Avatar billede menigmand Nybegynder
24. maj 2000 - 06:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Irriterende røde pletter i 3d spil (TNT2)

Jeg har netop anskaffet mig en brugt computer, som jeg vil bruge til at spille computerspil på.

Mit problem er, at der i alle 3d spil opstår røde (eller sommetider hvide) pletter på "himlen" (i spillet altså). Sommetider vil de også opstå inden i selve banens arkitektur, men dette er ikke regelmæssigt. Pletterne eksisterer kun en brøkdel af et sekund, men der opstår hele tiden nye.
Problemet er IKKE skærmen.

Jeg har selvfølgelig prøvet at opdatere drivere til TNT2 kortet, samt direct x osv.
Jeg håber at det er et kendt problem, som jeg bare endnu ikke kender til!
Avatar billede swasper Nybegynder
25. maj 2000 - 10:25 #1
Jeg har samme problem med mit Matrox G400 Millenium Max grafikkort i Quake 3 Arena, her er det dog ikke på himlen, men over alt.
Avatar billede davs Nybegynder
25. maj 2000 - 10:38 #2
Der er nogle spil hvor man kan slå 3D effekt til, (ikke bare alm 3D, men til brug af 3D briller), dette vil ofte ses om røde eller hvide pletter på skærmen hvis man ikke bruger briller.

Jeg vil ikke love at det er det der er galt, men det er en mulighed på mange nyere grafikkort og spil at gøre dette.

Asus V6800 (G-Force DDR) er der denne mulighed, og spil producenterne er begyndt at gøre meget i dette. Quake 3 er blot et af de mange spil hvor man har denne feature. (jeg kan også nævne spil som need for speed, alien vs predetor, hmm.. og Colin MCRaey Ralley mener jeg også muligheden er i)

Jeg kender ikke så meget til TNT2 kortet, men Asus V6800 har jeg selv, og har selv oplevet det samme. Men det ser perfekt ud når man bruger de 3D briller - det kan godt anbefales til andre.
Avatar billede swasper Nybegynder
25. maj 2000 - 10:46 #3
davs> Tak, jeg vil prøve det du siger der for det sjove er at det ikke altid har været der, altså prikkerne.

I starten da jeg spillede q3a var de der ikke.
Avatar billede menigmand Nybegynder
25. maj 2000 - 11:19 #4
Jeg kan helt sikkert sige at det IKKE er 3d-effekt pletter, eftersom de i så fald burde opstå i selve banen, ikke kun i himlen.

En af mine venner nævnte problemer med visning af store sprites som en mulighed, eftersom himlen i 3d spil netop er skabt af en sådan stor 2D billedflade, men hvorledes det går til kan jeg ikke sige. For pokker, hvor er det irriterende.
Avatar billede swasper Nybegynder
25. maj 2000 - 11:21 #5
Prøv at kontakte producenten af dit grafikkort :-)
Avatar billede schubert Nybegynder
25. maj 2000 - 21:19 #6
Jeg har haft samme problem med Unreal og UnrealTournament.
Texturen fik nogle mærkelige strukture og andre mærkelige ting
Mit kort var et Asus V3800. Jeg hentede driverne direkte fra Nvidia, de såkaldte detonator drivere ver. 3 et eller andet indlæste dem og problemet var væk
Avatar billede menigmand Nybegynder
25. maj 2000 - 21:22 #7
Jeg går ud fra at dit kort var et Gforce eller lignende...
i hvert fald har selv de vildeste driver eksperimenter ikke resulteret i en løsning
Avatar billede mythos Nybegynder
27. maj 2000 - 22:28 #8
Jeg har haft samme problemer, bare med et andet kort. Jeg løst problemet ved at gå fra 1024*768 til 800*600. Jeg ved ikke hvad det er der gør det, men nogle kort magter åbenbart ikke at køre med så stor en opløsning. Ændringerne skal ske i selve spillet og ikke i skærm indstillingerne.

Kim Larsen

Avatar billede menigmand Nybegynder
27. maj 2000 - 22:35 #9
Jeg prøvede selvfølgelig med det samme at sætte opløsningen ned, da jeg læste dit indlæg, men desværre... no effect

Avatar billede mythos Nybegynder
28. maj 2000 - 10:18 #10
Hvilke driver mukigheder har du at vælge i mellem i selve spillet ?

Kim Larsen
Avatar billede menigmand Nybegynder
28. maj 2000 - 11:47 #11
Jeg kan vælge "default" (hvilket vil sige openGL ved jeg) eller "voodoo" (som jeg også har prøvet, med samme usle resultat.
Avatar billede mythos Nybegynder
28. maj 2000 - 12:09 #12
Når du nu siger at det ikke altid har været sådan, så går jeg udfra ar du har hentet nye drivere til dit grafikkort, og at problemet så er opstået efter det. Har du så prøvet at fjerne de nye drivere og installeret de gamle igen og set om det blev godt igen ?

Kim Larsen

Avatar billede menigmand Nybegynder
28. maj 2000 - 12:20 #13
Jeg har aldrig sagt at det ikke altid har været sådan. Det har det nemlig. Lige fra første boot.
Avatar billede kosmos Nybegynder
29. maj 2000 - 18:48 #14
Prøv at afinstallere dit kort og derefter geninstaller det men de nyeste driver som du kan finde her:

http://www.nvidia.com/Products/TNT2.nsf

hvis dette ikke hjælper... må du leve med dine prikker eller anskaffe dig et nyt grafikkort =)

- Kosmos
Avatar billede menigmand Nybegynder
29. maj 2000 - 20:09 #15
Ok, så må jeg vel bare lære at leve med de skidne prikker!!

Forresten, Kosmos, har du nogensinde været fiskehandler?

Jeg kendte engang en fyr med samme nick, som i hvert fald mindst havde en far som var fiskehandler.

Hvem skal jeg forresten give mine point til? Der er jo ingen svar der virker!