Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 10:54 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Flytninh af disk - haster

Jeg har flyttet min harddisk fra en P3 maskine til en nyere P4. Under opstart på min P4 maskine kommer der en blå skærm op og melder Inaccessible boot device!!!

Hvordan får jeg det til at virke?

Kenni-H
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. februar 2002 - 10:57 #1
Du har vent kablerne rigtigt?
Du har jumpet harddisken rigtigt? (Master/slave)
Du har fundet Harddisken i BIOS?
Den er partisioneret og formateret?
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 11:00 #2
yes yes alt skulle være i skønneste orden. Det er et problem jeg har set før ved win2k, når HW ændres fra det disken oprindeligt har kørt med
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 11:02 #3
Det er min erfaring at du ikke uden videre kan skifte bundkort eller CPU uden at installere påny.

Du kan som en mulighed foretage en repair af installationen.
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 11:06 #4
til retaxes -  damn, jeg havde håbet på, at det var rimeligt smertefrit
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
28. februar 2002 - 11:18 #5
er der ide raid controller i den nye pc ?
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 11:24 #6
rune.rasmussen - nej det er en ganske almindelig maskine
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
28. februar 2002 - 11:26 #7
ja men der er mange nyere maskiner der har en ide raid controller.

er der 2 eller 4 ide stik på bundkortet ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 11:29 #8
prøv at boote på din WinXP/Win2k, spring første tilbud om rep. med diskette i Konsolmode, gå videre med installationen, du bliver spurgt en gang til om du vil reparere den bestående installation - tryk på tasten R og hav din nøgle klar (WinXP) og følg med i forløbet.
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 11:30 #9
kigger lige :) der sidder 2 ide stik
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 11:34 #10
retaxes - har godt overvejet den mulighed, er bare bange for at miste data
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 12:03 #11
Nå en repair løste ikke problemet :( disken virker dog stadig på den gamle maskine, så ingen skade sket. Skal man virkelig køre maskinen op forfra, for at få det til at virke?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
28. februar 2002 - 12:08 #12
prøv at sætte hd'en i den gamle maskine.
åbn filen boot.ini der ligger i roden af c:
indsæt indholdet her på siden.
det kan være der er noget specielt i den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 12:21 #13
du må i gang med en frisk installation er jeg bange for.

Nej, en repair ændrer ikke på din opsætning af programmer m.m.
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 12:52 #14
indhold af boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 13:08 #15
det ændrer jo ikke noget, den bootini ser helt normal ud!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 13:09 #16
har du sat HDD anderledes i forhold til da det kørte under det gamle mobo?
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 13:21 #17
jeg har intet ændret. Disken sidder nu i den gamle maskine igen, hvor alting virker som det skal
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 13:46 #18
jeg påtænker selv at anskaffe mig et nyt budkort og en P4 og er forberedt på at geninstallere det hele. Jeg bruger WinXP og der skal man i hvert fald installere på ny.

Hvad hedder dit nye mobo, er lidt nysgerrig!?
Avatar billede kenni-h Nybegynder
28. februar 2002 - 14:05 #19
nyt mobo GA-8TX med P4 1,4 cpu gl. mobo GA-6vxc7-4x med P3 800 cpu
Avatar billede frock Nybegynder
28. februar 2002 - 14:05 #20
Prøv at starte den op i den gamle maskine, og installere IDE driveren til det nye motherboard.
Avatar billede zenze Nybegynder
28. februar 2002 - 20:46 #21
Gå ind i kontrolpanel -> administrative tools -> Computer Management -> Disk Management. Åbm HELP -> Disk manakement -> Disks -> Move disks to another computer.
Her ligger måske svaret.
Avatar billede zenze Nybegynder
28. februar 2002 - 20:50 #22
Åbm = Åbn  Disk management - ikke manakement (en sjælden serbo-walisisk dialekt, måske) :0)