Avatar billede iggipop Nybegynder
26. februar 2002 - 14:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SVCD, AVI, MPEG konvertering

Hej !

1.
Divx har det noget med formatet at gøre?
Altså kan både en avi og en mpeg film være i divx-format ?

2.
Hvis man konverterer en film i avi-format til mpeg-format for evt at se den i sin dvd, kommer den så til at fylde flere cd'er ? Altså fylder filen mere ?

3.
Hvilket program kan bruges til at konvertere avi til mpeg (svcd) ?
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 14:28 #1
Divx er bare et codec til at afspille filen AVI... Mpeg kan afspilles med en normal Mediaplayer...
Og konverterer man en film til Mpeg, fylder den normalt 2 cd'er...
Jeg ved ikke hvilket program der er bedst, men du finder mange hvis du søger på www.tucows.com
:)
Avatar billede killex Nybegynder
26. februar 2002 - 14:29 #2
lytter lige med her

Men jeg mener at divx både kan være mpeg og avi
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 14:37 #3
Korrekt DivX er et codec til kodning/dekodning af filer af typen AVI. Dvs. der kræves et DivX codec for at afspille AVI filer kodet med DivX. Andre typer codecs fungerer på samme måde, f.eks. kan Intel Indeo Codec nævnes!

En Mpeg fil kan ikke være i DivX da Divx, som nævnt ovenfor, kun er et codec til AVI filer. Mpeg filer er både format og codec samlet i en filtype.

Der kan lige ca. samme antal mpeg film på en cd som cd siger. Dvs. en 74 min cd kan ca. holde 70-73min. og lige ledes med en 80 min cd.
Du kan f.eks. bruge programmet TMPGEnc til at splitte en AVI fil op i 2 eller flere mpeg dele.

Du kan igen bruge programmet TMPGEnc til at konvertere en avi til svcd, men svcd delen virker desværre kun i 30 dage da den koster penge (TMPGEnc er gratis).

Du skal i begge tilfælde også bruge et program til at hive lyden ud af avi filen før du konverterer den. Brug eventuelt programmet Virtual Dub som er gratis.

Se eventuelt mere hjælp på: http://www.vcdhelp.com
som kan hjælpe dig med alle aspekter af avi/vcd/svcd konvertering osv.
Avatar billede iggipop Nybegynder
26. februar 2002 - 14:57 #4
bonehead > Okay altså

1. Man koder AVI med Divx codec for at komprimere filen ik' ?

2. Hvis jeg har en film i AVI format kodet med Divx, kan jeg altså konvertere filmen til mpeg og brænde, med programmet TMPEnc ?
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 15:08 #5
1. Korrekt.

2. Næsten. Det der skal ske når du konverterer en avi fil til mpeg er, at du først skal hive lyddelen ud af avi filen, til det bruger du Virtual Dub (gratis). Derefter tager du avi filen og lydfilen, og konverterer det til mpeg ved hjælp af TMPGEnc (gratis, undtagen svcd delen). Nu skal du klippe filen op i et antal mpeg filer så de passer på en cd, det kan du også bruge TMPGEnc til. Til sidst skal du bruge et brænder program som kan brænde mpeg filen som en vcd, som derefter kan afspilles en dvdafspiller. Alternativt kan du bruge VCDImager som ud fra en mpeg fil (enten vcd eller svcd) og generere .cue/.bin filer som så kan brændes med CDRWin. VCDImager er gratis og CDRWin kan downloades fra www.goldenhawk.com i en demo version som er låst til 1x brædne hastighed.
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 15:18 #6
PS. den ovennævnte side www.vcdhelp.com har udførlige guider i avi->vcd, avi-svcd osv. konverteringer. De har desuden også links til de brugte programmer samt vejledninger i hvordan disse bruges.
Avatar billede iggipop Nybegynder
27. februar 2002 - 08:58 #7
Mange tak for hjælpen
Avatar billede bone_head Nybegynder
27. februar 2002 - 09:00 #8
Det var så lidt.