Avatar billede it-supporteren.dk Nybegynder
18. februar 2002 - 21:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FTP Problemer

Mit problem er at jeg ikke kan bruge ftp-klienter på min windowsmaskine.

Opstilling:
Linuxserver med Iptables og IP Forwarding and Network Address
Translation. Den fungerer altså som router.
Linuxmaskinen har en offentlig ipadresse, mens windowsmaskinen har en
192.168.* adresse, (lokaltnetværk). Netværkspakker fra windowsmaskinen
bliver så ændret når de går gennem routeren, så afsender ipadressen
bliver sat til linuxmaskinens ip.

Men ftpklientprogrammer sender klientens ipadresse til ftpserveren som
en del af en normal kommando. Fx hvis man laver en
ls
500 Invalid PORT Command.
150 Opening ASCII mode data connection for file list.

Hvorefter der ikke sker mere fordi en del af portkommandoen er at der
sendes ipadressen 192.168.* til ftpserveren, som selvfølgelig ikke kan
sende noget tilbage til den adresse.

Hvad kan man gøre for at løse det problem?
Der er noget som hedder Passive ftp. Ved du hvad det er?
Der er noget som hedder en ftp-proxy. Kunne det måske være løsningen?

Det ville være lækkert hvis en af jer kunne finde ud af noget. Evt noget på
nettet hvor jeg kunne læse om problemstillingen.

Avatar billede goulduck Nybegynder
19. februar 2002 - 07:03 #1
Passive FTP bruges når man skal igennem nogle firewalls. Det gør at FTP kommandoer og FTP data bliver sendt igennem samme port. Normalt bliver port 20 og 21 brugt af FTP.
Avatar billede allenavnevaroptaget Nybegynder
19. februar 2002 - 14:31 #2
Der er jo normalt ikke noget problem med at bruge FTP gennem en gateway fra en lokal-ip. Har du problemet på alle servere? Også anonymt login som fx. ftp.microsoft.com? Hvilken klient bruger du?
Avatar billede it-supporteren.dk Nybegynder
31. maj 2002 - 10:08 #3
jep