Avatar billede jones_net Nybegynder
01. marts 2002 - 11:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ASF vs. MPG

Hejsa

Jeg har talrige gange læst at mpg formatet skulle være det bedste... men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan jeg får TMPGenc til at lave en film, som har bedre kvalitet end ASF, uden at filmen bliver dobbelt så stor...
Billedet ødelægger (zig-zagger) lodrette streger når kameraet flyttes, og ensfarvede områder bliver delt op i firkanter.
TMPGenc har følgende indstillinger:
MPEG-1 video
720*576
25fps
bitrate 1150

ASF bliver kodet til NTSC 768Kbps med Microsofts Windows media encoder.

I fuld skærm er det altid ASF der er pænest, og det fylder kun det halve...

Hvad gør jeg galt?
Hvis ikke MPG kan lave samme kvalitet som ASF på samme antal MB, hvorfor er MPG så blevet så populært?

/J
Avatar billede missinglink Nybegynder
01. marts 2002 - 11:47 #1
Ærligt jeg ved det ikke men jeg har undret mig over det samme - asf - kvaliteten er en smulle dårligere emd mpeg, men fylder meget mindre..

Det er lidt ligesom mp3 og wma - mp3 er megapopulært, men wmaformatet er bedre og fylder mindre..
Avatar billede bobbedude Nybegynder
01. marts 2002 - 11:49 #2
NTSC er ikke europæisk format prøv med PAL
Avatar billede bobbedude Nybegynder
01. marts 2002 - 11:51 #3
ASF er et streaming format altså til at se på Webbet.
Du kan sagtens streame de to formater men har du ikke serveren til det vil Mpg nog blive ret lagsom pga. størrelsen.
ASF kan streames fra en Windows 2000 Server som har indbygget encoder del og streamer del.
Avatar billede jones_net Nybegynder
01. marts 2002 - 12:03 #4
Ja, men jeg skal ikke streame det.. Jeg bruger det til undervisning, og det bliver distribueret på CD'er...
Det er vel ligegyldigt om det er NTSC eller PAL, skærmene er jo ens i USA og EU... Det er vel først et problem, hvis det skal over TV eller gennem en video!?!?

missinglink>> hvor meget mindre er WMA formatet? Grunde til at det ikke er så populært er vel, at det først kom efter MP3 var slået fast... Og MP3 kan spilles på de fleste DVD afspillere, det kan WMA ikke... Og så kan MP3 bruges på alle platforme, WMA er vel stadig Windows afhængigt...

/J
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. marts 2002 - 12:11 #5
NTSC ? - ja, men i hvilken størrelse, som standard er den mindre en pal, opløsningsmæssigt, så der er en forklarring på alt. Det skal også siges at kvaliteten af mpeg komprimering afhænger meget af hvilket program man benytter til denne komprimering.

Hvis du skal afspille det til undervisningsformål, har TMPGENC en ganske udemærket temp fil til er lavet til formålet - med hensyn til video på cd'er.
Og ellers er divx ganske anbfalelsesværdigt. Men altså Mpeg1 med en variabel bitrate imellem 800 og 1500 i omkring 360*288 i opløsning, det kan sagtens bruges til noget fornuftigt i langt de fleste cd-præsentationer. Ellers er der som sagt divX/Mpeg 4 som også er ganske pænt!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. marts 2002 - 12:12 #6
Desuden mener jeg at du godt kan udelukke asf, du skal jo som sagt ikke streame
Avatar billede jones_net Nybegynder
01. marts 2002 - 12:29 #7
cgleerup>> Du har fat i noget der:-)

Opløsningen er rent faktisk noget lavere... 2-3 gange!
Det er jo nok også derfor billedet på MPG er "dårligt" - der er for mange detaljer med... ASF filen er lift fluffy i kanterne, men det er jo så fordi det er forstørret en del mere end MPG...

Med samme størelse på filmene, er MPG lige så pæn som ASF i fuld skærm...
bitrate skal selvfølgelig også være den samme!?!

Men det var filmens opløsning der var problemet...

Tak for svaret:-)

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
01. marts 2002 - 12:30 #8
Jeg kan ikke helt udelukke det, for jeg har indexeret ASF med nogle scripts som skifter sider i en browser...
Den kan man ikke med MPG så vidt jeg ved!?!

/J
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. marts 2002 - 12:31 #9
OK!