Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2002 - 11:19 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Netkort?

Er der en der kan fortælle mig, hvor mange MHz et netkort kører med ved 10 Mbit?

Michael
Avatar billede fastwrite Nybegynder
25. februar 2002 - 11:23 #1
øhh... Det har jeg aldrig hørt før.. jeg er med på en lytter...

Mener du hvor mange bytes den i teorien skal køre med ved 10 Mbit?

I så fald er det ret enkelt. Der går 8 bit til en byte, og når det er 10 millioner bits, skal de bare deles med 8 og du får 1,25 MB pr. sekund, så i teorien burde et 100Mbit kort overføre 12,5MB pr. sekund!
Avatar billede moebius Nybegynder
25. februar 2002 - 11:27 #2
Der er jeg enig med fastwrite!
Jeg har heller ikke hørt om Mhz på et netkort!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
25. februar 2002 - 11:36 #3
den kører 10 mhz

100 mbit kører 100 mhz :)
Avatar billede moebius Nybegynder
25. februar 2002 - 11:37 #4
Det tror jeg ikke, bundgaard!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
25. februar 2002 - 11:39 #5
Det tror jeg, moebius!
Avatar billede moebius Nybegynder
25. februar 2002 - 11:39 #6
Okay...

Hver sin mening!
:)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
25. februar 2002 - 11:40 #7
moebius > hvis du kigger på UTP kabler cat. 5 ser du at der ofte står 100 mhz på :)
Avatar billede moebius Nybegynder
25. februar 2002 - 11:45 #8
Det gør der nu ikke på dem jeg har liggende!!!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
25. februar 2002 - 11:48 #9
hmm well..

hva med det her så?

er det nok til at overbevise dig? :)

http://www.webopedia.com/TERM/C/Cat_5.html
Avatar billede bundgaard Nybegynder
25. februar 2002 - 11:49 #10
http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci211752,00.html

ifølge den side kører Cat 3 kabler (10 mbit) 16 mhxz
Avatar billede moebius Nybegynder
25. februar 2002 - 12:00 #11
Okay okay. Du har overbevist mig!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
25. februar 2002 - 12:28 #12
:)
Avatar billede fastwrite Nybegynder
25. februar 2002 - 13:16 #13
De 100mhz - som linket bundgaard har givet os, viser jo blot at kablet kan klare 100 millioner beregninger igennem kablet over til den anden computer. Kablet i sig selv har jo ingen processor (hvad jeg ved af :o)

Men dichael - nu har du da fået svar, så luk, luk, ole (gaab...  z z zz zzzzzz)
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2002 - 13:25 #14
Øhh, det jeg mener er at signalet på udgangen, jo er digital ikke? derfor nå den jo skifte mellem 0 og 1 med en frekvens, det er nemlig et fysikprojekt vi er igang med, hvor vi skal overfører data fra en netkort til et andet, ved hjælp af 2 lasere og 2 modtagere, men laserne kan højest klare 1 MHz, men om det er hurtigt nok ved jeg ikke. Så det er på udgangen i skal tænke. Hvis i ved noget om det, ville mit hold og jeg blive glad.
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. februar 2002 - 15:26 #15
fastwrite> Nu har Hz jo slet ikke noget afgøre med en CPU. Hz er jo blot en fortegnelse for "ændring" - svigninger. Det danske EL-net køre med 50 Hz (ikke MHz), hvilket i denne sammenhæng betyder at vekselstrømmen skifter "retning" 50 gange i sekundet. I USA er det 60 Hz - og i fly mener jeg at det ligger på 400 Hz. CPU kan så håndtere et hvis antal beregninger / takter i sekundet. Fx kan nogle af de nyeste CPU'er klare over 2 GHz. Dit hjerte slår også med en bestemt hjerte frekvens.. som man også kan kalde for Hz... dog tæller man dette pr. og ikke pr sekundt, da det ikke går så hurtigt.

Når vi så taler om et netkort er det blot hastigheden som den sender signalerne med....
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. februar 2002 - 15:27 #16
dette pr. og ikke pr sekundt = dette pr. minut og ikke pr. sekundt
Avatar billede fastwrite Nybegynder
25. februar 2002 - 15:50 #17
goulduck - jeg ved det, men fin, fin forklaring.
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2002 - 18:38 #18
goulduck> du har fat i det rigtige der.

Men er der en der der ved ved hvilken frekvens netkortet sender ud med?
Avatar billede lazac Nybegynder
27. februar 2002 - 12:07 #19
Jeg tror det oprindelige spørgsmål kan besvares med et modspørgsmål. Er der tale om et ISA- eller PCI-kort? -og hvilken frekvens taler disse kort med?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
27. februar 2002 - 12:09 #20
pci kort kører 33 mhz..ved ikke med ISA :I
Avatar billede lazac Nybegynder
27. februar 2002 - 12:10 #21
Jeg mener at ISA-kort taler med 8MHz, mens PCI-kort kommer i 33 og/eller 66MHz. Hurtigere end dette kan signalerne næppe sendes gennem kablet.
Avatar billede lazac Nybegynder
27. februar 2002 - 12:12 #22
bundgaard>> Ellers nogle gode links du har lagt op.