Avatar billede troelslarsen Nybegynder
22. maj 2000 - 00:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

grøn farve på skærm?

Hej
jeg har en ældre kfc-skærm, banshee, overclocket cyrix 200 med følgende problem:
De første 10-15 minutter mangler den grønne farve som regel, så kommer og går den nogle gange, for derefter at fungere. Jeg har prøvet at vrikke i kablet uden held. I øvrigt står der en spænding på 125 volt på skærmstikket bag på computeren, men stømmen er ikke kraftig nok til at slukke strømmen i huset (HFI-relæ), når jeg jordforbinder det. Skal jeg købe et nyt skærmkort or what?
Avatar billede troelslarsen Nybegynder
22. maj 2000 - 00:14 #1
jeg glemte at fortælle at det ikke hjælper, hvis skærmen har stået tændt længe før computeren. Håber i kloge hoveder kan hjælpe mig?
Avatar billede frock Nybegynder
22. maj 2000 - 07:01 #2
Det er formodentlig en løs forbindelse inde i skærmen.

Få en elektronik-kyndig til at se på den - eller køb en ny skærm.
Avatar billede jchris10 Nybegynder
22. maj 2000 - 08:03 #3
Hvordan har du målt de 125 Volt på stikket ?
Avatar billede gnarf Nybegynder
22. maj 2000 - 08:44 #4
Har du mulighed for at sætte en anden skærm til og se om problemet også eksisterer der? Som de andre har foreslået, så er det nok en løs forbindelse inde i skærmen et sted. Ved at prøve med en anden skærm kan du få udelukket om det er skærm eller grafikkort der er skyld i dit problem.

Det lyder alternativt at finde en 125 volt spænding bag på computeren og så jordforbinde den for at se hvad der sker.
Avatar billede bitnissen Nybegynder
22. maj 2000 - 11:11 #5
start med at prøve et nyt kabel - det kan jo være det.

Hvis det ikke er det, så prøv en anden skærm.

Hvis det ikke hjælper så prøv et nyt grafikkort.

-selvfølgelig skal du bare låne tingene først =)

På den måde finder du jo nok ud af hvilken ting det er galt med, og kan så få nogen til at se på den ting det er galt med, eller du kan købe en ny...

mvh
Bitnissen
Avatar billede sa Nybegynder
22. maj 2000 - 13:52 #6
Du kan evt. også prøve at rense alle pot-metre (især dem, der styrer farvestyrke og kontrast for de enkelte farver) inde i monitoren.

Evt. ved brug af kontaktrens, eller blot ved at dreje dem frem og tilbage et par gange (husk positionen ;-).

Det lyder dog ikke så sandsynligt, at dette vil løse problemet, hvis farve kommer efter et rimeligt regelmæssigt tidsforløb.
Avatar billede troelslarsen Nybegynder
24. maj 2000 - 15:10 #7
Jeg har målt 125 volt fra stikket til en jordforbindelse, opdagede det ved at få et lille "rap" over nallerne.
Undertiden starter skærmbilledet helt fint, men når windows er ved at være indlæst, tja, så er der altså forestilling i blå/rød.
Avatar billede troelslarsen Nybegynder
27. maj 2000 - 15:46 #8
nu har jeg opdaget at uret i min computer også går for langsomt, kan farverne på skærmen have noget at gøre med det lille batteri på motherboardet.
Jeg tror iøvrigt at problemet ikke ligger i skærmen, idet der er fine farver når jeg lader computeren være tændt, men slukker skærmen, for senere at tænde den igen.
Avatar billede ftj Nybegynder
27. maj 2000 - 21:36 #9
Der er en dårlig lodning på billedrørets stikket, under afskærmningen, lod det om!!
Avatar billede jchris10 Nybegynder
29. maj 2000 - 08:21 #10
Du skal IKKE begynde at lodde i den, hvis du ikke ved hvad du laver !