Avatar billede casp Nybegynder
23. maj 2000 - 22:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dødt lithium-ion batteri

Er der nogen af jer, der ved hvad man kan gøre for at få liv i et totalt dødt Lithium-Ion batteri til en Olivetti notebook?

Batteriet har kun været opladet én gang. Så blev notebooken tabt på gulvet og har nu ikke været opladet et ½ år.

Alle gode råd er velkomne...

Avatar billede kjalle Nybegynder
23. maj 2000 - 22:51 #1
Tror desværre .... du må få fat på et nyt batteri .... det er sandsynligvis DØDT :o(

//Kjalle .....
Avatar billede TommyB Nybegynder
24. maj 2000 - 12:03 #2
Hvis batteriet har været opladet, da det blev lagt til side i et halvt år, er der ikke meget at gøre. Det kan batteriet simpelthen ikke tåle.

Men du kan prøve en sidste ting:
Find ud af hvor meget spænding batteriet er på, og find en pære på samme spænding, helst med så lille modstand som muligt. Sæt så pæren til at aflade batteriet, ved at forbinde + og - til pæren (lyder svært ik´ :)).

Det kan tage mange timer, og selv om at pæren næsten ikke lyser til sidst, så lad det ligge i god tid.

Batteriet er nu blevet afladet, meget langsomt med en meget lav modstand, og det er den eneste (sikker) måde at du kan 'tvinge' det sidste enregi ud af dit batteri. Prøv til sidst at oplade batteriet til fuld styrke.

Bemærk ! Det bliver ikke et ret godt batteri, men det er bedre end slet ikke at have noget. :((

Der findes også en anden metode, det er ved at vende polerne, med ligemeget hvad folk fortæller dig, så lad være med at prøve på dit Lithium-ion batteri. Det enten springer, eller bliver mere ødelagt !!

tommyb@privat.dk
Avatar billede rikkejn Nybegynder
11. januar 2001 - 14:14 #3
Jeg har samme problem, og kan ikke engang skaffe et nyt, men hvis det hjælper, så tror jeg, at Brinck elektronik skifte nogle elementer ud, så man får det der svarer til et nyt batteri - til ca. ½ pris af hvad et sjældent batteri ville koste.