Avatar billede lasse52 Nybegynder
17. februar 2002 - 16:22 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Disable onboardgrafik i bios

Jeg står med en PC med Ausus bundkort og Award Bios og S3 Graphics ProSavage integreret på bundkortet.
Har sat et GeForce2 i AGP slot'et og installeret driverne...så vidt så godt! Men ved genstarten går den i stå ved Win98-skærmen. Derefter er det kun i fejlsikret tilstand, at jeg kan komme ind.
Jeg har læst manualen og kikket i BIOS for at finde stedet, hvor jeg disabler onboardgrafikken, men kan ikke finde noget.
1) hvor slår jeg det fra?
2) kan det være en mulighed at nøjes med at deaktivere onboardgrafikken i enhedshåndtering?

Lasse
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2002 - 16:25 #1
2. Nej.

Du skal disable dne i BIOS, det må være der et sted.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2002 - 16:34 #2
er der ikke ne jumper på bundkortet der disabler grafikken
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2002 - 16:34 #3
ne=en
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2002 - 16:35 #4
du har måske et sted i bios hvor der står AGP before PCI eller lignende!
Avatar billede lasse52 Nybegynder
17. februar 2002 - 16:42 #5
Af jeres foreløbige svar tyder det jo på, at fejlen ligger i det dér onboardgrafik. På et tidspunkt tænkte jeg, at det var selve kortet, der var noget galt med.
Jeg leder som en besat på hjemmesider og i manualer, men har ikke fundet noget endnu. ....meget at det der står, er altså mer eller mindre volapyk for mig..det gør det jo heller ikke nemmere :-((
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2002 - 16:49 #6
det er ikke en fejl i onboardgrafikken, men der skal være en mulighed for at slå det fra eller at initialisere AGP før Onboardgrafik, ellers ville man ikke sætte et AGP-slot i bundkortet.

Hvad hedder det Asus bundkort helt nøjagtigt ?
Avatar billede lasse52 Nybegynder
17. februar 2002 - 17:01 #7
PC'en er en Mycom fra BILKA. :-))
Mb'et der nu egentlig ser ud til at komme fra Micro-Star International(Bilka kaldte det Asus), hedder:
MS-6340M V5.0 (MS-6340M V5.0)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2002 - 17:06 #8
Avatar billede lasse52 Nybegynder
17. februar 2002 - 17:12 #9
el_barto: yes, der har jeg været. Har hentet manualen, men den ser næsten ud som den jeg har liggende her foran mig på bordet. Jeg kikker videre.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2002 - 17:14 #10
er det en 51 series, så kan man læse dette under faq

Question I am getting a blank screen while using ATI Rage Fury, ATI Xpert 128 AGP in MS-5169 system.
Answer Please update your BIOS to version 3.1 to solve this issue.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2002 - 17:15 #11
Jeg kan heller ikke finde stedet hvor man slår onboard video fra...har fundet onboard audio og onboard modem..

Det kan være at det er meningen det selv skal slå fra når man smækker et AGP kort i. Har du tjekket at kortet sidder ordenligt ned i slottet?
Avatar billede hub Nybegynder
17. februar 2002 - 17:18 #12
The mainboard BIOS provides "Plug & Play" BIOS which detects the peripheral devices and expansion cards of the board automatically.
(fra el barto's link)
Avatar billede lasse52 Nybegynder
17. februar 2002 - 17:31 #13
Jeg er sikker på at kortet sad ordentligt, men da jeg har taget det ud kan jeg jo prøve igen.
Så måske er det alligevel GeForc'en, der ikke du'r???
Jeg skal have gæster, og de forventer at blive fodret af, så jeg vender tilbage i løbet af i morgen.
Avatar billede lasse52 Nybegynder
19. februar 2002 - 18:07 #14
Ak ja, man skal sandelig passe på hvad det er man er sikker på!! Da jeg endelig fik tid til at lege videre og satte kortet i igen, virkede det bare!!!! Mb'et fandt selv ud af at disable grafikken og overdrage de sharede RAM til alm.brug.
Det er nærmest flovt at ulejlige så mange kloge hoveder, bare fordi man dummer sig. I skulle have point alle sammen, men de går til el_barto, der var først på banen og som lige satte fingeren på min (manglende)evne til at sætte et kort ordentligt fast!!! :-))
Håber I andre kan leve med det??
Lasse
Avatar billede lasse52 Nybegynder
19. februar 2002 - 18:11 #15
el-barto: kan du ikke lige give et svar, så du kan få dine point :-))
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 19:17 #16
Jeg er da glad for at du fik det til at virke, og der er da absolut ikke noget flovt i at bede om hjælp, jeg har selv brændt knap 5000 point af på den konto :)

God fornøjelse med dit nye grafikkort!
Avatar billede lasse52 Nybegynder
20. februar 2002 - 12:01 #17
:-))