 2002 - 14:45 #4
Se også: http://www.kjoge.dk/gif/testrun2.jpg

Det er scannet med gråtoner kun
Avatar billede foodear Praktikant
03. marts 2002 - 14:58 #5
Ja, det ser ud til at din scanner trænger en kalibrering, eller der måske i din scanningsopsætning er valgt noget der gør at den opfører sig som den gør. Prøv at dreje dir frimærke 45 grader før du scanner og i opsætning i scannersoftwaren vælge 51 - 71 linieraster, hvis du har et testark (med nogle farver på) så prøv om ikke du kan kalibrere dyret ud fra det. Skaf også en skærmprofil din din maskine så er chancen for WYSIWYG bedre
/Foodear
Avatar billede foodear Praktikant
03. marts 2002 - 15:00 #6
Prøv at scanne i CMYK farver, umiddelbart ser det ud til at din RGB profil er "jammed"
Avatar billede poul_erik Nybegynder
03. marts 2002 - 15:09 #7
Jeg vil lige checke Tucows igennem for at se hvad der er af scannersoftware - for i PSP får jeg kun RGB og ikke CMYK
Avatar billede foodear Praktikant
03. marts 2002 - 15:09 #8
oki!
Avatar billede grinderslev Praktikant
03. marts 2002 - 21:12 #9
Avatar billede poul_erik Nybegynder
03. marts 2002 - 22:35 #10
Jeg har hentet ny software der - ellers god ide ;-)
Avatar billede grinderslev Praktikant
04. marts 2002 - 23:58 #11
Jeg har den originale CD liggende... har du en E-mail adresse, så kan vi lige skrive sammen, hvis du er interaseret.
Avatar billede poul_erik Nybegynder
05. marts 2002 - 06:39 #12
Hej Grinderslev - mail mig på poul@cmpnetmail.com - tak
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. september 2003 - 12:42 #13
Skal du ikke snart have lukket spørgsmålet????