Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 07:23 Der er 49 kommentarer og
4 løsninger

adsl fra TDC; deling via Switch

Hej eksperter!

Jeg vil bare lige have noget på den rene.

2 computere skal dele en adsl forbindelse fra TDC.
De skal kunne gå på internettet UAFHÆNIGT af hindanen. Jeg har INGEN router! Men jeg har en SWITCH.

Netværket er sat sådan op:
adslmmodemstikket><uplinket i switch><en computer til port 2 i switch><en computer til port 3 i switchen.
Jeg nu brugt omkrring 48 timer på at finde løsninger, men ingen virker!

Internetexplorer sat op til LAN. Men det virker ikke! Men elles viker netværket 100% ok.

SPØRGSMÅL: Skal man have router for at dele en internetforbindelse, så  computere kan gå på internettet uafhænigt af hindanen?
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:27 #1
du skal enten have en router eller en ekstra IP
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:28 #2
har selv haft det problem og det kan ikke løses på andre måder:)
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:30 #3
¨håber du kanbruge mit svar, for jeg har brugt lige så lang tid på at finde ud af det som du har... kan det ikke passe at begge computere kan finde hinanden selv om det kun er den ene der kan gå på nettet???
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 07:32 #4
hmm

Det kan være fordi at dit ADSL modem går til den forkerte port.

Hvis der en port der hedder.

1/MRP - prøv den.

eller bare port 1

det er lidt forskelligt hvad Uplink gør..
har du bestilt en fast ip eller har du ikke sagt noget til TDC om det...
for så har du automatisk 2 IP adresser.
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 07:33 #5
kan du komme på nettet med den ene for så er det fordi du mangler en IP
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:36 #6
luxman>læs lige mit første svar
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 07:38 #7
Ja og xi-craxy...?

har du et problem med mine svar..?
vi skal komme med så mange ideer så muligt.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 07:40 #8
luxman> har prøvet.
jeg kan komme på nettet med begge to, via installert opkaldprofil fra opasia netexpress, men kun EN af gangen. Jeg har IKKE betstilt en fast IP.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 07:48 #9
speedguiden>> Så har du fast IP, TDC har kvajet sig et par gange hvad det angår. også med tildeling af forkert antal dynamiske IP'er..... Ring til dem og få en teknikker til at kontrollere det.

Dette skal du kun gøre hvis du er sikker på at der er kablet rigtigt:
Modem -> Switch (uplinkport)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 07:50 #10
hvilket kabel bruger du mellem switch og modem (krydset eller lige)
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 07:50 #11
jeg tror ikke at jeg har en fast IP, men hvad er problemet hvis jeg har?
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 07:52 #12
mellem modem og switch, jeg ved det ikke, hvad er forskellen?
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:53 #13
hvisdu bruger crosslink kandu ikke gøre det
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:55 #14
der er to løsninger hvis du vil have dem online samtidig... få en router (kan lejes billigt genne TDC) eller få en ekstra ip... koster hvis nok 5,- kroner ekstra i måneden
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 07:56 #15
Crosslink? Hvad er det? Jeg bruger det kabel der fulgte med fra TDC, som oprindeligt skulle plugges direkte i netkoret.
Avatar billede xi-craxy Nybegynder
22. februar 2002 - 07:57 #16
ok, men der kom ikke 3 kabler med da du købte pakken... et crosslink, er hvis du vil forv´binde 2 computere direkte:)
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 07:59 #17
xi-crazy>>
Hvad er mon billigst? Det vil sige: At 1 computer kører uden fast IP, og nr 2 computer kører med fast IP, så kan begge gå online samtidig?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:00 #18
Hvis du har en fast IP er der ken en IP et en maskine ad gangen. Altså kan du ikke få to maskiner på.

Kablet der fulgte med er crossed, prøv at sætte det i en anden port på switchen end uplinken (ikke sikkert det virker) Du skal nemlig bruge et lige kabel og ikke et hvor ledningerne er krydset, et almindeligt netkabel bør virke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:01 #19
Nej du skal have dynamisk IP på begge.....
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:02 #20
hvordan tjekker man sine kabler? er der en visuel foreskel?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:05 #21
Det eneste kabel der er dit problem er formentligt det du fik fra TDC. Der er forskel men hvor visuel den er kommer an på kablet.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:06 #22
james>>
Jeg har prøvet at sætte netværket op med: adsl i port1<computer"1"  port2<computer "2" i port 3. Men det virkede heller ikke. Der er et lys i adsl modemet, om det kan finde netværk/netkort, men det kunne den ikke.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:09 #23
james>> kan det virkelig passe. TDC's kabel er roden til hele probemet? Hvis det bare er et lille kabel der skal til kan jeg vel slippe for en router eller ekstre ip adr.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:14 #24
Du kan ikke slippe for IPer, for du skal have lige så mange dynamiske IP'er som du vil have computere på. Så ring du bare til TDC og spørg dem (pænt) om det kan tænkes at de har begået en fejl.

