Avatar billede hubbi Nybegynder
16. februar 2002 - 16:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Exchange server 2000

Hej..
Er der en der hurtigt kan sige hvordan man sætte en exchange server, så man kan modtage og sende til at starte med.
Avatar billede jensen_123 Nybegynder
16. februar 2002 - 16:45 #1
kikker lige med
Avatar billede nielsvp Nybegynder
16. februar 2002 - 17:17 #2
Ehm, det er da en længere historie ...
Der er mange muligheder for hvordan det kan gøre, også mht til at modtage post..

Men hvis du hen af vejen har nogle spørgsmål så kan jeg da hjælpe ..
Avatar billede hubbi Nybegynder
16. februar 2002 - 17:25 #3
nielsvp>>Okay. Jeg har lige fået brugerne oprettet. det virker når jeg sender rundt i vores netværk, men ikke hvis vi skal ud af huset, så exchage skal vel vide noget, men hvad. Kan du hjælpe med det.
Avatar billede nielsvp Nybegynder
16. februar 2002 - 17:46 #4
Jamen det kan jeg da :-)

Først skal jeg vide hvordan jeres mail kører, den ligger vel ved en udbyder..

Har i fået lavet en DNS ændring så mailen skulle komme direkte ind på serveren...  Eller skal i selv hente den fra udbyderen. fx med ETRN/TURN
Er det via router ?

Mail ud af huset burde faktisk virke hvis i kører via router, og serverens DNS er sat rigtigt op.
Avatar billede nielsvp Nybegynder
16. februar 2002 - 17:57 #5
I Exchange Systems Manager.
Hvis du vil oprette en SMTP Connector, hvis du selv skal tømme mailen fra en udbyder. Der kommer en udførlig guide frem hvor den skal have nogle informationer.

En anden mulighed at at få ændret en MX record hos jeres udbyder, hvis i da har en fast forbindelse i så kan mailen bare komme direkte ind på jeres server.

Under Server -> Exchange serverens navn, og under protocols har du en Default Virtual SMTP Server, under den kan du konfigurere om du bare vil forwarde alt udgående mail til en specifik host, en såkaldt Smarthost.
Der kan du også vælge om Exchange skal bruge nogle eksterne DNS Servere til at opløse mail serveren navn hvis i sender via DNS.

Det er de to steder, SMTP Connector der skal oprettes hvis du selv skal tømme mailen, el evt ændre en MX record i DNS hos udbyderen. det kan også indebære konfigurations ændringer da port 25 skal være tilladt igennem routeren/firewall'en.

Udgående post konfigureres via Default Virtual SMTP Server's egenskaber.

Det var en lang smøre, men jeg er lige på vej ud af døren, så jeg håber du kan bruge det til noget.!
Avatar billede stefanie Nybegynder
16. februar 2002 - 20:21 #6
Istedet for at oprette et lignende sp. (som jeg faktisk lige var på vej til at gøre), lytter jeg lige med her og vil gerne høre om muligheden for en solid DANSK opsætningsvejledning  til Exch.2000. Jeg er newbie i det her, så den skal helst være på træsko niveau :-)
Når det rigtige svar kommer smider jeg et sp. ind som giver den rette person mine point. (150 stk.)
Avatar billede hubbi Nybegynder
16. februar 2002 - 21:41 #7
nielsvp> Jeg glemte at sige at jeg har en dns service hos vores udbyder. Men jeg har lige fundet ud af at jeg godt kan sende uden at har gjort noget, så jeg mangler bare at kunne sende. Håber du kan hjælpe
Avatar billede nielsvp Nybegynder
17. februar 2002 - 04:02 #8
Hej, jeg svarer lige imorgen når jeg er stået op.. er lidt på vej iseng .. lidt træt er man vel altid :)
Avatar billede nielsvp Nybegynder
17. februar 2002 - 10:29 #9
hubbi > .. Så er din DNS konfigureret korrekt på serveren, under Default Virtual SMTP Server kan man angive DNS servere i tilfælde af at man vil bruge nogle officielle istedet for den interne DNS.

For at kunne modtage mails skal du så oprette en SMTP Connector.
Prøv at køre den guide igennem, og hvis du har nogle spørgsmål undervejs så må du jo skrive! - Det er ikke så besværligt.
Typisk så kan du få alle informationerne fra din udbyder mht IP adresser osv du får brug for.
Avatar billede hubbi Nybegynder
17. februar 2002 - 16:58 #10
nielsvp> kan du ikke lige sige hvad jeg skal sætte op inden i den smtp connector. Jeg synes det virker meget svært at se sig ud af det
Avatar billede nielsvp Nybegynder
17. februar 2002 - 18:04 #11
Joda, der findes nogle guider fra MS, du kan evt kigge på disse links.
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/exchange/deploy/confeat/12x2kadb.asp

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q265293

Prøv at læse dem først, og spørg endelig hvis der er noget du vil have hjælp til :-)