Avatar billede boomer Nybegynder
27. maj 2000 - 21:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Sortér Æ, Ø, Å

Hejsa!

Hvordan får man Æ, Ø og Å til at være på de rigtige pladser, når man laver en søgning i sin database?

På forhånd tak
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
28. maj 2000 - 00:13 #1
normalt er man nødt til at lave et array med den rækkefølge man vil have og så selv programmere sin egen søge funktion...(i andre programmeringssprog, men om ASP fungerer på præcis samme måde, ved jeg faktisk ikke)
Avatar billede lauge Nybegynder
28. maj 2000 - 10:15 #2
Der må da også være andre som har samme problem?
Boomer kan da ikke være den eneste på Eksperten som udskriver Æ, ø & Å :-)
Avatar billede privaten Nybegynder
28. maj 2000 - 12:09 #3
Du skal sætte din 'sort order' i access til dansk

Det gøres via Tools menuen ( herefter option/general)

(Jeg antager det er Access vi taler om...
Avatar billede lip Nybegynder
29. maj 2000 - 10:09 #4
Hej boomer
Prøv dette i din sql.
Hvis man vil have udskrift i alfabetisk orden skal/kan man benytte følgende i sin sql.
ORDER BY Navn ASC

Navn er = med det felt i databasen som du vil sortere efter.
lip
Avatar billede privaten Nybegynder
29. maj 2000 - 12:03 #5
>> Lip, det hjælper ikke medmindre du har sat sort order i databasen...
Det er den der afgør hvordan specielle karakterer skal sættes ind.
Avatar billede lauge Nybegynder
29. maj 2000 - 12:08 #6
Jeg har prøvet at sætte det til Norsk/Dansk men det hjælper ikke en meter?
Avatar billede privaten Nybegynder
29. maj 2000 - 13:08 #7
Kan man få en stump database at se?