Avatar billede ps76 Forsker
18. februar 2002 - 21:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Envejskommunikation??

Hej, jeg har formatteret og geninstalleret windows XP på min ene pc, og har iøvrigt W98 på den anden. Netværket mellem disse fungerede fint før, men nu kan jeg ikke få dem til at snakke sammen. Dvs., W98èren ser XPèren, men XP ser ikke 98èren. De er forbundet fra netkort til netkort med det blå krydskabel, og de har begge endnu et netkort, som hver især fører direkte til adsl forbindelse.
Jeg HAR sat deling på 98`erens filer, men alt hvad viser sig, når jeg i XPeren vælger "vis netværkssteder" er mappen "Sharedocs" ("på mit skrivebord"). Her burde jo alle de delte mapper fra den anden computer være med også.
Hvis jeg vælger "vis netværksforbindelser" på XP èn ses de 2 netværkskort, LANforbindelse 1 og - 2.
Der er TCP/IP og netbios på begge computere.
På 98èren er det "Microsoft Family logon", der er primær netværkslogon, og på XP er det "Klientprogram til microsoft-netværk"
Nogle forslag til, hvad der kan være galt??
Preben
Avatar billede diraoui Nybegynder
18. februar 2002 - 21:46 #1
Jeg har selv det samme opbygget som dig..
Det du skal gøre er at lave det forfra.

Du tager simpelthen den bedste Computer(nok den, der kører med Xp) og gør følgende:

"Tryk Start", "Alle Programmer", "tilbehør", "Kommunikation" og så "Guiden Netværksinstallation"

Læs Grundigt igennem hvad der står. Når du har gjort der på computeren, får du at vide om du vil lave en Netværksdiskkette, og det skal du gøre.
Derefter tager du den anden computer med 98'eren, og så indsætter disketten. Den installere Netværksoftwaren, og så læser du grundig igennem igen.
Avatar billede ps76 Forsker
18. februar 2002 - 21:49 #2
ja, men det har jeg gjort op til flere gange efterhånden. Uden held.
Hvad med disse protokoller og lign. - er der nogle, der SKAL være der, eller måske ikke MÅ være der?
Avatar billede diraoui Nybegynder
18. februar 2002 - 21:53 #3
Jeg har herhjemme et lille netværk, hvor den ene computer har to netkort installeret. Det ene kort er til den anden computer, og det andet Netkort er direkte til Interforbindelsen.
Du skal have alle protokoller og Ip-adresser skrevet. Det er vigtigt...
Avatar billede diraoui Nybegynder
18. februar 2002 - 21:54 #4
Men du skal huske at der er flere forskellige Måder.. Hvis den en måde ikke virker må du bare prøve den anden.  Jeg har også haft det samme problem, men du skal læse det nøje, når du er igang med sådan noget.
Avatar billede ps76 Forsker
18. februar 2002 - 22:11 #5
Jeg kan tilføje, at når XP kommer op og minder mig om at aktivere Windows - som den åbenbart har tænkt sig at gøre hver gang man har formatteret - så siger den på et tidspunkt i processen: "Der kunne ikke oprettes forbindelse til aktiveringsserveren.Kontroller  netværksindstillinger og at der kan oprettes forbindelse til internettet. Prøv derefter igen". Og som sagt, så er forbindelsen til internettet iorden??!
Avatar billede diraoui Nybegynder
20. februar 2002 - 14:19 #6
Det er ikke noget med at aktiveringen at gøre.. Den er den første ting.
Og så ved jeg ikke hvad problemet kan være! Sorry:(
Avatar billede ps76 Forsker
20. februar 2002 - 17:48 #7
Efter at have prøvet adskellige opsætningsmuligheder, havde jeg nærmest opgivet. Jeg forlod computerne, og vendte tilbage efter et par timer. OG så var der imellemtiden kommet 2-vejs forbindelse! Jeg ANER ikke, hvordan det gik til, men der må jo være et svagt punkt et sted, netkort, krydskabel el andet. Du skal ihvertfald have tak for at have brugt lidt tid på det!
hilsen Preben S.