Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
25. februar 2002 - 22:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Router som switch

Kan man bruge en router som switch/hub (hvad er egentlig forskellen?).?

Værelserne er langt fra hindanden og der er ikke mulighed for at sætte et kabel op fra begge pc'er, kun for den ene.!

Altså:

Modem, Router og Pc01 (i et værelse) Router, Pc02 og Pc03 (i et andet værelse) Pc02 og Pc03 skal kunne kommunikere!

Håber at få et svar :)
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 23:43 #1
Det afhænger af hvilken router det drejer sig om, og om den har flere Ethernet interfaces.

En router et en maskine som kan læse logiske netværks adresser(IP-adresser bla.) en switch kan kun læse fysiske adresser (MAC-adresser) og en hub vidresender bare alle signaler den modtager.

Se evn. www.net-faq.dk
Avatar billede digitalan Nybegynder
01. marts 2002 - 16:08 #2
Drop den ene router og køb en switch. Placer denne ved modemet og routeren (ADSL?). Forbind routeren og pc'erne til switchen. Du har nu dit eget krydsfelt og alle kan kommunikere med hinanden og resten af verdenen. Hvis du vil gøre det ordentligt, kan du eventuelt kable værelserne med kabelbakker og stikdåser og lade dem ende i switchen.

mvh.
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:15 #3
skod
Avatar billede grinderslev Praktikant
15. oktober 2002 - 13:23 #4
Hvad er der egentligt galt med de svar du har afvist?
Begge svar er rigtige løsninger på det du har spurgt om!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:56 #5
grinderslev => har kommenteret http://www.eksperten.dk/spm/270416 og bedt om en forklaring..

jeg synes at du skal anmelde electricvoodoo, så en CoAdmin kan se på sagen
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:57 #6
uhhh
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:58 #7
smid da et svar hvis du vil have de point..!
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:03 #8
grinderslev.... så det er måske muligt at bruge den som switch?
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:04 #9
Modem, Router og Pc01 (i et værelse) Router, Pc02 og Pc03 (i et andet værelse) Pc02 og Pc03 skal kunne kommunikere!

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede grinderslev Praktikant
15. oktober 2002 - 17:12 #10
Hvad er det for en router????  (mærke)
Avatar billede grinderslev Praktikant
15. oktober 2002 - 20:56 #11
Forudsætningen for at routeren skal kunne bruges mellem 2 PCer og Internet, er at der skal være 2 Ethernet og en ISDN(BRI) eller ADSL (ATM) interfaces på den.
Jeg ved at nogle ISDN routere har en indbygget HUB.
I dit tilfælde, hvor du kun skal have 3 noder til at tale sammen (to PC og en Router)vinder du ikke noget af betydning, ved at bruge en switch.
En HUB kan være en lige så god løsning, da du ikke vil få kolisioner af betydning. Det du vil kunne vinde båndbredde på, er nok at du vil kunne køre full duplex på en switch, det kan man ikke på en HUB, desuden vil nettets båndbredde være afhængig af hvilken hastighed den langsomste enhed kører, hvis du benytter en HUB. Det er sådan, at hvis du har 10/100Mbps netkort i dine maskiner, og du kun har en 10Mbps ethernet udgang i din router, så kører hele netværket 10Mbps, hvis du bruger en HUB, bruger du derimod en switch, vil kun den port i switchen der vender ud mod routeren køre 10Mbps, det vil i praksis sige at dine PCer kører 100Mbps mellem hinanden, men kun 10Mbps ud mod routeren.

Kom med en beskrivelse af din Router, så kan jeg prøve at finde nogle data på den, så jeg kan fortælle dig hvordan du kan bruge den.
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
16. oktober 2002 - 08:38 #12
Jeg tror ikke der er ATM på, ?
Men helt sikkert, jeg må hjem og kigge 8) - det kan først blive i aften...!