Avatar billede tve Nybegynder
21. februar 2002 - 20:48 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk.

Er ved at købe ny harddisk. Har kigget på IBM DeskStar 60GXP 60GB - nogen specielle betænkligheder ved at vælge den?

Hvordan med støjniveauet?

Mit bundkort er et Abit BH6 - betyder det noget?

Har tidligere hørt om Maxtor og Quantum, er IBM at foretrække? Jeg mener, prisforskellen er så vidt jeg kan se ikke stor. Quatum kan jeg dog slet ikke finde priser på mere.

Har også hørt om Seagate Barracuda IV 60GB, men er måske lidt betænkelig ved Seagate... er det bare en gammeldags opfattelse at det er en anden rangs disk?

Jeg forventer ikke noget endegyldigt svar, bare en pejling i den rigtige retning. Pointene gives til mest fyldige/begrundede svar.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. februar 2002 - 20:50 #1
jeg bruger maxtor, og har kun gode ting at sige; støjsvag og virker bare ;)
og jeg har 3 venner, der har maxtor, som ikke har haft problemos - så jeg anbefaler Maxtor :0)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 20:58 #2
Jeg anbefaler også helt klart Maxtor. Jeg har aldrig haft et problem.
Avatar billede wize Nybegynder
21. februar 2002 - 20:59 #3
Jeg har den IBM disk som du har kigget på.... den er dejlig.. den larmer ikke. og kører kanon.
Avatar billede razorgoose Nybegynder
21. februar 2002 - 21:06 #4
jeg ville absolut vælge seagate barracuda IV 60GB da den er bygget op på et liquid materiale og er totalt lydløs..og er pengene værd..
ville holde mig fra IBM da de er totalt utilregnelige..aner aldrig om du får en god model...jeg ved det har haft..3*20 GB IBM
3*60GB seagate
2*40GB maxtor
3*80GB western digital
1*100 western digital

Razorgoose
Avatar billede nicklasb Nybegynder
21. februar 2002 - 21:06 #5
Jeg har to IBM harddiske. Den ene er på 30 GB den anden er på 40 GB. De kører også helt upåklagelige. Og de lammer ikke. (Hvis de gør, kan man ikke hører det for blæserne inde på motherboaderet, da de overdøver lydene. Den er også rigtig hurtig. Der er ikke noget at komme efter... Du kan også lige se en test af den haddisk du snakker om at købe her: http://212.242.110.234/hardware-test.dk/asp/reviews.asp#Harddisk De kan også kun tale godt om den.. Det eneste de ikke syntes om er at den kun fås op til 60GB. Men hvis det er det du vil have er gør det jo intet :-)

Håber det var hjælp nok..

/Nicklas B.
Avatar billede dmcn Praktikant
21. februar 2002 - 21:06 #6
Jeg har en Seagate Barracuda IV 40 gb, og den er dælme lækker! I en test i Privat Computer for nylig, mellem IBM, Maxtor og Seagate, vandt Seagate. De er næsten lige hurtige, men Seagate'n *er* mere støjsvag end de to andre.
Avatar billede smudo Nybegynder
21. februar 2002 - 21:11 #7
jeg er enig i at man skal vælge en Seagate Barracuda IV, da den er meget støjsvag og hurtig, frem for IBM's modeller. Jeg har selv haft 2 ibm hdd's der ikke virkede!
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. februar 2002 - 21:13 #8
Ville uden tvivl vælge Seagates udgave. Den som razorgoose nævner!

Et godt råd. Hold dig fra IBM's harddiske i øjeblikket. Der er fejl på MANGE af dem.
Flere forhandlere anbefaler heller ikke man køber dem.
En af mine venner havde sådan en harddisk på 60 GB, den er lige stået af. (Under 3 mdr gammel), og han er ikke den eneste der har haft problemer med den harddisk!

