Avatar billede jesperthorup Nybegynder
27. februar 2002 - 20:50 Der er 10 kommentarer

Brug af flere skrifter på nettet

Hejsa!
Jeg er en gut der laver hjemmesider på amatør basis. Jeg er rimelig nystartet. Jeg arbejder i Adobe Golive 5.0, kan man ikke bruge andre skrifter en Times og Ariel? Hvis nu jeg f.eks. bruger en skrift der hedder IMPACT kan jeg så gøre så ALLE kan se det, også Mac brugere og Pc brugere der ikke selv har skriften? Kan det lade sig gøre, uden ALT for meget besvær?
Avatar billede nonick Nybegynder
27. februar 2002 - 20:52 #1
hmmmm.... lytter med!

Er 200 point ikke ret meget for sådan et spm?
Avatar billede prodic Mester
27. februar 2002 - 20:52 #2
Kort sagt - nej!

Ikke uden at du skal lave noget ekstra arbejde for at få det til at lykkedes. Og slet ikke hvis det skal være cross-browser og cross-OS som du ønsker.
Avatar billede prodic Mester
27. februar 2002 - 20:54 #3
http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft2/default.htm?fname=%20&fsize=

Det er en mulighed der virker i f.eks Internet Explorer (zulu.dk har brugt den løsning)
Skal det være helt sikkert, så koster løsningen penge.
Avatar billede vesterstrand Nybegynder
27. februar 2002 - 21:00 #4
Skrifttyper kan kun vises, hvis brugerne har dem installeret, medmindre du koverterer teksten til grafik
Du kan imidlertid angive skrifttypen til f. eks.
<font face="impact, haettenschweiler, airial black, arial, helvetica, sans-serif">, så bliver impact vist, hvis den er installeret, og ellers den næste på listen, osv.
hvis du bruger stylesheets kan du nøjes med at gøre det eet sted.
Avatar billede andreasng Nybegynder
28. februar 2002 - 10:41 #5
1: --- golive ? ---

skriv HTML selv i notepad... så har du altid styr på hvad det er der sker... det tager ikke mere end to dage at lære de vigtigste ting!

2: --- spørgsmålet ---

Impact er da standard skrift... godt nok ved jeg ikke om MAC kan se den ... men hvad verdana er meget flottere!
Avatar billede and.vang Nybegynder
28. februar 2002 - 15:34 #6
Der findes en del andre skrifttype man godt kan tillade sig at bruge. Blot man husker at lave en font-family som Vesterstrand viser, så man er på den sikre side. Eksempler er Verdana, Comic Sans (men lad vær' at brug den...), courier new, arial og i korte træk dem der altid har fulgt med i Windows-pakken.

Verdana er en af verdens mest brugte webskrifter, bl.a. bruger jeg den altid. Den er letlæselig og alle har den!

/Anders
Avatar billede pixelstorm.dk Nybegynder
01. marts 2002 - 08:25 #7
Jeg bruger selv adobe golive 5.0 og jeg kender til det problem! smid denn css style under <head> så alt hvad du skriver bliver lavet om til verdana front.

<STYLE type=text/css>BODY
{FONT-SIZE: 12px; FONT-FAMILY: verdana,}
A { COLOR: #000000 }
A:visited { COLOR: #ffcc00 }
A:active { COLOR: #ff9900 }
A:hover { COLOR: #ff9900 }
DIV { FONT-SIZE: 12px; FONT-FAMILY: verdana,}
TD {    FONT-SIZE: 12px; FONT-FAMILY: verdana,}
UL {    FONT-SIZE: 12px; FONT-FAMILY: verdana,}
LI { FONT-SIZE: 12px; FONT-FAMILY: verdana,}
</STYLE>

Du kan ratte på texten-size lave faverne om som du ville osv.
og husk den skal ned under <head> hvis du ikke kan finde ud af det så kan jeg lige lave en site til dig. med denne css file i :-)
venter 200 point fra dig :-)
Avatar billede voll Nybegynder
03. maj 2002 - 13:38 #8
Jeg vil give pixelstorm ret, MEN for det første vil jeg skrive det med småt siden a w3c nu har inført xhtml som ny standard og der ikke kan skrives store bogstaver, derudover er det en god ide at vælge lidt flere fonte, feks ville jeg sætte denne ind :
body{ font-size: 12px; font-family: verdana, arial, helvetica, sans-sherif,}
Body        = Så har du det i hele dokumentet
font-size  = Størelsen 12 er en god læsestørelse
font family = Hvilken familie høre typen til
verdana    = Denne vælges først (IMO er det den pæneste)
arial      = Skulle verdana ikke være på pc'en er arial der.
helvetica  = Minder en del om de to andre men denne findes på mac
sans-sherif = Fortæller at hvis ingen af de ovenstående af en eller anden mærkelig grund ikke skulle findes på computeren, skal der vælges en sans-sherif skrift, dvs en skrift uden føder, denne type er den mest bruger venlige/læsbare på en skærm, hvor imod på papir er den mest læsbare en skrift med fødder som feks Times.

Voll
Avatar billede davidchristensen Praktikant
15. marts 2003 - 13:17 #9
Her er der en måde du kan gøre det på.. http://www.shults.com/hypermail/tips/0005.html -Og hør fister var det ik en ide at betale nogle point til folk snart? Ellers ryger du sgu ud.. ;)

David
-
Avatar billede davidchristensen Praktikant
15. marts 2003 - 13:17 #10
<