Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 15:54 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Visitkort skrifttyper

Hej med jer.

Jeg sidder med photoshop, og vil lave mig et visitkort. Det går også meget godt, men jeg kan ikke rigtig få skriften til at blive læselig, når jeg printer ud i visitkortstørrelse.

Jeg har oprettet et nyt billede på 16x arealet af det egentlige visitkort. Når jeg så printer vælger jeg at den skal printe i 25% målestok....størrelsen bliver rigtig nok, men jeg kan ikke læs skriften. Hvad gør jeg galt?
Skal det nye dokument oprettes i 1:1? Og hvordan får man så højere opløsning på de ca. 5x8 cm?

Mvh. Morten
Avatar billede rajczik Nybegynder
21. februar 2002 - 15:57 #1
Du skal bare gør den Lyser
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 15:59 #2
Jeg har lagt en version i 4xareal ud på http://www.mortenbock.dk/graphics/visitkort.jpg
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:00 #3
Hvordan gøre den lysere? Skrifttypen? Eller hvad mener du?
Avatar billede lee Nybegynder
21. februar 2002 - 16:02 #4
hmm hvilket program laver du det i ?

hvis du først laver det i et tegne program og derefter smider det i word.. og herfra formindsker kortet... kan det være her problemet opstår... fortæl lidt mere..
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:03 #5
Jeg laver det hele i Adobe Photoshop. (Som jeg vidst også skrev i mit spørgsmål? ;-) )
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 16:05 #6
Skal der være nogle effekter på din skrif, ellers vil det bedste være at du skriver teksten i Word eller et andet tekstbehandlingsprogram. Photoshop er nemlig ik et program til at skrive tekst i. Hvis du har Illustrator, kan du lavet hele visitkortet i det program uden at det bliver grimt :o)
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:07 #7
Det skal bare være almindelig skrift....måske med et logo i et af hjørnerne....
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:08 #8
Det der var meningen var, at lave et visitkort i høj opløsning, og så tage det ned til et trykkeri, så det bliver flot...
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 16:11 #9
okay, hvis jeg var dig ville jeg skrive teksten i et tekstprogram, nu ved jeg ik hvilke programmer du bruger, men jeg ved at med det jeg arbejder med, laver vi ik tekst i photoshop, det laver vi i Quark, med mindre at der skal effekter på. For som sagt er Photoshop ik et program til at skrive tekst i, det er et billedebehandlingsprogram.
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. februar 2002 - 16:13 #10
Ved godt det ikke er det spørgsmålet går på, men: Burde adresse ikke også stå der?

Har du haft kontakt til et trykkeri endnu? De vil normalt kunne fortælle dig hvilket filformat + opløsning de skal have det i, for at det bliver bedst.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:17 #11
t.thoft> Når du siger "laver teksten" hvad mener du så? Mener du at du skriver teksen i et teksbehanlingsprogram, og så eksporterer til det program som man samler det hele i? Eller mener du at man skal bruge sit worddokument som hoveddellen, og så bare importere et evt. logo?

Eller mener du noget helt tredie?
Avatar billede lee Nybegynder
21. februar 2002 - 16:19 #12
ahh!! soRy ;o)
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 16:20 #13
det jeg mener er, at du laver dit logo og hvad du nu vil ha på dit visitkort i Photoshop, derefter gemmer du det og åbner det i Quark eller hvilket program du bruger. Her henter du det du har lavet, og begynder at skrive den tekst du skal ha. Problemet med at skrive tekst i Photoshop er, at når man får det skrevet ud/trykt er det meget hakket og det er simpelthen noget som photoshop gør.

Hvilket tekstbehandlings program har du, har du Quark f.eks.?????
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 16:25 #14
kan du følge mig? :o)
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:27 #15
t.thoft> Jeg har Microsoft Word 2002.

Jeg synes bare deter så besværligt at få teksten til at stå som jeg vil have den i word...men det kan da sikkert lade sig gøre...

Men skal worddokumentet så laves i en højere opløsning? Eller er det fint bare at lave det i den opløsning man har brug for? Og kan man egentlig eksportere sådan et dokument som grafik, hvis man vil?

/Morten
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 16:30 #16
uha, nu har jeg ik så meget forstand på word 2002, da det ik er det jeg arbejder så pokkers meget med. Det er sådan at er det noget som skal trykkes skal det min. være i en opløsning på 300 dpi, men om du kan lave det i word ved jeg så ik, det må du lige se på.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 16:34 #17
ok. Tak for hjælpen...jeg prøve lige om jeg kan lave noget hæderligt her hjemme, og så følger point straks efter. *G*
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 16:35 #18
gør du det, ellers bare skriv igen, du må også få mit ICQ nummer hvis det
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. februar 2002 - 17:28 #19
Sådan...det blev faktisk ok...ærgeligt at jeg ikke har en ordentlig printer. :-(

Jeg endte med at gemme det som worddokument. Men nu må vi se hvad trykkeren siger til det, :-)

Morten
Avatar billede t.thoft Nybegynder
21. februar 2002 - 17:37 #20
ja men det skulle han ku ta, ellers må du få fat i programmet Quark eller InDesign, det er nogle gode programmer :o)Men godt at det lykkedes for dig, så kryder jeg fingre for at trykkeren vil tage det *S*
Avatar billede lamina Nybegynder
23. februar 2002 - 21:07 #21
..lol :)
for det første: altså hvorfor i alverden laver du ikke bare det hele i illustrator? og skal der ikke lidt flere farver på? Mht at udskrive i word: det er totalt ligegyldigt om programmet hedder word eller quark eller indesign. det er jo ikke sådan at quark udskiver i en høj opløsning vel!? du fortæller printeren hvormange dpi den skal udskrive dit dokument i.Til tryk skal alle billeder osv være ca 300dpi...det regulerer du i eks photoshop fsva billeder. Billedet importerer du herefter til quark. Hvis billeet har mindre dpi end 300 kan quark jo heller ik e det vel! det betyder kun at der kun blir trykt eks. 100 punkter pr. linie hvilket jo ik er ret meget vel.derfor 300. mht tekst skriver quark jo ik alt tekst i højerer opløsning end word vel.! den udskriver det til printeren med det antal dpi du ber den om.
Avatar billede tommyf Nybegynder
24. februar 2002 - 00:01 #22
lamina >>

Jeg kan ikke se det sjove.... det skulle lige være det, at du ikke rigtig kommer med noget brugbart, selvom det nok er mere tragisk end komisk.

1) 4 farver er dyerer, derfor har han nok valgt sort/hvid.

2) Hvis du går ned til et trykkeri og beder om at få noget trykt, for derefter at afleverer det i Word vil du blive grinet ud af bygningen.

3) 300 dpi er nu heller ikke det vilde, og absolut ikke standard. Min 4 år gamle laserprinter skriver med 600*600 dpi. Og det drejer sig stadig ikke om en printer, men et trykkeri der har meget mere avanceret udstyr til deres rådighed end den lille printer du omtaler.