Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
26. februar 2002 - 14:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny statisk IP på server

Hej Alle sammen...

Jeg har et problem.... Jeg skal måske til at skifte udbyder og derfor skal jeg skifte den statiske IP på min server(w2k server), jeg har DNS server sat op og DHCP server, samt en ikke MS mail server(Hermes).
Problemet er at jeg ikke ved hvilke konsekvenser det kan have når jeg ændrer IP'en.
Er der nogen der har prøvet dette før ????
Hvilke forholdregler skal jeg tage ???
Avatar billede 1003 Nybegynder
26. februar 2002 - 14:21 #1
Den statiske ip, du bruger, er den også på resten af netværket,,  for så skal du ændre de andre ip adresser også..

Hvorfor investerer du ikke i en router..
så har du dit interne netværk, og en router til dit internet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 14:22 #2
Det har såmen ikke de helt store konsekvenser. Det vigtigeste er naturligvis at du får rettet public DNS records til, så de peget på de nye IP'er.

Nat'er du din eksterne IP til dit interne net, skal denne NAT også rettes.

NanoQ
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
26. februar 2002 - 14:22 #3
Der skulle ikke så gerne være noget... det har jeg i hvert fald aldrig oplevet...
Hvis du bare ændrer den udvendige adresse, og sætter den op som Gateway, i stedet for den som du har nu, hvis du da bruger den udvendige til Gateway... så skulle der ikke være noget problem...
Det skulle jo ikke så gerne ændre på dit indvendige netværk :)
Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
26. februar 2002 - 14:28 #4
Situationen er den at serveren er fobundet nettet via ét netkort og jeg har et andet netkort,som lokal nettet er forbundet til og der er internet connection sharing mellem dem og jeg vil bare vide om W2k server selv opdaterer IP på alle services...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 14:30 #5
Din internet connection sharing kan komme til at drille... men det er langt fra sikkert. Skulle den dog begynde at drille, skal du lade være med at begynde at fejlsøge den. Fjern den istedet, og sæt den op helt fra bunden af.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 14:31 #6
(skulle du finde på at acceptere mit svar, vil jeg gerne nøjes med 60 point. 200 svarer ikke til spørgsmålets sværhedsgrad) :)
Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
26. februar 2002 - 14:40 #7
Jeg vil gerne give dig de 200 point NanoQ
Men er jeg sikker på at w2k selv opdaterer DHCP serveren og DNS serveren....
Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
26. februar 2002 - 14:41 #8
De kører nemlig på den IP og de skal så selv opdatere sig selv
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. februar 2002 - 14:44 #9
Du skal lige rette din DHCP og DNS server til på serveren. Ellers vil dine klienter ikke få tildelt de korrekte IP'er, eller opløse DNS på din server korrekt. Men det skulle være hurtigt klaret.

Det "værste" er hvis du har eksterne domænenavne til at pege på din IP. Her skal du have tilrettet A records, MX records mv. på eventuelle ekertere DNS'er...