Avatar billede jterp Nybegynder
20. februar 2002 - 17:04 Der er 3 kommentarer

Den optimale løsning?

Hejsa!

Vi er fire gutter, der har besluttet at dele en 2mbit forbindelse. Vi er fordelt i 2 forskellige lejligheder i fire foskellige værelser. Valget af udbyder er faldet på TDC, der jo tilbyder leje af flere forskellige former for router. Vi har to hubs. Én med otte og én med fire indgange og kablet mellem de to lejligheder er trukket. Vi vil gerne kunne spille internt på netværket, men også gerne udaftil uafhængigt af hinanden. Det skal også helst kunne undgåes at folk der "suger" stjæler hele båndbredden.

Hvad er den optimale løsning?

På forhånd tak!

Mvh. Jeppe Terp
Avatar billede sg-impact Nybegynder
20. februar 2002 - 17:22 #1
hmm en løsning vil værre at trække kablerne (altså fra hver putter/værelse) til en fælles switch, som var connectet til router.. det er ret simpelt og lave!!
Avatar billede morpheus Nybegynder
20. februar 2002 - 20:07 #2
Hvis i skal styrre båndbredden mellem de enkelte computere er i nød til at finde en server at stille op.
Dette kan gøres med MS produktet Windows 2000 Server
eller en Linux server.
Avatar billede djernaes Nybegynder
21. februar 2002 - 07:28 #3
En MS Server kan ikke splitte båndbreden.

Det i skal have er en router med en funktion der drosler forbruget pr. source IP (eller pr. subnet). Der findes sådan en funktion til Linux!

For at være helt ærlig, så vil i alligevel ikke have det! Hvis den ene ikke bruger sin 1/4, så kan de andre ikke udnytte den. Tænk på at TCP/IP er pakke orienteret, og hvis flere benytter forbindelsen så mixes pakkerne. Kun hvis i alle sammen prøver at bruge meget båndbrede på en gang bliver i straffet, og det er så jer alle der bliver straffet. I kender hinanden, så stol også på hinanden.

Martin