Avatar billede palleravn Nybegynder
02. marts 2002 - 18:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

FAT32 vs. FAT16

Hej eksperter
Hvad er bedst FAT32 eller FAT16? Hvad er forskellen på det? Hvordan laver man det om? Kan nyere computere køre begge dele?

/palle
Avatar billede tgm Nybegynder
02. marts 2002 - 18:42 #1
fat16 = dos & win 95
fat32 = win98 & ME
Avatar billede Noone Nybegynder
02. marts 2002 - 18:44 #2
Fat16 er 16 bit, og har en begrænsning i størrelsen på disken/partitionen. Med fat32 er det 32 bit, og grænsen er højere. (Spørg ikke om de faktiske tal, jeg gidder ikke og lede efter dem)
Avatar billede soreno Praktikant
02. marts 2002 - 18:53 #3
fat32 er bedst, da det giver mindst pladsspild.

jeg kan ikke lige huske tallene på sektor? størrelsen, så jeg digter lige nogle.. (bare for at kunne sammenligne)
fat16: her fylder alle filer min. 16 eller 32KB (også autoexec.bat der ellers står til at fylde 132 bytes..)
fat32: her fylder alle filer min. 4KB (samme med autoexec.bat som før)

men sektor størrelsen er afhængig af hvad du vælger når du formaterer (hvis du altså har noget valg, eller vælger programmet nok en default værdi til dig..)
Avatar billede Noone Nybegynder
02. marts 2002 - 18:55 #4
Faktisk HAR du et valg... FAT32 hedder på MS sprog "Aktiver understøttelse af store diske" når man starter FDisk. (Det er i hvertfald den eneste forskel jeg har lagt mærke til)
Avatar billede palleravn Nybegynder
02. marts 2002 - 18:56 #5
Hvad er en sektor størelse?
Avatar billede soreno Praktikant
02. marts 2002 - 19:04 #6
sektor størrelsen er ved fat16: 16 eller 32KB og ved fat32: 4KB
det er den måde operativ systemet har valgt at opdele harddisken logisk (i modsætning til fysisk opdeling).

ved en mindre sektor størrelse har du mindre pladsspild hvis du har mange små filer. men operativ systemet skal så til gengæld holde styr på flere sektorer i en tabel.

hvis du har en fil der fylder 33Kb så ser det sådan her ud:
fat16 med en sektorstørrelse på 32KB
  Sektor1 indeholder de første 32KB af filen
  Sektor2 indeholder resten af filen: 1KB. resten af 32-1=31KB hardddisk plads er gået tabt.
  data: 33KB
  spild: 31KB

fat32 med en sektorstørrelse på 4KB
  sektor1: første 4KB
  sektor2: fra 4-8KB
  sektor3: 8-12
  sektor4: 12-16
  sektor5: 16-20
  sektor6: 20-24
  sektor7: 24-28
  sektor8: 28-32
  sektor9: 32-36
  data: 33KB
  spild: 3KB
Avatar billede soreno Praktikant
02. marts 2002 - 19:13 #7
det jeg skriver om at operativ systemet skal holde styr på flere sektorer i tabeller kan tydeligt ses i eksemplet.
ved fat16 skal der holdes styr på 2
ved fat32 skal der holdes styr på 9

men lad nu være med at bruge fat16, for ved almindelig brug er der mest at spare ved fat32, og som chanoa også skriver er der en øvre grænse for hvor store harddiske fat16 kan tilgå (vist 2GB??).. der er iøvrigt også en øvre grænse for fat32 men der meget højere (vis 4TB?)
Avatar billede palleravn Nybegynder
02. marts 2002 - 20:09 #8
Jeg forstår ikke meget af men dog en smule (nok). Jeg køre med FAT32 på en 40gb harddisk, så er det hvis godt,,, Takker

/palle
Avatar billede soreno Praktikant
03. marts 2002 - 09:14 #9
ja, for hvis du brugte fat16 så ville du kun kunne bruge 2GB, altså ville 38GB gå tabt og ikke kunne bruges.
Avatar billede mivrex Nybegynder
03. marts 2002 - 09:37 #10
Arrrgh skal vi nu ik lige tage en slapper :). Man kan jo bare oprette nogle flere partioner. Men nok lidt trals med 20 partioner til en 40 gb disk. Men lige frem at sige at hvis du bruger fat16 paa en 40gb disk saa mister du 38 gb det er nu lidt forkert.
Avatar billede soreno Praktikant
03. marts 2002 - 09:39 #11
kan man overhovedet lave 20 partitioner med windows som operativ system? jeg har en ide om at man kun kan lave 4?
Avatar billede mivrex Nybegynder
03. marts 2002 - 09:43 #12
Det mener jeg nu ikke, proev med Partion Magic
Avatar billede Noone Nybegynder
10. marts 2002 - 14:25 #13
Drev er fra C-Z så, der er plads til en DEL drev...