Ellers er maxtors udgave af en lignende harddisk et rigtig godt valg! :o)
Avatar billede hpo Nybegynder
21. februar 2002 - 22:11 #9
Vedr. IBMs diske, så er det vist kun de første 60GXP'er, der var fejlbehæftede. Køber du en ny i dag, vil den sandsynligvis intet fejle. Og det er ganske gode diske.

Vedr. Seagate Barracuda, så er det nogle rigtigt gode diske, da de er hurtige og meget lydsvage, men til gengæld udviklier de en del varme. Dvs. at har du plads i kabinettet, så køb Barracuda'en.

Maxtor diske kender jeg ikke så meget til, men har aldrig hørt noget skidt om dem. De to andre har jeg selv prøvet.

Hvis du har lidt flere kroner at smide efter disken, kunne du jo overveje en 120GXP fra IBM - de skulle være rigtig fede.
Avatar billede whatslife Nybegynder
22. februar 2002 - 03:02 #10
Jeg bruger en fujitsu MPG3409AH fluid 40GB (99,9% lydløs)
IBM Laver hele tiden fejl i filerne Maxtor er lidt langsom men laver knap så mange fejl
Fujitsu er klart den hurtigste mest fejlfri sagde jeg lydløs(fluid) jeg har prøvet og koster omkring 1100kr.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
22. februar 2002 - 12:54 #11
Jeg bruger selv maxtor lige nu, men det er efter hånden en halvgammel en(60gb) men den synes jeg larmer ad *** til, så nu går jeg og overvejer at købe en ny, har også kikket på den fujitzu som whatslife snakkede om, dog ville jeg nok tage den seagate der er blevet omtalt meget.

de der diske fra ibm, så vil jeg lige sige at jeg altså kender mange der har dem, og aldrig har haft problemer med dem, men det kan jo også være fordi de har været heldige.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
22. februar 2002 - 13:01 #12
du skulle prøve at gå herind: http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=Act604263

der har de noget der hedder reperations frekvens... den fortæller faktisk at seagate ligger i spidsen med 4.08%, IBM med 5.38 og til sidst maxtor med 6.11

det er taget på de diske der er blevet sendt tilbage til reperation.
Avatar billede lassebm Nybegynder
22. februar 2002 - 15:44 #13
Yup!
check evt. shg data www.shg.dk de anbefaler heller ikke disken!
Men som hpo siger, det kan da godt være at det kun var de første udgaver der har været fejl på! (snakker om IBM)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
22. februar 2002 - 17:19 #14
lige en bemærkning om shg

Ved ikke hvad i har af erfaringer med dem, men jeg kender en der fik en ødelagt cpu, og da han sendte den retur, ville de ikke lave den, og han måtte købe en ny.
Avatar billede tve Nybegynder
23. februar 2002 - 22:44 #15
Jeg endte med at købe Søgatten - dejlig disk. Tak for alle svarene!
Avatar billede razorgoose Nybegynder
23. februar 2002 - 22:50 #16
hvorfor vælger du hpo svar?????
vi andre sagde det samme som ham bare tidligere:)

Razorgoose
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
23. februar 2002 - 23:38 #17
det vil jeg da også gerne vide.... hmmmm
Avatar billede tve Nybegynder
24. februar 2002 - 05:35 #18
Razorgoose - læs allerførste indlæg:

"Pointene gives til mest fyldige/begrundede svar."

Altså ikke til den der siger tingene først... :) Men indrømmet - I sagde jo næsten alle det samme.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. februar 2002 - 10:52 #19
tve >> ok - men så kan du altså heller ikke forvente at få hjælp fra de personer igen...
Avatar billede tve Nybegynder
24. februar 2002 - 16:51 #20
Det forstår jeg ikke helt. Jeg er vel nødt til at acceptere eet af jeres indlæg? Hvordan kan det få folk til at blive sure? Pointene skal jo deles ud? Kan man dele point? Og i så fald, hvordan gør man det? Jeg havde kun mulighed for at acceptere et svar.