Avatar billede oasen Nybegynder
20. februar 2002 - 03:34 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Fuldmægtig?

Nu har jeg lige registreret et par domæner mere - denne gang hos http://www.buydomains.dk i modsætning til sidste gang, hvor det var hos http://4u-web.dk

Når jeg slår mine domænenavne op på http://www.dk-hostmaster.dk/dkwhois.php?lang=da får jeg oplyst, at jeg kun står som "betaler" og "fuldmægtig" ved det domæne, jeg oprettede hos 4U-Web.

Hvad ligger der i begreberne "fuldmægtig" og "betaler" i denne sammenhæng?
Jeg kan se, at BuyDomains står som begge dele ved de sidst oprettede domæner.
Kan det have nogle konsekvenser, hvis f.x. firmaet BuyDomains skulle gå konkurs?
Hvad er det bedste?
Avatar billede bounce2002 Nybegynder
20. februar 2002 - 03:46 #1
Betaler = Personen som ejer domænet.

Fuldmægtig = Personen som har registreret domænet for dig, eller er den som står for navneserveren hvor dit domæne ligger.
Avatar billede oasen Nybegynder
20. februar 2002 - 04:08 #2
Mit navn står kun ud for registrant. Men ikke ud for betaler - dvs. jeg ejer ikke mit eget domæne??
Ved første domæne står mit navn også ud for fuldmægtig. Men jeg kan jo ikke registrere et domæne for mig selv, eller...?
Jeg fatter det ikke...
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. februar 2002 - 07:10 #3
Jeg er både Registrant, Fuldmægtig og Betaler....

Jeg har selvfølgelig også redeligeret mit domæne selv.
Avatar billede bounce2002 Nybegynder
20. februar 2002 - 08:16 #4
betaler og registrant er sådan set det samme...
Avatar billede Noone Nybegynder
20. februar 2002 - 12:25 #5
Jeg står ud for alle 3 funktioner... Men det ser ikke ud til, at det er muligt at finde ud af, hvad der er hvad....
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. februar 2002 - 12:36 #6
Ved i hvad... jeg skriver sku en lille mail til dem.. :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. februar 2002 - 15:41 #7
Taget fra: http://www.dk-hostmaster.dk/forms/domain.3.00.dansk.txt

Sektion 5: Registrant

  Denne sektion SKAL udfyldes.

  Denne virksomhed eller person vil blive registreret som registranten
  af domænet. Registranten er den juridiske identitet, der er indehaver
  af rettighederne og forpligtelserne til domænenavnet.
  Såfremt registranten er en virksomhed/organisation må punkt 5c IKKE
  udfyldes.
  Såfremt registranten er en person må punkt 5a IKKE udfyldes.
  Ansøgningen vil blive afvist, hvis både punkt 5a og punkt 5c er udfyldt.

Sektion 6: Fuldmægtig

  Denne sektion SKAL udfyldes.

  Denne virksomhed eller person vil blive registreret som fuldmægtig
  for domænet. Den fuldmægtige har ret til at redelegere, overdrage eller
  slette domænet samt foretage andre ændringer i stamdata for domænet.
  Dog forbeholder DK Hostmaster A/S sig ret til at kontakte registranten
  i tvivlsspørgsmål.

Sektion 7: Faktureringsadresse

  Denne sektion er valgfri.

  Denne virksomhed eller person vil blive registreret som faktureringsadresse
  for domænet.

  Hvis ikke denne sektion bliver udfyldt, vil fuldmægtig også
  blive betragtet som faktureringsadresse.
Avatar billede oasen Nybegynder
21. februar 2002 - 03:54 #8
Hmm... tak - mit navn står som nævnt ikke ud for fuldmægtig. Det gør et amerikansk firma (formentlig tilknyttet buydomains.dk, hvor domænerne er bestilt).
Med andre ord kan dette firma, ifølge DK-Hostmaster, "redelegere, overdrage eller slette domænet samt foretage andre ændringer i stamdata for domænet". MIT domæne???
Avatar billede oasen Nybegynder
21. februar 2002 - 05:41 #9
Nu skrev jeg lige til BuyDomains, og de oplyste, at de aldrig ville f.x. slette mit domæne, da de er et pålideligt firma, og jeg er en del af deres levebrød. Men hvad hvis deres pålidelige firma en dag går konkurs eksempelvis? Hvor strander mine domæner så?
Jeg synes, det virker noget usikkert...
Grunden til, at de står som betaler er formentlig, at min betaling foregår til dem og altså ikke direkte til DK-Hostmaster. Men det generer mig, at de står som fuldmægtig - specielt når jeg ikke ved, hvilke konsekvenser det kunne have...
Avatar billede vizual Nybegynder
21. februar 2002 - 10:36 #10
Ja det virker da ikke helt betryggende at du ikke står som Registrant på dit eget domæne i tilfælde af at de skulle gå konkurs, eller hvis du skulle blive utilfreds med dem og de sylter din sag, tja så for du vel problemer med at flyttet domænet til en anden udbyder, selv har jeg lige registret rknudsen.dk ved dandomain og jeg står som registrant, fuldmægtig og betaler.
Avatar billede oasen Nybegynder
21. februar 2002 - 15:56 #11
Du har ikke forstået det helt korrekt - jeg står som registrant, men IKKE som fuldmægtig...
Bryder mig bare ikke om, at mit domænes eksistens tilsyneladende bygger på tillid til et firma, jeg ingen erfaringer har med...
Men mon ikke, jeg vil stå som fuldmægtig, hvis jeg redelegerer det?