Avatar billede unique Nybegynder
17. februar 2002 - 18:58 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Buffer Under Run

Har problemer med buffer under run, når jeg forsøger, at brænde direkte fra CD-ROM til brænder.Problemet kommer kun når jeg brænder x8, altså intet problem ved x4. Desuden kan jeg godt brænde i x8, når jeg brænder fra hardisken. Problemet er opstået efter jeg har fået ny prosessor,bundkort,ram og styresystem (win XP)
Ved godt de fleste, af jer vil svare, at mit cd-Rom drev er defekt,men det virker fint under win ME.
Jeg har selv på fornemmelsen, at problemet skyldes win xp. Håber nogle af jer har et forslag !!

Jeg har følgende hardware: SCSI controller Adaptec 19160, hvorpå jeg har følgende forbundet: IBM SCSI160 HD, Plextor 40MAX CD-rom drev, Plexwriter 8/20.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
17. februar 2002 - 19:10 #1
hmm... hvilket brænderprogram bruger du????
Avatar billede unique Nybegynder
17. februar 2002 - 19:17 #2
Jeg har brugt Easy Cd creator 5 og WinOnCD 5 Power edition som begge understøtter win XP
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. februar 2002 - 19:24 #3
hvis brænder + cdrom drev sidder på samme ide kabel, kan det være derfor!
Avatar billede unique Nybegynder
17. februar 2002 - 19:26 #4
Måske, men jeg bruger ingen IDE kabel til SCSI drev.
Avatar billede unique Nybegynder
17. februar 2002 - 19:38 #5
Var inde og kigge på plextors hjemmeside, med henblik på firmware opgradering af mit CD-ROM drev.

Her stod bl.a. følgende,om den sidste opgrade

Fixed Bugs:
Some PC/SCSI card combination would force a 8X read speed during boot

Jeg ved bare ikke hvordan jeg laver en firmware opgrade på mit CD-ROM drev, eller hvordan man bruger flash programmet :-(
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
17. februar 2002 - 19:54 #6
Hejsa.....
Nu er Easy CD-creator generelt ikke specielt glad for at brænde direkte......faktisk er det mig en gåde, at du har kunnet få det til det under WinME, for der er min erfaring, at det er rimeligt umuligt....:o)
Jeg vil evt. anbefale dig at bruge CloneCD....et genialt program , der med 99% sikkerhed brænder HVER gang...:-)
Du kan hente den her:
http://www.elby.org/CloneCD/english/index.htm

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
17. februar 2002 - 19:56 #7
PS: Mht. opgradering af firmware på dit CD-ROM drev.....skal du finde din model, og så hente filen ned......du kan vælge at gøre det på 2 måder.
Enten downloade filen, og så køre *.exe filen, eller du kan vælge at opgradere mens du henter filen.
Avatar billede unique Nybegynder
17. februar 2002 - 20:05 #8
Ok, nu ved jeg heller ikke lige om det var easy cd creator jeg brugte under  min downperiode med windows ME. Men har faktisk også prøvet CDR-win og CloneCD, desværre med samme resultat. Men er ikke helt sikker på, om de understøtter XP.
Måske jeg skulle skille maskine ad igen og sætte den sammen igen :-)
Avatar billede razorgoose Nybegynder
17. februar 2002 - 20:51 #9
burde ikke være nødvendigt at skille den ad,men easy cd creator er ikke særlig god under XP,men  clonecd 3321 og  Nero 5.5.7.2 virker perfekt under XP....'

Razorgoose
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
17. februar 2002 - 21:31 #10
razorgoose-> Nemlig.....:-)
Avatar billede unique Nybegynder
17. februar 2002 - 21:59 #11
Men, jeg har som nævnt prøvet disse programmer, desværre med samme problem :-(
Har også lige opdateret både brænder og CD-ROM -drev med ny firmware, hvad det så har af betydning. Desværre ingen betydning for dette problem :-(
Jeg er meget sikker på, at det er noget med windows, eller min opsætning, selvfølgelig håbede jeg på ikke, at skulle skille maskinen af igen.
Begge enheder fungere fint hver for sig, og der er heller ikke problemer i "enhedshåndtering".
Avatar billede frido Nybegynder
18. februar 2002 - 01:27 #12
Det er ikke alle cd-brændere der er lige gode til at brænde "on-the-fly" fra cd-rom til brænder. Det er altid en god ide at lave en imagefil på harddisken hvor man så brænder fra den. Så kan man brænde i så høj en hastighed som ens medie/cd-brænder kan klare. :)

/Frido
Avatar billede aaa000 Nybegynder
18. februar 2002 - 09:57 #13
Ny brænder. Nogle brænder har det der hedder "Burn-proof" således de ikke får buffer underrun, der er også lavet brændere med meget storre buffer således man ikke får buffer underrun.
Avatar billede unique Nybegynder
18. februar 2002 - 18:21 #14
hej igen !!

