Avatar billede tumebone Nybegynder
22. februar 2002 - 22:02 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Køler og AMD

jeg har en AMD Thunderbird 1333mhz
og en
Thermaltake Silent Viking (A1239)
Størrelse : 70mm bred - 78mm høj
Blæserstørrelse : 80mm bred - 25mm høj
Blæserhastighed : 2050 Rpm/Omdrejninger ±10%
Power Input : Max 1.44Watt
Max Air flow : 32.4CFM
Blæserstøj : 21dBa
3 Pin Connector

Nu er mit spørsmål: den er 60grader eller mere (dog ikke over 69) er det nårmalt????
Avatar billede peet-49 Novice
22. februar 2002 - 22:07 #1
Det er ganske normalt, den kan tåle meget mere.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2002 - 22:12 #2
Du kan i hvert fald læse om den på www.tweakup.dk , men jeg undrer mig da, eftersom http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/koelere/silentviking.htm er helt nede på 30-40 grader ved full load.
Avatar billede hologram Nybegynder
22. februar 2002 - 22:13 #3
Det kunne godt blive bedre, men det er ihvertfald et godt stykke fra farezonen. Når den bliver omkring de 90 grader skal du begynde at frygte for at din CPU ikke overlever :)
Avatar billede disko Nybegynder
23. februar 2002 - 19:59 #4
Jeg har en coolermaster og min er 40 grader men min køler skulle også kunne klare mere en de 1.4:)
Avatar billede nubi19 Nybegynder
24. februar 2002 - 21:00 #5
Det lyder lidt underligt, har du nogen blæsere i dit kabinet ? (Udover den i strømforsyningen).
Silent Vikingen burde kunne få temperaturen længere ned.
MEN: Hvor ser du den temperatur ? Hvis du bruger ASUS PC-PROBE, så sørg for at du bruger version 2.14.04, de andre viser for MEGET!
Ellers så kig temperaturen i BIOS, den passer nemlig!
Og det med at den kan klare 95 grader er ikke noget du kan regne med, idet det er indvendig, og den temperatur du måler er udvendig, så hvis den kommer over 70c ville jeg nok begynde at være ked af det.
Avatar billede hologram Nybegynder
25. februar 2002 - 00:48 #6
Jeg har fået presset min CPU op på 73 grader, uden nogen form for ustabilitet viste sig. Jeg vælger at tro på det med de 90 grader.
Omend 73 grader stadig er for meget ;)
Avatar billede nubi19 Nybegynder
25. februar 2002 - 07:19 #7
Nu er det jo meget godt at den kan overleve det, men hvor længe tror du den kan køre stabilt ved den temperatur ? 1 måned, 2 ?
Derudover er der jo også lige det at temperaturen er omvendt propertional med ydelsen.
Dvs. des højere temperatur des langsommere kører CPU'en. Tag evt. selv en sisoft sandra test og se efter, hvis du ikke tror mig!
Avatar billede hologram Nybegynder
25. februar 2002 - 15:06 #8
Nu har min CPU kørt stabilt ved 63 grader i "hele dens liv" så hvis sagde at den ville overleve et par måneder ved 73 grader ville den være død omkring nu.
Selvfølgelig er det klart at levetiden forlænges når man har mere køling på, men jeg tror ikke rigtig at resultatet er så voldsomt meget... måske et par måneder i CPU'ens levetid...
Forøvrigt ved jeg ikke om jeg skal tro på at den arbejder langsommere når den bliver hurtigere... det kan ihvertfald ikke være meget, hvis det endelig er.
Det skal lige siges at jeg da selvfølgelig selv vil købe mig en Silverado-køler når jeg lige får løn her næste gang ;)
Avatar billede nubi19 Nybegynder
25. februar 2002 - 15:59 #9
Hmm hologram: "Forøvrigt ved jeg ikke om jeg skal tro på at den arbejder langsommere når den bliver hurtigere" Det er noget vrøvl, du mener når den bliver varmere.
Men du må selv om det, det passer, det er bevist, der er en graf et eller andet sted over ydelsen i forhold til temperaturen, så deet.
Men du spurgte om det er normalt at den er så varm, svaret er nej.
Avatar billede hologram Nybegynder
25. februar 2002 - 22:09 #10
At vrøvle er jeg god til, ja :)
Derfor tillader jeg mig nu stadigvæk at have min tvivl indtil jeg rent faktisk har -set- bevis for det.
Det er ikke normalt at have så høj en temperatur på sin CPU, men jeg tror på at den sagtens kan klare til det. Dog vil jeg stadig have det bedre hvis/når jeg får bedre køling på.
Avatar billede nubi19 Nybegynder
25. februar 2002 - 22:45 #11
Jeg citerer lige fra slutningen af denne artikel: http://www.overclockers.com/tips30/
"We have all seen performance increases at reduced temperatures"
Læs hele artiklen igennem hvis du vil, det står der ordret!
Plus der er formler og grafer over CPU'ens levetid i forhold til temperaturen...
Avatar billede electricvoodoo Nybegynder
25. februar 2002 - 23:00 #12
Hvordan måler i temperaturen på Cpu'en...?

Har prøvet med et termometer, uden held..! :)
Jeg har nemlig ikke brugt kølepasta på min duron 900 SKAL man det???
Avatar billede peet-49 Novice
26. februar 2002 - 10:53 #13
Du skal altid bruge kølepasta, ellers kan varmen ikke overføres til din køler, og CPU bliver for varm.
Avatar billede tumebone Nybegynder
26. februar 2002 - 13:26 #14
jeg bruger winbond hardwere docter 2,7
den viser 60-63 grader på cpuén
nej har ikke andre køler end det der føljer med!!!
Avatar billede nubi19 Nybegynder
26. februar 2002 - 14:00 #15
Stooooop!
Electricvoodoo: Den køler du bruger, sad der sådan en lysrød plet under den (midt på)?
Hvis der gjorde skal du IKKE bruge kølepasta, det er nemlig termisk tape der har samme funktion!
Avatar billede nubi19 Nybegynder
01. marts 2002 - 09:36 #16
Nåja hvis i ikke vil have hjælp, så er det da også i orden