Avatar billede digihosting Nybegynder
25. maj 2000 - 14:30 Der er 5 kommentarer

Sendmail og relaying

Hver gang jeg skal tilføje en bruger til sendmail, så er jeg nødt til at tilføje dennes host adresse (samme som REMOTE_ADDR eller REMOTE_HOST) til Relay Domains (CR). Ellers vil brugeren ikke være i stand til at sende emails.
Hvis jeg ikke gør det på denne måde, så hopper alverdens spammere straks over serveren på grund af "open relay".
Jeg kan bare ikke forstå at der ikke er en lettere måde. Det er jo vildt meget arbejde for mig som webhost. Kunne man fx ikke få sendmail til at be' om brugernavn/kodeord også når man sender emails?
Avatar billede hojben Novice
25. maj 2000 - 14:50 #1
Du kan komme rundt om problemet ved at "programmere" et script til det..
Avatar billede steffen Nybegynder
25. maj 2000 - 17:21 #2
Hvis vi taler om en linux host, er det nok at tilføje maskinens ipadresser og dens alias'er til sendmail.cw - så er der ikke yderligere konfiguration, brugere på maskinen vil få deres mail herefter.
Avatar billede digihosting Nybegynder
25. maj 2000 - 17:46 #3
Nej. Hvis der ikke er nogen form for kontrol, så bliver serveren straks overfaldet af spammere. Men jeg kan ikke lide denne form for kontrol. Findes der ikke andre?
Avatar billede steffen Nybegynder
25. maj 2000 - 20:28 #4
Det er stadig ikke muligt at sende mail via maskinen selv om man ændrer i denne fil. (Hvis man forsøger får man "We do not relay"). Det gør bare brugeren i stand til at modtage mail. Og selvfølgelig kan brugeren sende mail som han altid har kunnet.

Men ok - måske forstår jeg ikke spørgsmålet helt :-)
Avatar billede beaviz Nybegynder
10. august 2000 - 22:11 #5
De kunder/brugere der har fast IP repræsenterer vel ikek noget problem. Det er en engangs opgave at sætte sendmail.cw op.

Straks værre ser der ud mht. dialup brugere med dynamisk IP, det rigtige i denne situation ville vel være at lave en form for selective relaying.
Dette kunne fx foregå ved pop3 authenticate, i praksis, når en bruger har tjekket pop3 post, kan han godkendes som \"kendt\" - og hans ip sættes automatisk i sendmail.cw.

btw: dialup brugere bør HELT korrekt bruge deres udbyders SMTP host, men det er de færreste brugere der kan se logikken i det.

Håber at dette hjalp lidt på dette gamle problem - Beaviz