Når du kan få en maskine på ad gangen, er det så gennem switchen (for så er det altså ikke et kabel problem) hvis det virker gennem switchen, bare kun med en maskine ad gangen så kan du køre det her program: http://grc.com/files/ip_agent.exe
Kør programmet på begge maskiner, det må ikke være den samme IP de to maskiner har når de er på nettet!!!
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:18 #25
nej kabel probem tror jeg nu heller ikke det er. Jeg er på igennem switchen lige nu! Jeg prøver lige programmet.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:23 #26
svar fra ip agenten: The IP Agent brought you here because it found more than one IP address available in your system. You may choose among the following IP addresses:
en af ip'erne er fra en DNS fra TDC, den anden må være min. Er det normalt?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:26 #27
Det er fordi du har en IP på dit lokal netværk.
Har du ikke fulgt opsætnings vejledningen?
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:31 #28
Hvilken opsætningsvejledning? Nej.
Avatar billede virus Nybegynder
22. februar 2002 - 08:31 #29
Grunden til det hele er flg.

Med éet fast IP og modemet direkte plugget i switchen står modemmet og
har ingen anelse om hvor IP pakkerne skal sendes hen hvis du har mere en
een computer i switchen. Det er jo egentligt logik, for hvem sendte
requesten og hvem skal ha den tilbage?

Nåå nummer 2 er hvis du har 2 computere og dynamisk IP, dvs. normalt 2...
Her sættes din computer op til at modtage DHCP indstillinger fra modemet
og du smider begge computere i switchen. Så er ovenstående løst.

Alle kabler skal være straight altså omvendt af crossed....det kan du se
ved at holde dem op ved siden af hinanden, er farverne ledning for ledning ens på begge stik har du et straight kabel.....hvorimod et
crossed kabel ikke er ens.

Du kan hvis du køre windows 2000 og har et ekstra netkort gå helt uden om
switch ved at lade din computer dele internetforbindelsen vha. det ene
netkort og ud gennem det andet, den løsning er der jo et minus ved, nemlig
at computeren med modem skal være tændt.

Håber der var lidt forklaring...
Avatar billede virus Nybegynder
22. februar 2002 - 08:33 #30
Kan evt. tegne dig en oversigt hvis det skulle hjælpe af en eller anden grund.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:34 #31
Få 2 dynamiske IP adresser, så er dit problem løst!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:39 #32
Tag lige at følg installations vejledningen!! Den der følger med modemet, det må egentligt stå på den om den er til Dynamisk eller fast IP. Få desuden TDC til at give dig to dynamiske IP'er, mener prisen er den samme som en fast.
Avatar billede virus Nybegynder
22. februar 2002 - 08:45 #33
james_t_dk, det kommer vel helt an på om han skal bruge dynamiske IP adresser fast, eller om det kun er fordi han har en ekstra pc. på netværket idag, for hvis det er den løsning ville jeg sige at han skulle
beholde sin faste IP, da det er meget dejligt hvis man planlægger at ha
en webserver eller lign. på et senere tidspunkt.....
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 08:53 #34
okay jeg er forviret, meget forviret!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 08:53 #35
virus>> korrekt, men sådan forstod jeg ikke spørgsmålet. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...  ;-)
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 09:23 #36
hvis dette kan hjælpe så er her et billede af min ip config. http://www.the-voice.dk/ip/ip.htm
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 09:27 #37
Tag nu og følg den installations vejledning, så virker det bagefter, forudsat at du har 2 dynamiske IP'er.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 10:59 #38
Jeg har nøjagtig samme installation som dig. Det kørte simpelthen med det samme. Du skal køre med dynamiske IP, altså "automatisk registrering". Såfremt dit netværk kører SKAL du også kunne dele. Altså må fejlen liggen før switchen. Det kan altså kun være kablet fra ADSL-modem til switch eller selve modem. Kablet skal være et "lige" kabel.

Iøvrigt havde jeg efterfølgende problemer, hvor jeg måtte slukke og tænde modem og switch. Dette skyldtes at jeg havde et PCMCIA-netkort, jeg brugte på arbejde og det indbyggede jeg brugte herhjemme. Da jeg satte PCMCIA op til også at rgistere automatisk kørte det hver gang.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
22. februar 2002 - 13:26 #39
arkivaren>>
har du heller ingen router? og ingen faste IP adresser? men dit internetværk virker?
Avatar billede krohn Praktikant
22. februar 2002 - 14:03 #40
Hvis du har en standart løsning fra TDC og ikke har bestilt fast ip adresse, så har du 2stk dynamiske med fra start, ekstra kan købes(op til 6 stk)
Når du ikke har en router skal det stå >> Modem >> swich( uplink med et krysset kabel) >> Pc1 og pc2 (med et lige kabel)
Dine pc skal stå til automatisk hentning af ip og dns
Men prøv lige at check med TDC ob de har givet dig de to dynamiske ip adresser som der er med som standart.
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 14:23 #41
hmm... tilbage igen.

jeg vil lige gør opmærksom på at det ikke behøves at være Uplink...!

