Avatar billede flapper Nybegynder
19. februar 2002 - 11:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opbygning af netværk

Jeg vil gerne have hjælp til opbygning af et netværk til deling af filer og ADSL forbindelse.

Jeg har tidligere lavet et netværk via en hub og CC ADSL.

I mellemtiden er jeg dog flyttet og vil gerne sætte nogen netværksdåser og kabler lidt pænt op.

Det jeg har:
På min nye adresse har jeg fået TDC bredbånd. OS er win98se, jeg har en cisco 667 (jeg mener at det er det nummer) en 5 ports hub og kabler og vil gerne have sat 3 PCer til netværket.

Det jeg gerne vil lave:
Fra mit modem (følger med TDC bredbånd) eller min router vil jeg gerne føre kabler i 2 eller 3 retninger. På alle kabler vil jeg gerne montere en række netværksdåser til vægmontering, så jeg kan flytte PCerne rundt uden også at skulle flytte andre kabler end et kort kabel til nærmeste stikdåse.

1. Kan det lade sig gøre
2. hvad skal jeg bruge udover kabler og stik. Jeg tænker på en switch, ekstra IPnumre og lignende.

Jeg takker på forhånd.
Avatar billede hemning Nybegynder
19. februar 2002 - 11:59 #1
Så vidt jeg husker, understøtter Routerne fra Cisco ikke DHCP, hvilket jo under alle omstændigheder er ærgerligt :o( Så hvis det er rigtigt, er du nødt til, enten få nogle flere Dynamiske IP-adresser, at købe en anden router (der understøtter DHCP) eller nok den bedste løsning, at købe en lille computer og installere Linux på den (Linux Mandrake) http://www.linux-mandrake.com/en/ (kan købes på http://linuxpusher.dk/ for 3*20kr) og instalere den som DHCP server! Hilsen Henning
Avatar billede cleemann Nybegynder
19. februar 2002 - 12:03 #2
Jo cicso 677 understøtter DHCP. Så ekstra IP numre burde ikke være nøvendigt.
Men kan du bruge Cisco 677 til TDC`s løsning?
Avatar billede csuperman Nybegynder
19. februar 2002 - 12:59 #3
Det skulle kunne lade sig gøre.
Men du skal nok lige undersøge om dit modem modtager mere end IP fra TDC. Du kan nemlig risikere at modem er sat til, kun at sende én IP videre, hvilket betyder at det kun er én maskine der kan komme på internettet.
/Csuperman
Avatar billede allenavnevaroptaget Nybegynder
19. februar 2002 - 14:27 #4
For nu at besvare spørgsmålet (uafhængigt af TDC's eventuelle blokering af din router).

Det skal sættes op på følgende måde:

Enkeltstikkene rundt omkring i boligen skal kables til en hub eller en switch (i denne situation er det ligegyldigt om det er det ene eller det andet).

"enet" på din 677 (som jeg regner med, du snakker om - selvom du skriver 667) (det gule stik) skal føres _enten_ i en uplinkport på din hub/switch med et krydset kabel _eller_ i en alm. port med et ikke-krydset kabel.

Routeren skal naturligvis sættes til adsl-stikket og have strøm.

Altså: alle computere og routeren skal forbindes til en og samme hub eller switch. Din 5-ports hub er helt fin. Du behøver ingen globale IP-adresser ud over routerens - hvis du kan bruge NAT.

Computerne skal bare være sat til at modtage alt automatiskt.
Avatar billede flapper Nybegynder
19. februar 2002 - 15:29 #5
Mange tak. Jeg vil forsøge mig derhjemme. Når jeg har lavet kludder i det hele kommer der nok et nyt spørgsmål.