Jeg har en lidt ældre model, som ikke har burn proff, men 4 MB buffer. Mit CD-ROM drev har 512 kb buffer, normale drev har vist kun 128 kb buffer.

Jeg burde nok have fundet ud af dette før, men havde måske for stor tiltro til Microsofts nyeste styresystem.
Fandt ud af, via min system log, at der opstod en fejl på mit CD-ROM drev + en irq fejl på SCSI controlleren. dernæst fandt jeg ud af, at der var følgende enheder forbundet på irq 12 : Lydkort, grafikkort, netkort, SCSIkort og 2* USB-universial værtscontrollere.

Tror nok jeg har fundet frem til sagens kerne :-)

Takker for alle svar
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
18. februar 2002 - 19:33 #15
Takker for points, og håber du får det til at spille...:-)
Avatar billede unique Nybegynder
18. februar 2002 - 20:55 #16
det er desværre ikke lykkedes endnu, da man ikke selv kan bestemme hvilke irq mine enheder skal have (skod)
Og jeg har de sidste par timer forsøgt at snyde windows til at vælge forskellige irq til de forskellige enheder, men uden held. Nu  venter jeg bare på en total sej person der kan "snyde" windows Xp
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
18. februar 2002 - 21:31 #17
Prøv lige at gå i BIOS, og "load setup default"....måske det kan ændre dine IRQ, til noget mere brugbart....:-)
Avatar billede unique Nybegynder
18. februar 2002 - 21:43 #18
Det har jeg forsøgt, jeg har ændret PNP og DMI instillinger. Men intet godt resultat, selvom jeg disablede irq 12, som de alle sad på, skete der bare det at de skiftede til irq 5. når jeg så enablede irq 12, var det her de sad igen.
Prøvede at slette nogle enheder og genstartede i håb, om det fandt en anden irq ved opstart, men desværre ikke :-(
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
19. februar 2002 - 06:15 #19
Skal lige høre dig hvilket bundkort du har ?

Jeg har selv en Tekram SCSI controller, og til den skal der installeres en SYMBIOS. Det skal der vel også til din Adaptec controller, så man har mulighed for at omkonfigurere sine enheder på controlleren?
Og du har selvfølgelig prøvet at bytte rundt på korterne i dine PCI slots, for at afhjælpe IRQ konflikten?
Avatar billede unique Nybegynder
19. februar 2002 - 13:30 #20
Hej igen

Jeg har et ABIT KG7-RAID samt en adaptec SCSI160 controller 19160.
Det lyder spændende, men nu er jeg ret newbee til SCSI, der er selfølgelig en SCSI-BIOS, men er SYMBIOS, en slags tillæg til din BIOS ?
Jo jeg har byttet rundt, taget kort ud, startet op. Efterfølgene sat kort i maskinen en efter en, men de vælger den samme irq:-(
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
19. februar 2002 - 19:47 #21
Ja en SYMBIOS er en "ekstra" BIOS hvor du kan konfigurere dine SCSI enheder....hvor du kan sætte min. og max. dataførsel, og hvor du kan sætte den til at boote på din SCSI-HDD osv.

Har snuset lidt rundt, og måske er her noget du kan bruge:

http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/kg7kr7faq.htm

http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/downloads.htm

http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/cd_devices.htm

http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/troubleshooter.htm

Du har jo et VIA 686b chipset....nu er VIA og AMD, jo begge ret nye på markedet (i forhold til Pentium), så de nødt til at lave opdateringer til deres chipset ofte.......dem kan du finde her, men før du downloader og installerer, vil det nok være en god ide lige at læse lidt først....:-)

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
19. februar 2002 - 19:48 #22
Uuuuuuups......du får lige det sidste link også....he he:

http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1