Avatar billede freakz Nybegynder
28. maj 2000 - 21:27 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Overclocking

Jeg skal til at købe ny puter og har lidt besvær med at vælge mellem følgende dele

K7V ATX                    1495
ATHLON  700                1968

BE6-II ATX                1134
Coppermine 600                2294

Jeg har følgende spørgsmål til disse dele

1: Overclocking

Jeg vil meget gerne op at køre 800 mhz STABILT !!! så jeg vil gerne have nogen råd på dette område og helst fra folk der har disse konfigurationer og VED hvad de snakker om !

2: ehhh det var det =)
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
28. maj 2000 - 21:30 #1
www.overclocking.dk

Her kan du se hvad folk har præsteret at få clocket diverse, RAM, MB, CPU etc. op til.

Mit råd er dog at købe et bundkort som er jumperless. (dvs. overclocking sker via BIOS)

Mads Østerby
Avatar billede asmodeus Nybegynder
28. maj 2000 - 22:10 #2
Jeg ville ubetinget vælge Athlon systemet - mere value for money! Endvidere er Athlonen betydeligt mere clockbar - min 650 går 10 % hurtigere på bussen uden problemer... Det er virkelig meget..

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede teknik Juniormester
28. maj 2000 - 23:17 #3
Begge konfigurationer burde køre 800Mhz uden problemer.
Men overclocking er jo et spil lotteriet, hvor nogle CPU'er
tåler meget mere saft end andre.

Overclocking af Athlon kræver, at du lukker CPU huset op, og monterer en
"gold finger", eller for de mere modige, at lodde om på smd modstandene på
slve cpu printet...
En gold finger kan erhverves hos www.acdc.dk (under dæknavnet jump-start)
Vejledning i at flytte rundt på smd'erne på www.tomshardware.com

Overclocking af Coppermine er som du sikkert ved ren overdrive på "basis-frekvensen", dvs. du skruer CPU basis-frekvensen op fra 100 til 133Mhz på en PIII600E. født til 6*100=600 6*133,3=800Mhz
Muligivis har B6-II kortet mulighed for at køre 1/4 speed på bussen, og så er det ikke det store problem, hvis det ikke er tilfældet, så bliver dine øvrige komponenter stresset hårdt, og især AGP support kan godt blive lidt bøvlet.
I så tilfælde, så har du større chancer hvis alle dine komponenter er mærkevareprodukter, som jo typisk er noget dyrere at anskaffe.

........Valget af Athlon vs. Coppermine giver nogle af de medst indædte, og typisk også useriøse skænderier ude på netttet.
Det er stort set umuligt at finde et korrekt svar på hvad der overclocker bedst.
Derfor må du selv træffe dit valg.

En ting er dog sikker...Hvis du spiller Open_gl games, og ikke har fået Geforce bør du hellere spare 100Mhz på processoren, og så få et ordentligt Geforce kort med...Der kan man tale om "value for money", selv om skidet er dyrt.

Jeg er som du nok kan høre ikke vildt fanatisk til nogen af siderne, men anvender selv p.t. en Athlon"500"@900MHz
Det er dog med en heldig cpu (650MhzCore), og vand/peltier køling

Avatar billede champen Nybegynder
29. maj 2000 - 00:13 #4
Jeg kører med K7V og 700 mhz athlon.
Det kører bare perfekt!
Athlon kan bedst overclockes, ingen tvivl om det. Med disse to dele. kan du køre jumperfree, og du kan endvidere kører overdrive på "basis-frekvensen" Simpelthen bare et valg i BIOS.
Jeg kunne dog kun få den på 784mhz, da FSB'en kun kan indstilles på 112 eller 115 mhz. Hvis jeg indstiller den på 115 mhz løser den, fordi CPU'ens interne hastighed så ville komme op på 805 mhz. Med denne metode løser 700-CPU'en ved 800 Mhz, men køb et Gold finger device. (jeg mener www.acdc.dk forhandler dem) Så ska' du bare se løjer!! Athlon kan nemlig holde til en hel del overclocking.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
29. maj 2000 - 02:21 #5
Jeg kan så oplyse at BE6-2 HAR en 1/4 divider til PCI/IDE bussen...

