Avatar billede steffen Nybegynder
23. maj 2000 - 23:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 - Hak i lyden?

Lagde for nyligt mærke til et underligt fænomen med min win2k-installation.

Når man afspiller lyd, kommer der hver 8-10 sekunder et grimt hak i lyden. Har ikke lagt mærke til det før, da det ikke har været tydeligt gennem anlægget med fx baggrundsmusik.

Men i aften bruger jeg så hovedtelefoner, og så er det pludseligt meget tydeligt, disse pops/cracks/hak.

Det hjælper ikke at sætte hardwareaccellerationen på lyden helt i bund - og problemet er der iøvrigt uanset afspiller, dvs. fx både mediaplayer og winamp har dette underlige problem.

Der er ikke noget problem under windows 98.

System:

Abit BH6
SB16
G400DH
Acard 870UW (SCSI)

Alle forslag modtages med kyshånd - det er meget generende. Problemet høres naturligvis iøvrigt tydeligst når der afspilles en 44khz/16bit/stereo lydfil kun med ehh .. "stilhed", hvis I forstår. Det er ikke muligt at optage et eksempel med soundrec eller lign. idet støjen ikke kommer med på disse optagelser - det virker som et internt problem i windows ..?
Avatar billede jens Nybegynder
23. maj 2000 - 23:20 #1
Har du prøvet at hente drivere til Win200 - jeg gjorde det til mit SB Life kort, og jeg kan love dig at det hjalp på lyden

Find det her:
http://www.soundblaster.com/welcome.asp

- Jens
Avatar billede steffen Nybegynder
23. maj 2000 - 23:24 #2
Downloads -> Drivers -> "Europe" "Windows 2000" "SB16" -> Get Files giver mig følgende:

"I'm sorry, but there are no files are available for Sound Blaster 16 under Windows 2000. Please return to the download page and select a different product and/or operating system."
Avatar billede jens Nybegynder
23. maj 2000 - 23:28 #3
ja, har også lige set det :-(

jeg havde de samme problemer med mit kort, indtil jeg fik en driveropdatering

Det er vist desværer ikke alt Win2 kan klare. Jeg har også en helt ny HP scanner som ikke virker i win2 pga. manglende drivere.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2000 - 01:53 #4
Tja hvor meget hukommelse har du på din PCér??
Avatar billede steffen Nybegynder
24. maj 2000 - 08:54 #5
128mb/450mhz
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
24. maj 2000 - 09:24 #6
Geninstallér Windows 2000. Problemet ligger i en af DLL'erne - men hvilken er det jo ikke lige til at sige :-(
Avatar billede steffen Nybegynder
24. maj 2000 - 11:25 #7
*g* Hint taken :-)

Men det hjalp nu ikke så meget; gjorde det her til morgen, havde mit scsi-kort mistænkt for at have en dårlig w2k-driver.

Men problemet er der desværre fra første færd, så der blev jeg ikke meget klogere.

Men ellers ikke noget dårligt forslag .. ;-)
Avatar billede cassidy Nybegynder
25. maj 2000 - 00:53 #8
Avatar billede cassidy Nybegynder
25. maj 2000 - 00:57 #9
Sådan kan det gå, når man læser hurtigere end øjnene kan følge med :-) Det var SB16 du havde - ikke SBLive.

Anyways...  Hjælper det hvis du eksempelvis i Winamp skifter til DirectSound plugin istedet for WaveOut?
Avatar billede steffen Nybegynder
25. maj 2000 - 07:49 #10
Jep, det giver det samme - fuldstændigt. En video med 44khz lyd giver det samme - med de alm. 22khz video'er (vcd fx) kan jeg dog ikke høre det.

Så det er sådan helt uafhængigt af program, men tidsintervallet klikket kommer er rimeligt stabilt - uanset om jeg laver noget på PC'en eller ej.
Avatar billede royd Nybegynder
13. juni 2000 - 22:40 #11
er dit lydkort ISA eller PCI
Avatar billede steffen Nybegynder
14. juni 2000 - 11:22 #12
SB16 findes kun i ISA-versioner, så det er et ISA kort.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
17. juli 2000 - 11:18 #13
Steffen problemet er tydeligvis at du har valgt at spare. Køb dog et bedre lydkort til din store maskine.

Hvis jeg var din PC ville jeg også lave brok over sådan et stjøkort.

SB-live koster ca.500,- hos www.shg.dk der er ca 5 Km at cykle.

Ses, Mads
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2000 - 15:01 #14
Det er driverne til lydkortet det er galt med og hvad med opdatering af directX.
Avatar billede steffen Nybegynder
23. juli 2000 - 13:48 #15
x4all_dk:

Da jeg ikke kan undvære mit Roland SoundCanvas SC-15 (der stadig virker upåklageligt), og der ikke findes andre kort på markedet der understøtter denne udvidelse, er jeg indtil videre strandet med kortet.

kharder:

Det kunne jeg forestille mig .. men min søgen efter andre drivere har indtil videre ikke givet resultat :-(

Opdatering af DirectX gør hverken fra eller til.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2000 - 00:03 #16
Hvis den servicerede driver til windows 2000 ikke findes på producentes hjemmeside, så er den nok ikke klar endnu. Så hvis installationen gik uden problemer, så må det være windows2000, som har brugt en eller anden Allround driver, som f.eks. skete hos mig.
Avatar billede steffen Nybegynder
04. august 2000 - 16:15 #17
Idag installerede jeg et tertiært skærmkort - og så var problemet pludseligt væk ...

Jeg henlægger spørgsmålet under \"uopklaret\".