Avatar billede -2000haj Nybegynder
19. februar 2002 - 16:43 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Lås Båndbredde

Jeg har et lille problem.

Jeg har en stor internet line som deles ud til nogle PC'ere. Jeg kunne godt tænke mig at kunne begrænse nogle af dem. Fx sådan at jeg kan stille et sted hvormange kbit hver IP må hive..
Eller findes der en anden måde hvordan man kan gøre det ?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 16:46 #1
En der hedder Dalbjerg fik det en gang til at virke med Winroute :)
Avatar billede -2000haj Nybegynder
19. februar 2002 - 16:49 #2
Heder han dalbjerg her på eksperten ?
Avatar billede -2000haj Nybegynder
19. februar 2002 - 18:09 #3
Jeg har lige hentet winroute og der findes ikke noget om fordeling af båndbredde..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. februar 2002 - 21:01 #4
dette spørgsmål er blevet stillet mange gange her på eksperten, og der er endnu ikke nogen der er kommet med et bud, så det ser ikke ud til at det findes! :0(
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 21:11 #5
JO, dalbjerg har lavet det engang :)

Han havde 512/512 og en webserver, han gjorde så hans normale maskine kun kunne bruge 256/256 og server bare den den havde brug for :) SÅ var der altsi båndbrede til serveren :) Jeg kan lige spørge hvordan har jeg gjordt det :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. februar 2002 - 21:13 #6
det lyder godt! det vil jeg gerne ha fat i!!
Avatar billede -2000haj Nybegynder
19. februar 2002 - 21:52 #7
Cyberfinn Ja hvis du gider det.. Jeg har nemlig en bruger på mit net som har fundet ud af at han kan køre et napster ligende program herfra.. Og så køre nettet sløvt..
Avatar billede wiuff Nybegynder
19. februar 2002 - 23:27 #8
Det du har brug for er en service som kan lave noget QoS (Quality of Service). Jeg har dog absolut ingen idé om Winroute kan klare dette.

QoS er vel i bund og grund noget som skal laves på router niveau (hvorfor Winroute i teorien skulle kunne klare det).

Derfor vil jeg lave et spørgsmål med 200 points bonus, hvis nogen kan svare på følgende:
1) En liste over danske ISP'er som tilbyder QoS
2) Eventuelt en liste over routere som kan klare QoS (Cisco, Effecient, etc).
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 23:36 #9
2000haj: Må jeg spørge.

Er det i et firma eller hvad ??? For ellers ville jeg lukke for de porte kazaa bruger, for sådan noget nruger man ikke på arbejde.
Avatar billede -2000haj Nybegynder
21. februar 2002 - 10:38 #10
Det er mit eget hjemmenetværk. Som jeg deler ud til nogle af naboerne. Og jeg tjæner penge på det. Men jeg har ikke løst til at opleve modem download tider bare for de at de er på..
Jeg har en 6 Mbit og der er 11 brugere på.. det er incl mig selv.
Jeg ringede til MS og fik tilsend ten ISA server 3.0 trial i 3 måneder. Men den kan kun prioritere datane ikke dir begrænse.
Det jeg er ude efter er noget i stil med det man kan gøre på diverse FTP servere.. Låse en bruger til en båndbrede.
Windows 2000 Kan godt køre QoS, men jeg har forståelsen af at den gør det samme som ISa serveren bare deler lagkagen efter de prioriteter, og ikke begrænser hver enkelt bruger dir. så selv om det kun er ham der er på så får han stadig kun den båndbredde som jeg tillader.
Jeg er villig til at betale en sum penge for sådan et produkt, evt. en *nix maskine der køre det. Bare at det er nemt at administrere.
Avatar billede vizual Nybegynder
21. februar 2002 - 12:19 #11
Jeg fandt frem til følgende på tiscali.dk

Cisco 677 - har ikke QoS
Cisco SOHO 77 - har ikke QoS
Cisco 827 - har QoS

Der stod følgende til cisco 827:
Definere Quality of Service gennem LLQ (Low Latency Queing), CAR (Comitted access rate) samt LFI (Link fragmentation and interleaving).

Comitted access rate, lyder det ikke som om det var en mulighed?
Avatar billede -2000haj Nybegynder
21. februar 2002 - 16:53 #12
Jo det var det faktisk..

Jeg tror at jeg vil gå ud og "shoppe" en gang i næste uge.. Hvis nu at der var noget der kom med en billigere løsning imorgen ville jeg argere mig ihjæl hvis jeg havde købt for 5000kr + udstyr.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 18:53 #13
Er det en FASTNet linje eller en fiber linje ????
Avatar billede -2000haj Nybegynder
21. februar 2002 - 20:09 #14
Et fast kredsløb.. Jeg ved faktisk ikke hvordan de laver det videre fra mig af.. Jeg har bare en box jeg kobler mig på med en 10 mbit ethernet grænseflade. Så fik jeg afvide ta jeg skulle bruge en bestemt IP til den enhed jeg skulle koble på.
Avatar billede tscholz Nybegynder
28. februar 2002 - 22:25 #15
Det kan lade sig gøre med en linux router, har selv kikket lidt på det. Har et par links du kan se på:
http://www.prout.be/qos/QoS-connection-tuning-HOWTO-4.html
http://www.docum.org/stef.coene/qos/example/