Avatar billede leifo.dk Nybegynder
19. februar 2002 - 18:55 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Sløv PC

Jeg vil gerne formatere min HD og helst så nemt som muligt. Hvordan gør jeg det nemmest før/efter. Helst meget detaljeret, da jeg ikke har prøvet det før. Har ingen brænder og kører 98.SE  (P.S. ingen ironiske kommentarer summer :))
Avatar billede al_dair Nybegynder
19. februar 2002 - 18:58 #1
Du laver en startdiskette (kontrolpanel)... sætte den i maskinen og genstarter..

Når systemfilene er aflæst færdigt, og der kommer (a:)frem,
taster du: FORMAT C:(harddisk) .... følg instruks
Avatar billede al_dair Nybegynder
19. februar 2002 - 19:00 #2
Havde din maskine ikke en genoprettelses CD-Rom med, (IBM, Compaq har normalt)....

Du kunne have sat den ind.. og ups... den formater og geninstall original programmer.
Avatar billede slinky Nybegynder
19. februar 2002 - 19:08 #3
hvis man ikke har en "færdigkøbt" pc fra fx. scumpaq sp er der jo ingen sådan cd med
Avatar billede 2cool Nybegynder
19. februar 2002 - 19:10 #4
Lav den startdisk som al_dair skriver, sæt den i, og sørg for at du kan bruge dit cd-rom drev i dos..

skriv så:
format c: /u /q
/u = ingen fortrydelsesret
/q = quick - så er du fri for at vente den halve nat
når det er gjort skriver du

d:\win98\install

og følger instrukserne under windows installationen.

Endnu et godt råd er at kopierer filen
c:\windows\smartdrv.exe til disketten inden du går igang!

Inden du skriver d:\win98\install skal du skrive
a:\smartdrv c+
så går installationen meget hurtigere
Avatar billede 2cool Nybegynder
19. februar 2002 - 19:13 #5
For at teste om dit cdrom drev virker i dos kan du efter at du har bootet på disketten skrive:

d: [enter]
(hvis ingen fejl så skriv
dir [enter]
(kommer der en liste med indholdet fra din cd-rom drev virker det)
(kommer der en fejl efter du har skrevet d: [enter] er cd-rom driveren ikke indlæst i dos

Får du brug for det kan jeg lave en fil som jeg kan maile til dig som gør hele processen i dos med at formaterer etc. og starter windows installationen.

NOTE:
[enter] betyder at du skal trykke på knappen enter - ikke skive enter ;o)
Jeg ved jo ikke om du kender så meget til det, og heller ikke om du kender dos...
Avatar billede omen Nybegynder
19. februar 2002 - 19:21 #6
2cool: Win95/98 installationer loader selv SmartDrive
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
19. februar 2002 - 19:22 #7
Jeg har ikke forstand på at arbejde i Dos, men jeg har en " ren startdiskette" og en CD rom. Så kan jeg ikke få det på newbie stadiet ?
Avatar billede al_dair Nybegynder
19. februar 2002 - 19:25 #8
Det kan næsten ikke blive mere Newbie!!

Skriv de kommandoer, der beskrevet overfor ned... og så er du godt på vej
Avatar billede al_dair Nybegynder
19. februar 2002 - 19:36 #9
Det er meget nemmere end du tror... ;-p
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
19. februar 2002 - 19:58 #10
OK Jeg bukker og takker og forsøger mig med jeres anvisninger og deler pointen mellem jer.
HVIS I IKKE HØRER FRA MIG ER DET GÅET GALT . :)