Avatar billede -ms- Nybegynder
01. marts 2002 - 15:44 Der er 10 kommentarer

Harddisk Problem !! hastesag!

Hejsa!

Min bror har fået ny hdd, en dejlig 40Gb IBM DeskStar.

Den blir også fint fundet inde i bios, men inde i windows kan man ikke se den.
Så fik vi at vide man skulle lave en dos partition på den via Fdisk, det ville jeg så gøre, men der kan man heller ikke se harddisken, hvad skal vi gøre?

Compen er en:

Pentium 3 600Mhz
Windows XP Proffesional Ed.
192 Mb SD RAM.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2002 - 15:52 #1
Hvis du ikke kan se disken i F-Disk har du et problem.

Men du er altså 100% sikker på at du ikke har et menupunkt nr. 5, hvor du kan skifte mellem de installerede diske? Hvis du har sådan et menupunkt i FDISK, skal du skifte til Harddisk 2.

I modsat fald, skal du være sikker på følgende:

1. Hvis den sidder på samme kabel som din første harddisk, skal den rettes til med de små jumpers på harddisken, så den kører som "Slave", og din første harddisk skal køre som "Master".
2. Sidder den på et andet kabel, skal du være sikker på at 2. ide controller ikke er disablet i WinXP, eller i bios. Den skal altså være enablet (slået til). Sidder der ikke andet udstyr på 2. ide controller end den ny harddisk, skal den sættes med jumperne til at være Master, eller CS (Cabel Select). Sidder der et CD-Rom drev eller lign, skal du igen fordele, så den ene er master og den anden slave.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
01. marts 2002 - 15:57 #2
Hent en Bootmanetsjer hos ibm. jeg kan sende den, hvis du ligger din email adresse.
VH Henrik
Avatar billede -ms- Nybegynder
01. marts 2002 - 15:57 #3
Well, der var et menu punkt 5, men når jeg valgte det kom den gamle hdd frem, men ik den ny, men jeg kan da prøve en gang til jo...
Avatar billede -ms- Nybegynder
01. marts 2002 - 15:59 #4
Der var en til hdd, men den er kun på 7Gb, hvordan kan en 40Gb hdd blive til en 7Gb?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2002 - 16:02 #5
Så skal du igen se på de små jumpers på harddisken.

Mange harddiske har 2 indstillinger for master/slave. En for den fulde harddiskstørrelse, og en hvor du slår en pæn bid fra, så den er understøttet af de gamle operativsystemer, der ikke kunne håndtere så meget.

Tjek lige, at den er "jumpet" rigtigt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2002 - 16:08 #6
Prøv lige om DFT kan se disken: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT
DFT erIBM diskens store problem knuser og den fylder kun en diskette

Desuden er det vigtigt at Disken er jumperet rigtigt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. marts 2002 - 16:38 #7
du skal huske at sige ja til at fdisk bruger hele disken, ellers ser du kun 7Gb
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2002 - 16:40 #8
retaxes>> du men er at han skal sige ja til big disk support ikke?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. marts 2002 - 16:49 #9
ja
Avatar billede mutella Nybegynder
01. marts 2002 - 17:31 #10
jeg ville pille alle andre diske ud mens du ordner den nye, for på den måde kan du være sikker på at hvis du ser noget disk, så er det den.

jeg havde iøvrigt samme problem med min maxtor 60gb, min comp kunne ikke se den, og så gjorde jeg det der med at halvere disken med jumpere så den kun var på 30gb.
jeg opdaterede så min mios, og så virkede det hele perf.