Avatar billede mythos Nybegynder
24. maj 2000 - 13:53 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Bundkort

Hej med jer

Jeg står og skal til at have mig en gang opgradering af min maskine. Jeg er dog i tvivl om hvilket bundkort man skal vælge med den bestykning jeg har nu. Jeg er fast besluttet på at skulle have mig en Athlon og et nyt bundkort, men, jeg har et Matrox G400 Max grafikkort, og det kan, efter hvad jeg har hørt, skabe nogle problemer med visse bundkort. Jeg har også 256Mb SDRAM at gøre godt med, så er der en der kan komme med nogle gode råd, så er der elles point at hente ?  :O)

Kim Larsen
Avatar billede gnarf Nybegynder
24. maj 2000 - 14:16 #1
Hmm...hvilke problemer skulle det dog være?

De problemer jeg har hørt/læst om i forbindelse med Athlon har primært været mellem GeForce grafikkort og bundkort med AMD 750 chipset.

Der skulle ikke være problemer med nye Athlon bundkort med VIA KX133 chipset. Og specielt har Asus's K7V bundkort fået meget ros.

Så helt klart, så ville jeg snuppe et Asus K7V og en Athlon 700 MHz, som der er rigtig gode priser på lige nu.

Med mindre du vil vente til en gang i Juni måned, hvor AMD kommer med Duron og Thunderbird versionerne af Athlon.
Avatar billede morten_b Nybegynder
24. maj 2000 - 15:29 #2
Jeg må give gnarf ret her. Asus K7V eller Epox's nyeste Slot-A motherboard (jeg kan ikke lige huske hvad det hed). Det eneste Slot-A motherboard jeg har hørt der skulle være problemer med er Abit KA7 der skulle være temmelig ustabilt og have svært ved at virke med nogle bestemter mærker RAM.
Du skal dog sikre dig at det kan køre 4xAGP, mindst u/dma66 og mindst 133 mhz RAM.
Avatar billede gnarf Nybegynder
25. maj 2000 - 08:34 #3
Enig! Og hvis du bare sikrer dig at bundkortet har KX133 chipset, så er du sikker på at det også har 4xAGP, mindst UDMA 66, og 133 MHz RAM understøttelse.
Avatar billede mythos Nybegynder
25. maj 2000 - 11:07 #4
Det lyder som om der er stor enighed om hvilket kort det skal være, men er det så et kort jeg uden vidre kan sætte i mit nuværende ATI maxi tower kabinet, eller er det såan at man skal som AMD en gang skrev, at der skal et nyt kabinet til?
Forøvrigt, så er det svært at finde en vinder til de 30 p. for i er jo lige enige og kommer med hvert sit guldkorn :O)
Avatar billede gnarf Nybegynder
25. maj 2000 - 11:29 #5
Det er ikke svært at finde en vinder, hvis du synes mit er det bedste svar, giver du mig pointene, hvis du synes morten's er bedst, giver du ham pointene, og hvis du faktisk synes det er bedst at du har fået samme mening fra mere end en person, så kan du jo bare dele pointene imellem os. Der er en avanceret point fordeling knap du kan vælge at dele pointene på.

Om du kan sætte bundkortet i dit nuværende kabinet afhænger af 2 ting.

1) er dit nuværende ATI kabinet et ATX kabinet ?
Jeg har endnu ikke set nogen Athlon bundkort i AT formatet, så det er et krav du har et ATX kabinet. Måske skrev du bare forkert, og mente ATX i stedet for ATI, og så er svaret at dit kabinet er godt nok.

2) Det kan være du er nødt til at skifte strømforsyning. Jeg vil dog mene hvis du har et maxi tower kabinet, så har du også mindst en 235-250 Watt strømforsyning, og den burde derfor være god nok. Du kan roligt prøve, du brænder ikke noget af ved at bruge en ikke AMD-godkendt strømforsyning. Det værste der kan ske er at systemet er lidt ustabilt, og du kan så prøve at købe/låne en ny strømforsyning, og se om den er årsagen.

Held og lykke.
Avatar billede mythos Nybegynder
25. maj 2000 - 12:07 #6
Jeg siger mange tak for hjælpen. Det var ATX jeg mente, jeg ramte bare forkert :O)
Jeg har delt point ud, så håber jeg alle er glade.

Kim Larsen
Avatar billede morten_b Nybegynder
25. maj 2000 - 12:15 #7
Jeg er ikke glad :-(