Avatar billede e.oersted Nybegynder
15. februar 2002 - 13:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk IP og lokalnet / Netbios

Jeg har en opsætning med 4 PC, der via en hub er forbundet til mit TDC bredbånd modem (og hinanden). Jeg abonnerer på 4 dynamiske IP-adresser, så alle PC kan være på nettet samtidigt. Alle PC kører Win2k og er sat op til "Workgroup".
Mit problem er (tror jeg nok:-), at IP-adresserne (fra DHCP-serveren)bliver tildelt i forskellige segmenter:
eks. 80.62.164.64, 80.62.164.65, 80.196.233.57, 80.196.233.58
Der er ingen problemer med at komme igennem til internettet - det virker fint, men Netbios kan ikke "se" alle PC. De 2 med 80.62.xx.xx kan se hinanden og de 2 med 80.196.xx.xx kan også se hinanden. Jeg kan pinge alle PC, men f.eks. NBTSTAT kan heller ikke finde PC'erne i det andet segment (undtagen ved søgning direkte på ip-adresser).
Jeg har prøvet forskellige ting, bl.a. opsætning af default gateway, ændring af IP på DHCP-server mm., men har ikke fået det til at virke.
Hvad gør jeg?
yderligere Info fra ipconfig (PC1):
Windows 2000 IP Configuration
        Host Name . . . . . . . . . . . . : pc1
        Primary DNS Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
        DNS Suffix Search List. . . . . . : opasia.dk
Ethernet adapter Local Area Connection:
        Connection-specific DNS Suffix  . : opasia.dk
        Description . . . . . . . . . . . : Accton EN1660 LAN Card
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-E8-73-47-2C
        DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 80.62.164.84
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 80.62.164.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 80.62.164.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
Info fra ipconfig (PC2):
Windows 2000 IP Configuration
        Host Name . . . . . . . . . . . . : pc2
        Primary DNS Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
        DNS Suffix Search List. . . . . . : opasia.dk
Ethernet adapter Local Area Connection:
        Connection-specific DNS Suffix  . : opasia.dk
        Description . . . . . . . . . . . : 3Com EtherLink XL 10/100 PCI NIC (3C905-TX)

        Physical Address. . . . . . . . . : 00-60-97-67-1C-43
        DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 80.196.233.57
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 80.62.164.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 80.62.164.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
Avatar billede 1003 Nybegynder
15. februar 2002 - 13:23 #1
for at du kan se de forskellige computere, skal de have samme ip!
xxx.xxx.xx.y hvor y er forskellig. ellers kan du ikke se den i andre computere du kan godt komme på nettet, men ikke dele filer er det korrekt.
Avatar billede 1003 Nybegynder
15. februar 2002 - 13:25 #2
hvis du har dynamiske ip adresser, hvorfor lader du ikke windows selv tildele ip adresser.
Jeg er ikke en haj til ADSL, men jeg har forstået på andre, at det sagens kan lade sig gøre, det eneste, der skal være ens der er workgroup´en
Avatar billede e.oersted Nybegynder
15. februar 2002 - 13:30 #3
Jeg er klar over at de skal være i samme samme segment: xx.yy.zz.??
Problemet er jo netop, at det får de ikke, og TDC's support kan ikke hjælpe mig. Det skulle være muligt at fixe det vha. subnet-mask og default gateway - jeg ved blot ikke hvordan.
Avatar billede klatten Nybegynder
15. februar 2002 - 13:35 #4
1003>
IP bliver jo tildelt af DHCP serveren, så det kan han ikke selv styre!

Har selv kun 1 dynamisk IP og den deler jeg med en lokal Gateway/switch.
Kig på denne side http://www.wown.com/j_helmig/win2k.htm Håber den kan hjælpe dig videre!
Avatar billede 1003 Nybegynder
15. februar 2002 - 13:36 #5
Kan du ikke få windows til at selv tildele din ip da de er statiske??
Avatar billede 1003 Nybegynder
15. februar 2002 - 13:37 #6
hmm ok jeg trækker mig tilbage i min lille hule og kigger på link´et *SS*
Avatar billede klatten Nybegynder
15. februar 2002 - 13:42 #7
I teorien kunne man vel indtaste en alternativ IP og Subnetmask på alle netkort. Derved vil denne alternative gruppe være LAN!
Ved ikke om det virker!
Avatar billede klatten Nybegynder
15. februar 2002 - 13:43 #8
1003> læs 2. linie i spm. "abonnerer på 4 dynamiske IP-adresser"
Avatar billede e.oersted Nybegynder
15. februar 2002 - 13:46 #9
klatten>
Har prøvet at ændre subnetmask på pc2 til 255.255.255.0 (i stedet for 255.255.254.0), men det virker som om den tildeles af DHCP-serveren!
Alternativ ip - hvad mener du med det?
Avatar billede klatten Nybegynder
15. februar 2002 - 13:48 #10
Jeg sad og rodede med XP netværk i går og læste et eller andet sted på www.wown.com at man kunne lade netværkskortet have 2 ip adresser. Ser lige om jeg kan finde det!
Avatar billede klatten Nybegynder
15. februar 2002 - 13:57 #11
http://www.wown.com/j_helmig/multiipa.htm

Der var det !

Som alternativ kunne du jo installere NetBEUI til at styre LAN!
Avatar billede e.oersted Nybegynder
15. februar 2002 - 14:06 #12
klatten>
Vil en sådan tildeling af alternativ ip ikke genere andre brugere?
Hvis jeg i givet fald tildeler pc2 (med DHCP-tildelt ip 80.196.233.57) ip-adressen 80.62.164.17 så mine PC er i samme segment, er der så ikke en (stor) risiko for at denne ip er tildelt en anden bruger?
Avatar billede e.oersted Nybegynder
15. februar 2002 - 14:18 #13
klatten>
PS. Når DHCP er enabled forsvinder muligheden for "add" af ip-address unde "Advanced".
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
15. februar 2002 - 14:38 #14
KIG HER !

Installer IPX eller NetBEUI protokollerne
så er man ude over det problem
Avatar billede e.oersted Nybegynder
15. februar 2002 - 15:52 #15
Installation af NetBEUI hjalp.
Undskyld til Rune at han ikke får point, da hans svar jo ellers er lige så godt som "klatten"s
Avatar billede klatten Nybegynder
15. februar 2002 - 22:42 #16
Tak for point!
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
18. februar 2002 - 09:09 #17
ja, jeg var lige for sent på den der :-)