Avatar billede jelle Nybegynder
17. februar 2002 - 14:39 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Ups!!! - Hvor er min partion????

Hej!
Jeg sad for første gang i går med Linux (Dvs. jeg er MEGET newbie), og skulle installere.
I får lige nogle oplysninger om min partionering inden jeg gik i gang:
Harddisk #1 (6gb):  Drev C (til windows)
                    Drev E (til programmer)
Harddisk #2 (40gb): Drev D (Diverse)
                    Drev F (Diverse)

Jeg flyttede alle mine data fra D over på F, så jeg havde D til at installere Linux på.
Jeg slettede derefter D for at dele den op i 3 mindre dele: et swap-drev, et drev med navn /, et drev /usr, og et drev /home. Alle drevene med betegnelsen HDC.
Mine C, E, og F drev havde stadig betegnelsen HDA.
Så installerede jeg Linux og genstartede, gik ind i Linux, Genstartede for at gå ind i Windows - så var der skete ting og sager:
C var stadig C, E var blevet til D (egentlig logisk når jeg tænker over det), MEN F var helt væk!!!
Jeg gik igen ind i Druid, og fandt ud af at F stadig var der, men havde fået betegnelsen: HDC.
Hvordan kan jeg få den tilbage til HDA, uden at jeg skal formaterer!!!

Jeg bruger Red Hat Linux 5.2 (Apollo) hvis det kan hjælpe

Håber i kan hjælpe
mvh
Mads
Avatar billede byterealm Nybegynder
17. februar 2002 - 14:56 #1
Tag en kølig indånding og prøv at starte fdisk /status (under dos/windows 9x) eller diskmanagement i windows 2000/XP
Og se hvad den siger til at starte med.
Kig alle drevene igennem i windows, om ikke en af dem indeholder din backup.
Hvis du kører Windows 2000/XP kan den godt pludseligt finde på at undlade et af bogstaverne, hvilket giver nogle skrækscenerier ind i mellem.
Avatar billede jelle Nybegynder
17. februar 2002 - 15:16 #2
det ser ikke godt ud:
Disk Drv Mb
1        6142
    C  4157
    D  1992
2        39072

Men på den anden side så er der 31072 Mb som ikke "er nogen steder"
Avatar billede jelle Nybegynder
17. februar 2002 - 15:17 #3
håper du kan læse min tabel, den så godt nok ud da jeg skrev den
Avatar billede karlslund Nybegynder
17. februar 2002 - 19:11 #4
Du får lige en forklaring på HDA og HDC:

HDA = primary master
HDB = primart slave
HDC = secondary master
HDD = sedondary slave

Altså har dit F-drev hele tiden ligget på HDC, ikke på HDA.

Hvis du har slettet både primary partition og extended partition på HDC, har du slettet dit F-drev.

Din eneste redning er nu, hvis Linux ikke har lavet en lægnere formattering (altså overskrevet hele disken med 0-er).

Du skal så bruge et recovery-værktøj for at finde din gamle partition igen.
Avatar billede jelle Nybegynder
17. februar 2002 - 19:13 #5
karlslund - hvordan?
Avatar billede karlslund Nybegynder
18. februar 2002 - 10:10 #6
Hvis dine data ikke er super-vigtige, kan du godt selv forsøge dig.

Det bedste er i alle tilfælde at tage en total kopi af disken inden du forsøger noget som helst, men jeg formoder ikke at du lige har endnu en 60GB harddisk til at "ligge og flyde" :)

Men prøv at kigge på det her produkt:

http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/diskcommander.asp

Det er godt nok dyrt, men der er en trial-udgave som du kan hente. Den viser hvilke data den kan redde, men vil ikke lade dig hente dataerne ud - så skal du købe produktet til $299,- eller få en der har programmet til at gøre det for dig.

Umiddelbart vil jeg nok vælge at lade maskinen boote op på de boot-disketter programmet tilbyder at lave, da der så ikke er noget "intelligent" operstivsystem der piller ved disken imens.

Good luck.
Avatar billede jelle Nybegynder
19. februar 2002 - 22:20 #7
Har selv fundet ud af det, jeg slettede mine linux-drev, og så kom F-drevet tilbage!!
skørt.
Avatar billede jelle Nybegynder
19. februar 2002 - 22:22 #8
i fik lige lidt point f hjælpen.
Tak - gutter!