Avatar billede starknightdk Nybegynder
23. maj 2000 - 22:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

floating point (mips)VS integer (mflops)?????

Kan nogen fortælle mig hvad forskellen er på disse to CPU egenskaber ?
En af mine venner havde fået et testresultat hvor der var taget en test af tre maskiner ( m. forskellige processorer (PIII600 + Celeron375 + AMD400)) og den viste så at celeron cpu'en havde en højere integer end AMD. Der skal lige tilføjes at der er tale om en K6-2. Ingen af testene er standard test fra programmer de er testet hver især og sammenlignet bagefter m. resultaterne.
Det ville være rart at få at vide hvad forskellen er !

Der er 300 point til den der har et kvalificeret svar til dette spørgsmål....
Avatar billede stigc Nybegynder
23. maj 2000 - 22:54 #1
MIPS: million instructions per second
Avatar billede stigc Nybegynder
23. maj 2000 - 23:01 #2
MIPS: million instructions per second
mflops: million flotingpoints per second

Generelt kan man sige en høj MIPS værdi fortæller noget om computerens ydeevne inde for almindelig programmer. Dvs at alle programmer kører hurtiger jo højere MIPS.

Hvis programmet bearbejder mange kommatal er det endvidere vigtigt, at computeren har en god "flotingpoint unit", (FPU) som er en processor der tager sig af kommatals beregninger. Dvs 3d spil og især 3d programmer (cad, 3d studie max) nyder godt af en god FPU.

Celeron375 kan meget vel have en højere MIPS end k6-2 400, og den har så vidt jeg også en bedre FPU. PIII slå dog begge af disse processore.

AMDs Athlon er den med den bedste FPU'er, så den kan klart anbefalse til 3d beregninger.

Avatar billede steffen Nybegynder
23. maj 2000 - 23:19 #3
Der er nogle rigtigt gode forklaringer og benchmarks på:

http://www.cnews.dk/sisoft_sandra_99.htm

men de to måleenheder er ikke alt - og de er tit blevet kritiseret - fx SpecMark99 er mere objektiv. Idag med processernes add-ons - fx 3DNow, MMX og SSE er der mange ting med i billedet. Men kig lidt på linket og bliv meget klogere.

Der er også et testprogram så du kan sammenligne med din egen maskine.
Avatar billede stigc Nybegynder
23. maj 2000 - 23:22 #4
Nu nævner jeg kun 3d programmer som programmer der kræver en ogd FPU >> Tegneprogrammer som Photoshop er også glade for en god FPU.
Avatar billede stigc Nybegynder
23. maj 2000 - 23:24 #5
Men alle programmer bruger FPU i mere eller mindre program. Selv Word som er et ganske almindelig tegneprogram, bruger masse af kommatals beregninger til at placere bogstaverne på skærmen.

Det skulle have været et svar hele vejen igennem..
Avatar billede starknightdk Nybegynder
24. maj 2000 - 00:34 #6
Jeg har accepteret STEFFEN's svar da hans link var til en rimelig udførlig side om emnet og Jeg siger mange tak.
Avatar billede stigc Nybegynder
24. maj 2000 - 00:45 #7
Fær point fordeling det må man sige!
Avatar billede starknightdk Nybegynder
24. maj 2000 - 01:02 #8
Sorry min fejl.
Jeg opretter et nyt som du kan "besvare" og som et plaster på såret så får du også 300 point.
er det iorden?
Avatar billede starknightdk Nybegynder
24. maj 2000 - 01:05 #9
Spørgsmålet bliver :

get2net ?

ok
Avatar billede stigc Nybegynder
24. maj 2000 - 15:09 #10
Det må jeg sige. Det er jo fair point fordeling!