Avatar billede poulvp Praktikant
15. februar 2002 - 23:38 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

Hjælp Virus!!!!!!!!

Min kones pc fandt 3 virus typer da hun åbnede idag: Anna + Darth vader1 + Liberty 2857 Norton antivirus kunne ikke reparere alle filer som var inficeret og jeg begik nok den fejl i panik at sige at den så skulle slette dem, nu virkér pcén ikke mere. dvs den kommer ud og siger om jeg vil geninstallere windows og hvis jeg trykker OK siger den at der mangler en DLL-FIL,N32CALL.
hvordan formaterer jeg eller gør jeg hvad??????
skær det venligst ud i pap. på forhånd tak
Avatar billede x-masman Nybegynder
15. februar 2002 - 23:42 #1
hvilke filer slettede du? du skal højst sandsynlig geninstallere.
Avatar billede perj Nybegynder
15. februar 2002 - 23:43 #2
Det kan godt betale sig at søge i ekspertens tidligere spørgsmål/svar f.eks her: http://www.eksperten.dk/spm/17777
Avatar billede zeppelin Nybegynder
15. februar 2002 - 23:43 #3
Hvad windows?
Avatar billede aplicor Nybegynder
15. februar 2002 - 23:45 #4
hvilken windows version anvender du?
Avatar billede perj Nybegynder
15. februar 2002 - 23:45 #5
>>  zeppelin. Du mener sikkert: Hvilken windows version bruger du !
Avatar billede zeppelin Nybegynder
15. februar 2002 - 23:47 #6
perj >> Tror godt du ved hvad jeg mener.
Avatar billede poulvp Praktikant
15. februar 2002 - 23:47 #7
win 98 S.E.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
15. februar 2002 - 23:48 #8
Win2k, Winme, 98 eller osv.....
Avatar billede zeppelin Nybegynder
15. februar 2002 - 23:50 #9
En formatering er ikke så svær..

Start op på en bootdisk (Kan findes på www.bootdisk.com) og skriv format c:
Derefter går du ind på dit cd-rom drev fra dos og skriver install, resten kommer helt af sig selv, men du er velkommen til at spørge.:)
Avatar billede zeppelin Nybegynder
15. februar 2002 - 23:51 #10
Skulle have været et svar :)
Avatar billede poulvp Praktikant
15. februar 2002 - 23:54 #11
vil du være rar at skære det lidt ud i pap hvordan går jeg ind i mit cd-rom drev fra DOS, kan du ikke skrive nøjagtig hvordan jeg gør. på forhånd tak.
Avatar billede perj Nybegynder
15. februar 2002 - 23:56 #12
Hvad med at læse den kommentar du fik tidligere, der står det hele !

Kommentar fra perj
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:05 #13
For at gå ind på dit cd-romdrev fra dos skriver du :  "d:" og trykker enter

D = det drevbogstav dit cd-romdrev har
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:07 #14
Download en bootdisk fra www.bootdisk.com så kan du prøve at boote op på den og lege lidt med det inden du formatere. Der kan ikke gå noget galt, alt bliver jo slettet alligevel når du formatere.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:08 #15
Eller du kan selv lave en. Gå ind i kontrolpanelet og under tilføj/fjern programmer, finder du også et sted hvor du kan oprette din egen startdiskette.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:08 #16
Bootdiskette = startdiskette
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:09 #17
du kan garanteret ikke gå ind på dit cd-rom drev efter du har formateret. Nogle computere kan boote direkte på cd-rom drevet ellers kan du gå ind i bios og sætte dit cdrom drev til primary. Det gør du ved at trykke del lige når computeren er startet og derfra skal du lede lidt rundt i nogle menuer for at finde ud af hvilket drev den booter fra. Start bare med at putte win 98 i cd drevet og start op.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:13 #18
x-masman >> Du kan ikke boote op på en cd uden den er lavet til det, og det tror jeg ikke win 98 er.:(

Derfor skal han sætte bios til floppy boot. på sådan en bootdiskette ligger der jo cd-rom drivere. Når den starter op spørger den jo efter om man vil boote med eller uden cd-rom drivere.
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:14 #19
min boot disk. har lavet et F-drev , og jeg har skrevet :Fdisk hvad vælger jeg så herfra: 1. opretprimær Dos partition
                      2. opret udvidet DOS partition
                      3. opret logisk(E) dos drev på den udvidede Dos partition
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:15 #20
eller gør jeg noget helt 3.???????????????
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:15 #21
og hvordan pokker får jeg windows in på pcén igen
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:16 #22
jeg er ret sikker på at jeg engang har bootet direkte fra en windows cd, men jeg er ikke helt 100. Kun 98,34523632%
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:17 #23
x-masman >> Hehe.:)

poulvp >> Du skal ikke ind i F-Disk...  Har du formateret ved at skrive "format c:"??
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:18 #24
F drevet er noget den kalder et RAM-drev som den opretter hvor der ligger de materialer du skal bruge. Det sletter den automatisk når du genstarter computeren.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:19 #25
Du har vel ikke rørt ved noget i F-Disk?
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:19 #26
Nej jeg har ikke skrevet format C  endnu ...skal jeg gøre det nu???
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:21 #27
Jeps, når du har startet op på disketten i dos skriver du "format c:"
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:21 #28
Husk du mister ALT!
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:22 #29
Altså som ligger på C:
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:22 #30
du kan måske nå at rede nogle dokumenter og sådan noget inden.
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:22 #31
nej jeg har ikke rørt ved f-Disk, andet end at se menuen...har lige forladt den igen åg der står bare A:\"vinkelpil" kunne ikke lige finde tegnet for en vinkel pil :)
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:24 #32
Godt.:)

