Avatar billede graae Nybegynder
22. maj 2000 - 20:36 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

OH MY GUARD THAT'S THE FUNKY SHIT !

undskyld den latterlige titel, men hvad er det GYLDNE SNIT i forbindelse med en BILLEDANALYSE ??
Avatar billede klas Juniormester
22. maj 2000 - 21:02 #1
Det er vel et krydt lige i midten af billedet hvis jeg husker rigtigt . . .
Avatar billede hmmm¿¿¿??? Nybegynder
22. maj 2000 - 21:07 #2
nej.....

Jeg ved ikke hvordan man finder det, men hvis du har dit billede, og sætter det op på et koordinatsystem, så er der fire gyldnesnit.
1. 25% ind af x aksen og 75% af y-aksen
2. 75% ind af x aksen og 75% af y-aksen
3. 25% ind af x aksen og 25% af y-aksen
4. 75% ind af x aksen og 25% af y-aksen
Avatar billede design Nybegynder
22. maj 2000 - 21:08 #3
det er forholdet mellem højde og bredde
(1+SQR(5))/2 = ca. 1,618
Avatar billede hmmm¿¿¿??? Nybegynder
22. maj 2000 - 21:08 #4
altså i første eksempel: gå 25 % bredden af billedet ind vandret og 75% af højden ind lodret
Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 21:15 #5
"Det gyldne snit" kan defineres således: I stedet for at placere de vigtigste billedelementer
direkte i midten kan man forskubbe dem lidt.

Fra antikken har man kendt formlen for det gyldne snit, der siges at dele en linie eller flade på det
smukkeste sted.

I en billedflade bliver der fire gyldne snit, og i deres
skæringspunkter kan vigtige indholdsmæssige elementer være anbragt.
Avatar billede design Nybegynder
22. maj 2000 - 21:25 #6
hmmm¿¿¿??? > forkert!

snipper > næsten rigtigt
Avatar billede design Nybegynder
22. maj 2000 - 21:37 #7
Jeg bør måske tilføje at det selvfølgelig er forholdet 1 : 1,6181
Avatar billede steffen Nybegynder
22. maj 2000 - 21:49 #8
Det gyldne snit definerer fire punkter i en firkant "lidt inde" i billedet, lidt mindre end billedet (ca. 1 så stor)(matematik ovenfor).

Her er der fx i klassiske reklamer altid:

1) en smøg, hvor vinkel og længde kunne have fællestegn med en fallos ..
2) bryster el. balder
3) en pakke tyggegummi, jvnfr 1

Men det hænder altså at der ikke er noget interessant i det gyldne snit - tro mig :-)

På en typisk skærm vil den blå menulinie i eksperten starte i det gyldne snit.
Avatar billede steffen Nybegynder
22. maj 2000 - 21:50 #9
Hov, glemte øller og golfkøller
Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 21:52 #10
design>>> tjah, det er nu hvad der står i en gammel lærebog jeg har...

graae>>> Ellers prøv at besøge Hanne Damian Lindquist hjemmeside på http://home0.inet.tele.dk/damian/

Her er nogle ganske fornuftige oplysninger om emnet...
Avatar billede harboe Nybegynder
22. maj 2000 - 22:13 #11
det mest attraktive sted på en klakat eller en skærm er

********************
*                  *
*  ****************
********************

den "sorte" del af "billedet" (sådan da')

MVH Harboe

Avatar billede engberg Juniormester
22. maj 2000 - 22:17 #12
GOD...ikke GUARD......
Avatar billede graae Nybegynder
22. maj 2000 - 22:23 #13
ved det ... har selv opdaget det, men ville ikke gøres disse kritiske sjæle på eksperten klar over at jeg lavede en sådan fejl, i frygt for at mit spm. ville blive glemt ;o)
Avatar billede engberg Juniormester
22. maj 2000 - 22:33 #14
;=)
Avatar billede steffen Nybegynder
22. maj 2000 - 22:58 #15
Føj da, din skærm ser ikke for sund ud, harboe :-)
Avatar billede spørgejørgen Nybegynder
22. maj 2000 - 23:28 #16
lol.... nej jeg har lidt problemer med opløsningen ;-)
Avatar billede roslev Nybegynder
23. maj 2000 - 01:30 #17
..man inddelere et billede horisontalt så det lille stykke er ligeså stort i forhold til det store stykke, som det store stykke er i forhold til hele billedet!
Avatar billede engberg Juniormester
23. maj 2000 - 10:16 #18
Hvis man ikke vidste bedre ville man jo tro, at det var snyd, nå steffen giver en kommentar til harboe og så spørgejørgen svarer som om han er harboe..... Især da det er første gang han kommenterer noget herinde.....!
Avatar billede graae Nybegynder
23. maj 2000 - 21:02 #19
Ja, HARBOE og SPØRGEJØRGEN må sq da være samme person !!