det kan også være en port der hedder:
1/MPR
eller bare port 1

alt efter hvilken switch man har.

så hvad er navnet på din switch..?
hvorfor noget kabel har du..?
UTP..?
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 15:34 #42
Nej! tilbegge dele. Kun switch og intet sat op!!
Hvis det er switchen fra TDV skal du bruge uplink for at kunne dele internetforb.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 16:26 #43
forbistrede tastatur! Jeg maner selvfølgelig TDC.
Iøvrigt talte jeg med en supporter fra TDC, da jeg havde problemer med at at have 2 netkort, og da fik jeg bekræftet, at min opsætning var rigtig. Altså ingen opsætning af IP.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2002 - 16:49 #44
speed>> kontroller nu det med IP'en ved TDC, om det er en fast eller 2 dynamiske.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 20:54 #45
Hold nu op med alt det vrøvl om IP! Med switch kan samtlige der går på portene dele en ADSL se blot her:
http://www.teledanmark.dk/menu/sm2542.htm
Altså med en switch deler alle ADSL-forbindelsen. Iøvrigt har TDC sat den betingelse, at den kun må dles inden for samme husstand; men iøvrigt ingen tal på.
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 21:02 #46
arkivaren >>>

ja nu vil jeg ikke lyde sur eller noget, MEN.

Det kan godt være noget med hans IP.

Hvis han her EN fast IP så giver TDC's server kun ham en IP og dermed kan den anden ikke komme på nettet... den vil altid kun være lokal.
så hvis jeg var ham ville jeg lige ringe til TCD og sørge... det koster jo ikke noget...

men det kan jo også være hans netværks opsætning...
så måske skulle han bare starte HELT forfra altså slette alt netværk der er på computerne og så derefter installere det i igen.

jeg vil også lægge vægt på at det kan være den forkerte port han har kommet ADSL modemet i...

// henrik henneberg
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 21:28 #47
luxman>Der er jo ingen grund til at være sur vel da!!
MEN lad os lige være enige om, at hvis han har tegnet abb. ved TDC, så har han som standard 2 dynamiske IP. Dem kan han så bruge til at lave 2 opkoblinger til modem på. Altså uden switch.Med switch bruger du faktisk kun den nene IP i  din switchbox, vel at mærke, HVIS du bruger uplink(der jo netop er til den slags). Resten skal switchen klare. Jeg kan jo se på min opkobling, at jeg løbende(ca. hver anden dag) får ny IP.
Men iøvrigt har du, ihvertfald delvis ret, der kan meget vel være noget galt i opsætningen.
Speedguiden>prøv at sætte både internet og netværk op til automatisk registrering, fjern dine kabler fra switchbox,sluk adsl-modem og switchbox og computere, tænd adsl-modem, og vendt på de grønne lys, sæt kabel fra modem i uplink, sæt kabler fra pc'ere i de andre porte og tænd computerne.
Hvis ikke det virker så ring til TDC, de skal nok hjælpe dig selv om de normalt ikke yder support på switches.
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 21:36 #48
okay så er vi enige...

men så er jeg her igen.

det er ikke altid uplink man skal bruge...
kan være andre...
alt efter hvilket mærke man har.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 21:48 #49
Nok mere efter hvilken opsætning man vælger... tror jeg nok, for der er jo mange måder at lave tingene på. Men uplink bruges til fælles resurser. Kan f. eks, også bruges til en printer eller scanner. Men se iøvrigt denne vejledning fra TDC:
http://www.teledanmark.dk/html/privat/internet/bredbaand/pdf/ethernet_switch.pdf
Avatar billede luxman Nybegynder
22. februar 2002 - 21:51 #50
hmm det har du ret i, jeg undskylder min uvidenhed
Avatar billede arkivaren Nybegynder
22. februar 2002 - 22:04 #51
Speedguiden>Ring lige til TDC-support i morgen, for hvis du har gjort som jeg har beskrevet så SKAL det køre. De skal nok hjælpe dig, for der kan meget vel være en fejl i deres "ende"!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. februar 2002 - 16:18 #52
arkivaren, jeg har en switch, og her virker det kun med mere end en pc på hvis jeg har lige så mange dynamiske IP'er som jeg sætter PC'er på.

En switch deler resurcerne, men ikke IP'erne, til det skal du have en router.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
23. februar 2002 - 22:01 #53
>James_t_dk, det kan da godt være du har ret. Det fremgår godt nok ikke af hverken TDC's beskrivelse eller Opasia.
MEN speedguiden skriver han har anskaffet TDC 2 PC'ere på samtidig. Som jeg skrev tidligere er det nøjagtig min configuratio. O g jeg har ikke anskaffet ekstra.
MEN TDC giver altså også 2 dynamiske IP med som standard. Til gengæld giver OPASIA i dag fast. Ofte kan det være svært for kunden egentlig at finde ud af om man har Opasia eller TDC, da en del af opkoblinger til TDC bliver viderestillet til Opasia. Så det virkelige problem kunne være at speedguiden altså har et Opasia....???