Avatar billede tofferman Nybegynder
26. februar 2002 - 20:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Udskiftet grafikkort

Min kæreste har en rigtig skod-pc med et onboard grafikkort (sis530) Jeg har sat et nyere i (et TNT2 kort med 32 MB) Onboard-chippen kan ikke deaktiveres i BIOS, men kun i Windows. Jeg synes til min forbavselse, at det overhovedet ikke har hjulpet på computerens performance. Er der nogen der har nogle gode hints?? Bundkortet er et GA-5SMM
Avatar billede cloqq Nybegynder
26. februar 2002 - 20:50 #1
Har du overhovedet kørt en driver til grafikkortet???
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. februar 2002 - 20:54 #2
cloqq> Ja. Den der fulgte med.
Avatar billede cloqq Nybegynder
26. februar 2002 - 20:59 #3
Ved du om driveren passer til den platform hun køre med????
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. februar 2002 - 21:02 #4
Ja. Det er en nVidia driver, og den fandt selv ud af at den skulle køre på WinME.
Avatar billede mib33 Nybegynder
26. februar 2002 - 23:22 #5
Prøv at gå ind på www.nvidia.com og hent den nyeste driver, det er ikke sikkert det er den nyeste der fulgte med kortet.
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. februar 2002 - 23:23 #6
Go´ide mik33, jeg prøver lige...
Avatar billede hemning Nybegynder
26. februar 2002 - 23:41 #7
En god idé er selvfølgelig at installere den nyeste BIOS til motherboardet! Alt før f4, understøtter f.eks. ikke harddiske over 64GB! Dette har ikke noget med dit problem at gøre, men BIOS-opgraderingen kan jo gøre computeren hurtigere :o)
Prøv inde i BIOS'en at sætte "VGA Activity" til "Disabled"!
Du kan også prøve at ændre "Init Display First"!
Held og lykke med det ;o)
Avatar billede razorgoose Nybegynder
27. februar 2002 - 08:05 #8
du skal selvfølgelig også deaktivere OnBoard grafik i Bios :))

Razorgoose
Avatar billede razorgoose Nybegynder
27. februar 2002 - 08:06 #9
LOL..sorry læste åbenbart ikke spørgsmålet ordenligt..
SORRY SORRY

Razorgoose
Avatar billede hpo Nybegynder
27. februar 2002 - 08:27 #10
Hvis du højreklikker på skrivebordet og vælger indstillinger, kan du ved at klikke på 'skift skærmtype' eller 'avanceret' se hvilket grafikkort der er aktivt.

Hvad er resten af specifikationerne for PC'en, og hvordan måler du at performance ikke er forbedret ?
Avatar billede mib33 Nybegynder
27. februar 2002 - 12:54 #11
For at få en anvendelig sammenligning skal du anskaffe dig 3DMark2001, eller lign.
Avatar billede evo777 Nybegynder
28. februar 2002 - 02:00 #12
Er der en jumper på bundkortet som kan deaktivere grafik chippen?
Avatar billede tofferman Nybegynder
28. februar 2002 - 08:28 #13
Jeg er først lige kommet på nu, for da jeg installerede den seneste nVidia-driver crashede puteren under installationen, og jeg har måttet trylle lidt for at komme i kontakt med den igen. Det var faktisk først da min kæreste prøvede at tænde den, at den gad at gå i gang (hun kan åbenbart noget med hænderne ;o))

Jeg har deaktiveret den gamle grafikchip i enhedshåndtering. Hvis jeg fjerner den helt, installeres den automatisk næste gang Windows starter op. Jeg har også ændret INIT DISPLAY FIRST til PCI.

Men jeg vil lige prøve det I har skrevet om BIOS :-)

Puterens specifikationer:

Bundkort: GA-5SMM SIS530 AGPSet.
Processer: AMD K6-2 500 MHz.
Ram: 64Mb SDRAM 100MHz (har planer om at sætte 128 mere i, men grafikkortet burde også give noget)
Nyt grafikkort: nVidia TNT2 PCI med 32MB RAM. Jeg mener at et Geforce er at skyde over målet med denne pc. Bundkortet har ingen AGP-slot.

Den gamle grafikchip kan ikke deaktiveres hverken i BIOS eller via jumper, men jeg har sat den mængde RAM den bruger ned til 2MB i BIOS.
Avatar billede tofferman Nybegynder
28. februar 2002 - 10:11 #14
Så er BIOS opgraderet til f5, hvilket gik problemfrit.

Glemte helt at sige, at jeg ikke har brugt noget benchmarking-program til at måle performance. Det er en ren intuitiv bedømmelse. Computeren kører stadig hverken hurtigere eller mere stabilt efter min mening.

Nogen der ved hvad en FDC-controller er for noget? Er det harddisk-controlleren, for den står som ENABLED?..For HVIS det nu var grafikdimsen....
Avatar billede ascii Nybegynder
28. februar 2002 - 10:12 #15
Floppydisk controler
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. marts 2002 - 10:28 #16
Nu har jeg kørt Sandra, og lavet nogle optimeringer. Det virker som om den kører en anelse bedre, meeeen jeg er nu lidt skuffet over at det ikke gav mere.
Avatar billede tofferman Nybegynder
10. marts 2002 - 14:14 #17
Ok. Indsatsen er nu hævet til 60 point! :-)
Avatar billede tofferman Nybegynder
23. marts 2002 - 13:36 #18
Spørgsmålet lukkes.