Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 00:29 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Newbie: Har "de" udskiftet min processor med en ringere?

Efter uheld med min skruetrækker mod min PC's bundkort blev det skiftet ud hos forhandleren og i øvrigt monteret med min nyindkøbte CoolerMaster (det var ved den lejlighed, jeg lavede ravage).
Det oprindelige bundkort hed K7VZA, og der sad en AMD K7 1200 MHz CPU, en Thunderbird, på det kort. Nu har jeg så fået K7S5A i stedet, men ved boot (og hos SiSoft Sandra) oplyses det, at min CPU er en AMD Athlon 900 MHz processor, som angiveligt har en estimeret performance rating på 1192. Ordret lyder det hos Sisoft Sandra: "Model information: Athlon (Thunderbird) 650-1.33G 1.7-1.8V2".
Jeg er medlem i SETI - et distributed computing project - og kan se, at CPU'en nu er mere end 8 timer om at færdiggøre en enhed mod tidligere omkring 6 timer. Er min CPU blevet skiftet ud med en ringere?
Jeg har næsten samme opsætning som før: Windows 98 SE, dog bruger jeg nu det nye bundkorts indbyggede 10BaseT/100BaseTX kort til bredbåndet i stedet for mit UNEX PCI-kort.
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:31 #1
det kan være at nogle jumpere er sat forkert.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
16. februar 2002 - 00:31 #2
hvis det var mig, var jeg styrtet direkte ned i bixet og larmet, til de havde givet mig en ny 12 t-bird!!! Det ser ud til de har snydt dig!
sandra tager vist ikke fejl af cpu-typebestemmelse!!
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2002 - 00:34 #3
Min ide er at du lige nu kører med en FSB på 100Mhz (200 internt). Din multiplier står på 9, derfor 9 x 100 = 900. Du skulle have en FSB på 133Mhz (266 internt)
9 x 133 = 1197
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 00:44 #4
el_barto>>Øhh! Jeg er jo newbie, men kigger ligge efter noget, der mindre om, hvad du siger hos Sandra.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 01:01 #5
Sandra says:
" Processor:                            AMD Athlon(tm) Processor @ 896MHz
    Co-Processor (FPU):                  Built-in
    Type:                                Standard
    Performance Rating:                  PR1192  (estimated)
    Multiplier:                          9x
    Generation:                          7th (7x86)
    Model Information:                    Athlon (Thunderbird) 650-1.33G 1.7-1.8V
    Revision/Stepping:                    4 / 2
    Stepping Mask:                        A4"

og desuden efter at ha' lukket SETI ned:

" < Benchmark Results >
    Current CPU:                          Dhrystone ALU 2415 MIPS
    Current CPU:                          Whetstone FPU 1166 MFLOPS"
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 01:13 #6
el-barto>>Desuden siger Sandra:

"< System Chipset >
    Model:                                Silicon Integrated Systems (SiS) SiS735
    Bus(es):                              ISA AGP PCI USB SMBus/i2c
    Front Side Bus Speed:                2x 100MHz (200MHz data rate)
    ACPI PM Support:                      Yes"

og giver følgende advarsel

"Warning W2541:                        FSB exceeds Chipset rated speed. Reduce FSB."

Jeg aner ikke, hvad FSB er, og er det noget jeg selv kan gøre? Forhandler har antydet, at min montering af køler også kan ha' skadet CPU.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 01:22 #7
FSB er formentlig lig Front Side Bus? Er der en, der gider hjælpe en newbie? Det er lidt besværligt, ved jeg. Men skal jeg få forhandler til at sætte FSB op (eller ned, som Sandra foreslår) eller hvad?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 01:47 #8
el_barto>>Tak, jeg fik lige tid til at tænke mig om og rettede i bios'en. Sandra siger stadig, at FSB exceeds chipset rated speed, men det betyder måske ikke noget?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 10:58 #9
kirsten> man bør ikke rode med de ædlere dele i en pc om natten ;o)

Man må kunne slå den fejlkode op et eller andet sted!
Avatar billede isbamse Nybegynder
16. februar 2002 - 11:07 #10
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2002 - 11:09 #11
kirsten_sol> Sandra siger så meget, hun brokker sig også hvis ens PCI bus kører mere end 33. Hvis det fungerer så bare luk munden på hende *G*

Tak for point!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 11:49 #12
retaxes>>Næh, og min pilfingrethed er foreløbig kureret :-( Fejlkoden har jeg ikke fundet endnu .

Benchmarks ser stadig lidt sløje ud for en T-bird 1,2 GigaHZ(Dhrystone ALU 3255 MIPS, Whetstone FPU 1582 MFLOPs), hvilket også kan aflæses af den tid, det tager at knuse de work units, jeg analyserer for Arecibo radio-observatoriet, medmindre SETI har indføjet nye videnskabelige tests, siden jeg fik nyt motherboard den 14. februar.