Når du er der skriver du så "format C:"
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:26 #33
ok har formateret ca. 50% nu og stadig formaterende, hvad sker der så når den er færdig med at formatere c-drevet
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:27 #34
Så skal du give drevet et navn. f.eks "Windows"
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:28 #35
Derefter skriver du så "D:" og trykker enter

D = Det drevbogstav dit cd-romdrev har.
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:31 #36
den siger bare A:\ jeg fik ikke givet den et navn er det nu jeg skal gøre det
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:31 #37
formateringen er afsluttet
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:33 #38
gå ind på d: og skriv install
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:33 #39
jeg er ikke sikker på om drevet hedder E eller F, og har book disken oprettet et f-drev så jeg kan gøre noget forkert
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:34 #40
hvis du kun har et normalt drev f.eks. c: er dit cdrom drev 99% sikkert d: bare skriv d: også install
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:35 #41
Mener jeg oprindelig havde et C-drev+D-drev+E-drev og at disc drevet hed F men er ikke sikker
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:35 #42
hvad sker der når du skriver d:
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:35 #43
Hvis du har cden i, så prøv dig frem. gå ind på drevene en efter en, og skriv "install" når der sker noget, er du det rigtige sted.:)
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:36 #44
jeg ved at min kone gemte tegninger på D-drevet
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:36 #45
ok prøver lige :)
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 00:37 #46
så eksistere d-drevet stadig... så gå ind på e:. prøv at skrive dir og se om det er windows cd'en.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:39 #47
Når den så er i gang med at installere tror jeg du klare resten selv, men bare hak til os hvis du får brug for hjælp.:)
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:45 #48
Får du det til at virke?
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 00:49 #49
jeg skrev d:install og det accepterede den så nu installeres der på livet løs :-))))) men betyder det at gemte tegninger på det gamle d-drev også er forsvundet eller er det kun c-drevet som vi formaterede der er slettet. ps. hvad hvis virusen ligger i en tegning på d-drevet
får jeg den så igen når windows er installeret??? (han spørger og spørger, men er meget taknemmelig for hjælpen ;-))
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:54 #50
Godt du spørger.:)

Kan være det gamle D drev er blevet flyttet og måske nu hedder E: eller noget andet, det finder du ud af når den er færdig med at installere.

Sørg for at installere en god virus-scanner med det samme, når du bliver færdig med at installere Windows. Og opdater den over nettet, så skal den nok kan slette virusen, hvis der er flere tilbage.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 00:56 #51
Nå, men jeg vil smutte i seng, men kigger lige forbi her i morgen og ser om det køre, så bare skriv hvis du har spørgsmål..

Natter
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 13:55 #52
ak ja, winows blev geninstalleret,.......men nu var der pludselig en masse hardware konflikter, så jeg slettede den hardware der konfliktede og geninstallerede det, herefter så det ud som om det var ok i "systemer". blot kan min skærm nu kun køre på enten 2-farver eller 16-farver og når jeg prøver at installere surfboard til netkort til internettet siger den at programmet har udført en ulovlig handling overvejer at smide lor... på lodsepladsen
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 13:55 #53
winovs=windows :)
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 13:58 #54
ps. iøvrigt når jeg lukker pcen, siger den godtnok "windows lukkes"
men herefter sker der ingen ting så jeg må lukke på den hårde måde "sluk knappen"
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 15:56 #55
Okay, alt det skulle vi nok kunne klare.

Det med at du skal slukke den på den hårde måde er fordi netværkskortet ikke er installeret rigtig, det har mange problemer med i win 98.

Grunden til du ikke kan køre med flere farver er fordi du måske ikke har installeret rigtige drivere til grafikkortet
Avatar billede zeppelin Nybegynder
16. februar 2002 - 15:57 #56
Du kan prøve at skrive hvad for dele du har i din Computer, så finder jeg lidt drivere, hvis jeg kan.:)
Avatar billede x-masman Nybegynder
16. februar 2002 - 17:24 #57
Er der ikke nogle disketter eller cd'er, der fulgte med da du købte computeren. Så ligger driverne formentlig på dem. Hvis du ikke ved hvad kort det er der sidder i, står det på kortet. Dvs. at du skal åbne kabintettet og kigge på skærmkortet og se om der er et navn.
Avatar billede poulvp Praktikant
16. februar 2002 - 18:39 #58
ps. den vil heller ikke installere til mit netværkskort, kommer ud og siger at programmet har udført en ulovlig handling, hvis jeg prøver at slette det i >systemer< siger den ok nårjeg har trykket på FJERN men det ligger der stadigvæk. Måske skulle vi bare give op.
Kan der være en fejl på min WIN 98 S.E. cd-rom
Avatar billede # Nybegynder
27. februar 2002 - 21:11 #59
du må da lide af hukommelse svigt da du har stillet det samme spørgsmål d. 31-1-02
Avatar billede poulvp Praktikant
27. februar 2002 - 21:26 #60
Zeppelin: Du får pointene for vedholdende at prøve at hjælpe, jeg har desværre ikke fået løst problemet, men sendt min pc til en som laver den.
TIL #: Nej hvis du havde simultankapacitet nok til at gennemlæse spørgsmålene ville du opdage, at det var 2 forskelige problemstillinger, hvor det ene ikke udelukker det andet
Avatar billede zeppelin Nybegynder
01. marts 2002 - 00:03 #61
Jeg siger tak for pointene. ;)