Jeg er ikke helt enig med dig champen, prøv at finde beviser på at Athlon overclocker meget bedre...
De fleste Coppermine 550, går f.eks gerne til 800, og nogle også til 850/900MHz, altså ca. det samme som Athlon... Én af fordelene ved Athlon er så bare at man er fri for at belaste resten af ens system, fordi man kører det uden for specifikationerne (PCI/AGP/ISA osv), og det er ikke altid at ens grafikkort eller scsi controller, eller hvad det nu kunne være, går med til det, og så er det jo ikke CPU´en der holder sig tilbage...

Det problem har Athlon jo ikke, hvis man vel at mærke anskaffer sig et af de omtalte gold-finger overclocking devices, som koster en 3-400kr...

Meeeen, personligt ville jeg vælge Coppermine, og så håbe på at få den op på en dejlig 150MHz bus... hehe :)

Men du har et G400 MAX ik??? Nu er det ikke noget jeg ved så meget om, men jeg har hørt rygter om at det er rimelig følsomt over for høje FSB´er (bus-hastigheder), og så dur Coppermine jo ikke...

Nååå, det var vist bare lige det jeg ville sige :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
29. maj 2000 - 02:23 #6
HEhe og så er Coppermine marginalt hurtigere end Athlon i de fleste tests, men jeg er spændt på at se hvordan Thunderbird kommer til at klare sig... hehe :)
Avatar billede morten_b Nybegynder
29. maj 2000 - 10:39 #7
Ikke for at starte endnu en åndsvag PIII/Athlon-diskussion men jeg bliver nødt til at rette i11uzion:

Coppermine er IKKE "marginalt hurtigere end Athlon i de fleste test" - tværtimod Athlon slår Coppermine i samtlige test jeg (og mange andre) har kunnet finde!
Avatar billede champen Nybegynder
29. maj 2000 - 11:04 #8
Fra www.tomshardware.com  >>>>>>
I won't restart the discussion whether to buy Athlon or Pentium III. Let me just give you two facts: Athlon processors up to 800 MHz are faster and usually cheaper than corresponding Pentium III CPUs. <<<<<<<
Enig!!!

Avatar billede champen Nybegynder
29. maj 2000 - 11:08 #9
Ja, den anden fact er noget med Intels leveringstid.... Det er jo irrelevant...
Avatar billede freakz Nybegynder
29. maj 2000 - 16:00 #10
jaaaa okay.....
Det var jo så en del om overclocking af de små sataner.....

Meeen der er vist ikke ret mange som gider snakke om STABILITET ! Nok den ting jeg er eller mest intereseret i !!!
Her mener jeg både med og uden clcoking af den lille cpu... Nogen kommentare ??

heh jo jeg har et Matrox G400 MAXX meeen jeg regner med at det kan holde til 133 fsb...... bebe =)
Avatar billede stussy Nybegynder
30. maj 2000 - 00:51 #11
Abit's BE6 II kort har hvis jeg husker rigtigt 134 FSB muligheder, et MB med potentiale må man sige, køber i hvert fald selv et inden for en uges tid, samt en PIII E 650MHz, og så skal der leges ;)
freakz>>> Jeg ville klart anbefale dig at købe BE6 II og da priserne lige er faldet igen så køb en PIII E 650MHz den kan erhverves for omkring 2100kr inde på edbpriser nu :) og med den skulle der være en pæn stor chance for at du kommer til at køre dine 800MHz stabilt, da en FSB på 124 ville give 806, bare som eksempel, og hvis du feks. indvesterede i en Alpha PEP66 som er en rigtig god køler til coppermines sååh er der da halt klart muligheder ;) og med 134 FSB muligheder, så er det da bare med at komme igang ;)
Happy OC'ing
/stussy
Avatar billede freakz Nybegynder
30. maj 2000 - 17:26 #12
hmmm ok point til den person som kan finde ud af om mit grafikkort kan klare at køre 124 FSB... jeg har efter hånden bestemt mig for at køre coppermine da den ser ud til at kunne clockes lidt bedre med de konfigurationer jeg var ude efter.....
Avatar billede stussy Nybegynder
31. maj 2000 - 02:11 #13
freakz>>> æv nu har jeg været inde på en del sider, men har ikke lige kunnet finde noget omkring dit G400Max med hensyn til OC'ing, men jeg ville nu mene at den ville kunne køre 124, da det ikke er specielt højt :)
så pøj pøj med det :)
/stussy
Avatar billede freakz Nybegynder
31. maj 2000 - 12:38 #14
Hmmmm okay så går jeg udfra at den kan det =)
og Thunderbird er jeg ikke sikker på at jeg gider vente på efter at have set et preview af en prototype !!!