Avatar billede jfriis Nybegynder
23. februar 2002 - 18:36 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Dyr ram - hvorfor?

Er der nogen der aner hvorfor prisen på RAM pludseligt er steget så vanvittigt meget?
Avatar billede mjl Nybegynder
23. februar 2002 - 18:38 #1
Jamen det har jo noget at gøre med, hvor meget der bliver produceret i forhold til hvor meget vi vil købe. For nogle år siden, brændte en af verdens største RAM-fabrikker - og så røg priserne i vejret!!!
Avatar billede -simon- Nybegynder
23. februar 2002 - 18:44 #2
det skyldes at ramforbrikkerne ikke kan følge med produktionen, jo mindre der er af den bestemde vare ja mere skal man betale for ;)
Avatar billede -simon- Nybegynder
23. februar 2002 - 18:45 #3
ja = jo
Avatar billede jfriis Nybegynder
23. februar 2002 - 18:45 #4
jo ja... men det jeg leder efter er en grund (hvis den findes) til at priserne (på under 6 md.) er steget med mere end 200%
Avatar billede jfriis Nybegynder
23. februar 2002 - 18:46 #5
... og produktionskapaciteten alene kan knapt betyde det!
Avatar billede mjl Nybegynder
23. februar 2002 - 18:48 #6
Priskrigen på RAM-markedet lader til at være sat i bero. I hvert fald er priserne på SDRAM, herunder DDR RAM, tredoblet på et par måneder. Hvis man købte et SDRAM hukommelsesmodul før prisstigningerne, skulle man slippe mindre end en krone pr. megabyte, men den går ikke længere. Nu nærmer prisen sig tre kroner pr. megabyte, og DDR RAM er endnu dyrere.

Til gengæld er RDRAM, der først og fremmest benyttes i pc'er med Pentium 4, ikke steget i pris. Derfor er RDRAM nu ikke voldsomt meget dyrere end DDR RAM. På det asiatiske spot-marked kostede 256 megabyte DDR RAM 24 dollar den 1. november 2001, mens prisen var 83 dollar for 256 megabyte RDRAM. Pr. 14. januar 2002 er priserne henholdsvis 70,50 og 75,25 dollar. Prisen på almindelig SDRAM er steget fra 16,75 til 54 dollar i samme periode.
Avatar billede mjl Nybegynder
23. februar 2002 - 19:33 #7
Jow jow...
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2002 - 15:24 #8
simon -> Det er noget sludder, du skriver.

jfriis-> http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=10300
Avatar billede mjl Nybegynder
24. februar 2002 - 15:36 #9
mjl's svar styrer jo totalt...!!

Men jfriis er tilsyneladende blevet væk ;o)
Avatar billede jfriis Nybegynder
24. februar 2002 - 15:38 #10
Jeps... nu har jeg ikke svaret i ... NÆSTEN 21 timer, så må jeg være blevet væk.
Avatar billede jfriis Nybegynder
24. februar 2002 - 15:39 #11
Tak for hjælpen...