Avatar billede kim2 Nybegynder
19. februar 2002 - 14:33 Der er 4 kommentarer

Digital out på SBLIVE <-> COAX digital in på forst. ?

Jeg bruger pt. LINE OUT på mit SB Live 1024 Value. Dvs. udgaven som kun indeholder kortet, men den ene kanal støjer...

Kan jeg istedet forbinde den digitale onboard SPDIF_EX pin connector på lydkortet til min Surroundforstærker's COAX digitale indgang (phonostikket) ???
Dvs. den port på SB som man forbinder den der 5,25" konsol, som medfølger i den 'fulde version' af SB Live.

...eller er det 2 forskellige typer digitale signaler ?

...desuden er det vil PIN2 (GND) og enten PIN1,9,11 eller 12 jeg skal bruge - men hvilken ????

12-pin SPDIF_EXT connector pin assignments
1 SPDIFO#0 SPDIF Out signal
2 GND Ground
3 KEY
4 VCC Power
5 GND Ground
6 SPDIF_IN SPDIF In signal
7 NC Not connected
8 NC Not connected
9 SPDIFO#1 SPDIF Out signal
10 GND Ground
11 SPDIFO#2 SPDIF Out signal
12 SPDIFO#3 SPDIF Out signal

Og endelig: Har nogle erfaringer med dette (både positive & negative ?)

Mvh
Kim Rasmussen (stud.ing)
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
22. februar 2002 - 11:02 #1
Jeg vil tro du kan vælge hvilken som helst af SPDIF udgangene. Det kan evt. være det skal aktiveres i software hvilken det er.
Hvis du har adgang til et oscilloskop kan du evt. prøve og måle om du får et signal mellem gnd og spdifferne
Avatar billede kim2 Nybegynder
25. februar 2002 - 08:35 #2
Jeg har desværre ikke adgang til et osc...
Men du mener altså at det signal, som SB smider ud, er af 'samme type' som COAX in på en ganske normal forstærker ?
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
25. februar 2002 - 09:30 #3
Det er SP/DIF normalt. Så det er selvfølgelig nærliggende at du burde kunne tage signalet direkte fra pinnende.

Hvis du ikke er vild med at skulle sætte dit anlæg til denne udgang, kunne du evt. prøve se om dit lydkort deler IRQ med andre kort i maskinen. Hvis dette er tilfældet, og du ikke kan skifte IRQ'er, kan du prøve og deaktivere acpi.

Hvordan dette gøres kan du læse på følgende side:

http://www.tweakersasylum.com/Guides/ACPI/ACPITweak/00000001.htm
Avatar billede bone_head Nybegynder
26. februar 2002 - 13:54 #4
Har selv et Soundblaster Live 1024 Player som jeg har sluttet direkte til min surroundforstærker med SPDIF. Jeg bruge den SPDIF udgang der sidder bag på selve lydkortet, og derefter konverterede jeg stikket fra et minijack til phono stik som kom i forstærkeren. På mit lydkort var SPDIF stikket et lille gult stik til forskel fra de 4 andre stik som var gyldne/guldfarvede. Det virkede dog første efter jeg opdaterede med de nyeste drivere fra Creative's side (jeg brugte ellers w2k's default drivere før).