Avatar billede flinke Nybegynder
01. marts 2002 - 11:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemløser - afrund.

Jeg sidder og nørkler med et regneark hvor jeg har brug for problemløseren i excel97.  Jeg har i en celle flg. formel: =AFRUND(+A1*B1/$C$1;2), da jeg ønsker afrunding til 2 decimaler.  Men når jeg så bruger problemløseren til at give mig et svar får jeg fejlmeddelelse om at problemløseren ikke kan hjælpe mig.  Ændre jeg formlen til: =AFRUND(+A1*B1/$C$1;6) altså 6 decimaler så fungerer problemløseren upåklageligt.  Er der nogen der ved om dette er en begrænsning - eller om jeg kan løse det på anden vis???
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
01. marts 2002 - 11:31 #1
Hej.

Kan du ikke bare ændre egenskaberne for feltet så det bliver et tal felt med 2 decimaler ???

Vh. Thomas Nielsen
www.TekniskDesigner.dk
Avatar billede flinke Nybegynder
01. marts 2002 - 11:33 #2
Jo det kan jeg godt, men så render jeg ind i at udregningen bliver forkert.
Avatar billede missinglink Nybegynder
01. marts 2002 - 11:34 #3
Det er en begrænsning som ligger i Excels Solverfunktion, som du ikke bare kan ændre, men jeg forstå heller ikke hvorfor du ikke bare sætter den til at regne med uendelige decimaler, men viser to
Avatar billede bak Seniormester
01. marts 2002 - 12:27 #4
Med Afrund(;2) vil dine beregninger jo aldrig kunne blive mere præcise en 2 decimaler.
Så muligheden foreligger at opsætte problemløseren til at have samme præcision.
Det kan ændres under indstillinger. Standard er det 6 decimaler.
Avatar billede flinke Nybegynder
01. marts 2002 - 12:37 #5
Kommentar til bak.  Nej jeg ved de ikke kan blive mere præcise end 2 decimaler, men jeg regner med at implementere formlen i et ark med over 5000 linier, og en afrundingsfejl på femte decimal, kan blive fatal.
Avatar billede flinke Nybegynder
01. marts 2002 - 14:16 #6
Det kan være jeg får nogle flere indlæg hvis jeg præcisere mere.
Det tal jeg er interesseret i er selvfølgelig i min formel $c$1.  Jeg skal bruge problemløseren til at finde det tal så det passer på et tal på 2 decimaler.  Det er her problemløseren kommer og siger den ikke har en løsning.  Vælger jeg derimod de 6 decimaler fungerer problemløseren, men så er løsningsforslaget bare ikke præcist nok.
Avatar billede flinke Nybegynder
06. december 2002 - 13:12 #7
Jeg lukker dette spørgsmål da det har været ude længe nok, og jeg må indse at der åbentbart ikke er en løsning på problemet.
Avatar billede flinke Nybegynder
06. december 2002 - 13:14 #8
Jeg ved bare ikke hvordan.
Avatar billede bak Seniormester
06. december 2002 - 14:49 #9
Opret selv et svar og accepter det det selv..
Avatar billede flinke Nybegynder
06. december 2002 - 14:51 #10
ok