Kan jeg gøre noget (eller få forhandleren til at gøre noget) ved jumpere eller lignende på bundkortet for at få hastigheden op på det normale? Dvs. ifølge Sandra (og mig selv) en forøgelse på omkring 5-10%? Eller kan jeg checke benchmarks et andet(måske mere troværdigt) sted?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 12:02 #13
prøv dr. hardware, kan hentes her http://www.dr-hardware.com/Default.htm
Avatar billede hub Nybegynder
16. februar 2002 - 12:05 #14
Kig i din manual eller hent en på nettet hos ECS.
Der sidder sikkert en jumper på boardet (som forhandleren har glemt at flytte) der sætter FSB på hhv. 100/133 (200/266)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 12:12 #15
isbamse>>Tak for godt link. Langt nede ser jeg, at vedkommende ikke havde den rigtige PSU installeret. Min forhandler har netop OGSÅ udskiftet min PSU, da alle mine fortrædeligheder begyndte med mislyde fra PSU'ens blæser, som forhandler "ikke kunne høre". Man kan vel gå ud fra, at den rigtige PSU er installeret? Jeg har under trusler om dødsstraf eller det, der er værre, fået forbud mod at pille mere ved min PC, så længe garantien løber. Ikke at forhandler har haft udgifter på den konto endnu. Jeg har derimod måttet betale dyre lærepenge...
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 12:57 #16
hub>>Både boot og Sandra rapporterer nu, at jeg har en AMD Athlon 1.20 GHz, og præstationerne er også betydeligt bedre efter rettelse i BIOS. Jeg læste bundkortets manual, før jeg skrev spm., men der er tilsyneladende kun to jumpere at sætte: Keyboard Power On Selector og Clear CMOS Memory, og som der står "Processors are automatically configured using firmware and a synchronous Host/Dram Clock Scheme"
Avatar billede hub Nybegynder
16. februar 2002 - 13:05 #17
OK, det må jeg have overset--troede den stadig kørte for langsomt.
Iøvrigt er der (på mit ECS-en anden model end dit)en setting i BIOS, der sætter ramhastighed uafhængigt af FSB. Hvis du stadig har performanceproblemer, kunne du tjekke, at RAM-speed er sat til 133 Mhz og ikke 100
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 13:20 #18
kirsten> du har vel sat et 80 leders kabel i til dine HDD og sat dem rigtigt.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 13:22 #19
hub>>I mit nye kort følges de to ting ad, så ram-speed er 133 Mhz. Det er ikke fordi jeg ellers er en speed-nørd, men det var da temmelig klogt af mig at spørge her i Eksperten, når nu BIOS opsætning kunne forbedres, og når jeg desuden havde meget lidt selvtillid efter mine udflugter ind i PC'ens allerhelligste. Okay, før havde jeg i min uforstand nok for stor tiltro til egne evner i den retning :-)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 13:34 #20
hej retaxes>>Jeg har ikke sat noget som helst, siden jeg lavede en bette ridse i mit bundkort med en skruetrækker, da jeg ville udskifte køler/blæser. Nedbøjet og høreskadet afleverede jeg hele molevitten til forhandler, fik den hjem, konstaterede, at jeg stadig var udsat for dB som et startende jetfly fra PSU, fik den udskiftet næsten gratis (jeg var efterhånden grædefærdig, ku' han høre) til trods for, at jeg havde brudt seglet og sidder nu og undrer mig lidt over performance.

Jeg henter din Dr. Hardware, når jeg har været til svigerdatters 30 års fødselsdag - hvad man dog ikke gør for børnebørnenes skyld... Jeg ville hellere ha' været til 60 års ramasjang i går med jazzorkester og sprut i stride strømme, men så havde jeg siddet her med knaldhovedpine og ledt efter en undskyldning for ikke at gå til keeeedelig 30 års fødselsdag. Hej, så længe.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 14:12 #21
kirsten> ja, men vi venter da blot til fødselsdagen er overstået ;o)

Du svarede ikke på om du havde et 80 leders kabel koblet til dine harddiske, det kan være med til at øge hastigheden på programmer og benchmarks.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 18:42 #22
retaxes>>åbent - r..kedeligt - hus done.
download og dr. hardware benchmark done.

Kabler: der er benyttet de sædvanlige IDE-kabler (lakridsbånd) i hvert fald var de der, inden jeg fik brændt fingrene så grundigt, at der stadig lugter af nedsmeltede griberedskaber her i puter-rummet. Så hvad er 80 leders kabler for noget? Min stolthed skal lige plejes lidt, før jeg åbner kassen igen, men man har da lov at undersøge sagen :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 19:44 #23
Det var dit nye mobo der fik mig til at tænke på om du havde et 80 leders kontrollerkabel til dine harddiske, det skal være til de helt nye harddiske med ATA66 eller ATA100 tilslutning.

Et 80 leders kabel er karakteriseret ved at der i den ene ende er et blåt stik, på midten er stikket gråt og i den anden ende er det sort.

Det blå stik skal sidde på mobo, det sorte til masteren og det grå til slaven.

Har man en nyere harddisk ATA66/100 og man bruger et 80 leders kabel, vil hastigheden på overførsel af data ske i et meget højere tempo.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
16. februar 2002 - 21:08 #24
Tak for rådet, det kigger jeg nærmere på ved lejlighed.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 22:08 #25
;o)